مشکل اپل در عرضه آیفون 8 با برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلاری چیست

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تلاش برای بالا بردن رشد فروش آیفون توسط اپل با چالش قیمت‌گذاری نسل بعدی آیفون روبه‌رو است که بنا بر گمانه‌ها ۱۰۰۰ دلار خواهد بود.
تبلیغات

ماری میکر، تحلیل‌گر Kleiner Perkins Caufield & Byers، هفته‌ی گذشته گزارش سالیانه‌ی خود در مورد وضعیت اینترنت را ارائه کرد که حاوی نکات جالب توجهی بود. وی در گزارش خود به این نکته اشاره کرده بود که صحت عملکرد سیستم شناسایی گفتار گوگل به ۹۵ درصد رسیده است و با عملکرد انسان در شناسایی گفتار برابری می‌کند. یکی از نکات جالب توجه دیگری که میکر در گزارش خود به آن اشاره کرده، مشکلی است که اپل با عرضه‌ی آیفون ۱۰۰۰ دلاری با آن روبه‌رو خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید بازار جهانی گوشی‌های هوشمند اشباع شده و از این‌رو فروش گوشی‌ها روندی نزولی در پیش گرفته است.

سهم آیفون از بازار جهانی

اگر به نمودار بالا دقت کنید، نتیجه می‌گیرید که اپل همواره تنها ۱۵ درصد از سهم بازار جهانی گوشی‌ها را در اختیار داشته است. این ۱۵ درصد بخشی از بازار است که تمایل بیشتری برای خرید یک گجت رده بالا و گران‌قیمت دارد و هدف اپل نیز جلب نظر این بخش از بازار است. اندروید گوگل از سوی دیگر ۸۵ درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار گرفته است.

اما این روزها شرایط عوض شده است و دیگر بازار گوشی‌های هوشمند همچون گذشته پررونق نیست، از این‌رو اپل برای تجربه‌ی رشد فروش آیفون‌هایش باید سیاست‌های خود را تغییر دهد. اپل برای تداوم رشد فروش آیفون‌ یاد باید بازار‌های جدیدی برای خود تعریف کند یا سهم خود از بازار کنونی را افزایش دهد. روش دوم، اقدامی است که اپل تاکنون آن را در پیش نگرفته است.

یکی از چالش‌های بزرگ اپل، افزایش قیمت آیفون است. اپل برای بالا بردن سود، درآمد و افزایش ارزش سهام خود نیازمند افزایش قیمت آیفون ۸ است که بر اساس گمانه‌ها سپتامبر سال جاری میلادی رونمایی خواهد شد. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که قیمت آیفون ۸، ۱۰۰۰ دلار خواهد بود.

آیا اپل می‌تواند با یک گوشی هوشمند ۱۰۰۰ دلاری سهم خود را نیز از بازار اشباع شده افزایش دهد یا خیر؟

فروش گوشی ۱۰۰۰ دلاری به معنای افزایش قیمت جدیدترین محصول به‌اندازه‌ی ۲۰۰ دلار در مقایسه با گران‌ترین گوشی هوشمندی است که اپل تا پیش از آیفون ۸ راهی بازار کرده بود. گران‌ترین نمونه‌ی آیفون اپل با قیمت تقریبی ۸۱۵ دلار به فروش می‌رسد. به‌جرئت می‌توان گفت سایر محصولات موجود در بازار ۹۰ درصد از قابلیت‌ها و کارهایی را که آیفون انجام می‌دهد، پشتیبانی می‌کنند؛ از این‌رو کاربران چه دلیلی دارند تا برای استفاده از ویژگی‌هایی که می‌توانند ارزان‌تر در اختیار داشته باشند، ۱۰۰۰ دلار پرداخت کنند؟

مشکل را باید در وضعیت مالی اپل طی فصل‌های گذشته جستجو کرد؛ اپل طی چهار فصل از مجموع پنج فصل اخیر شاهد کاهش رشد فروش آیفون‌هایش بوده است. تیم کوک هم‌زمان با ارائه‌ی گزارش مالی زمستان سال ۲۰۱۷، اعلام کرد که انتشار اخبار و شایعات در خصوص آیفون ۸ اصلی‌ترین دلیل کاربران برای ممانعت از خرید آیفون و در نتیجه کاهش رشد فروش آن است. مشکل بزرگ آیفون ۶ اس و آیفون ۷ شباهت زیاد این دو گوشی به آیفون ۶ و عدم احساس نیاز کاربران به تعویض گوشی هوشمندی است که در اختیار دارند. البته بخشی از این عدم نیاز نیز نشأت گرفته از کیفیت بالای ساخت گوشی‌های اپل است که نیازی در کاربران برای تعویض گوشی ایجاد نمی‌کند.

قیمت احتمالی آیفون 8

اپل با عرضه‌ی آیفون ۶ به‌عنوان گوشی رده بالا و گران‌قیمت در کنار آیفون SE که امروز برچسب قیمت آن نصف آیفون ۷ است، بازار را اشباع کرد. کاپرتینویی‌ها با آگاهی از این موضوع در حال راه انداختن کمپین‌هایی برای راهنمایی کاربران اندروید به‌منظور مهاجرت به آیفون هستند. اپل با زیر نظر گرفتن کاربرانی که در سال‌های اخیر از اندروید به آیفون مهاجرت کرده‌اند، دل به این گروه بسته و در پی آن است تا میزان فروش آیفون را افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات