وانت تمام الکتریکی بیسون، رونمایی شد

یک‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
امروزه، فناوری ساخت وانت‌های برقی، مورد توجه صنعت خودروسازی جهان قرار دارد. شرکت هولار در کانادا، به‌تازگی محصول جدید خود، به نام بیسون را در این کلاس معرفی کرده است.
تبلیغات

درحالیکه برند مشهور تسلا، در حال کار روی پروژه‌ی ساخت وانت‌های الکتریکی است و چند برند دیگر، ازجمله تویوتا؛ به این فناوری علاقه‌ نشان داده‌اند، چند شرکت خودروساز کوچک در امریکا و کانادا، وانت‌های برقی خود را آماده‌ی تولید و پیش‌فروش کرده‌اند. چند هفته قبل، به معرفی وانت W15 از شرکت ورک‌هورس پرداختیم که با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید، می‌توانست با یک بار شارژ کامل تا مسافت ۱۳۰ کیلومتر را طی کند و با آستانه‌ی قیمت ۵۲ هزار دلار، عرضه می‌شد. به‌تازگی، شرکتی کانادایی به نام هولار (Havelaar)، موفق به ساخت یک وانت تمام الکتریکی به نام بیسون شده است که توانایی‌های جالبی دارد.

وانت برقی بیسون هولار Havelaar Bison

بیسون، برخلاف W15؛ پلاگین هیبرید نیست و بی‌نیاز از بنزین، کاملا به منابع انرژی الکتریکی وابسته است. دو موتور برقی در جلو و عقب وانت بیسون وجود دارد که مجموعا ۲۲۰ کیلووات (معادل ۳۰۰ اسب بخار) قدرت و ۵۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. باتری‌های این مدل، ۴۰ کیلووات ساعت، انرژی ذخیره می‌کنند، اما با ظرفیت‌های ۹۰ کیلوات ساعت و ۹۰ کیلووات ساعت هم قابل سفارش هستند. وانت بیسون می‌تواند ظرف ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار بگذارد.

مهندسان شرکت هولار، ادعا می‌کنند که مدل استاندارد از وانت بیسون همراه باتری‌های۴۰ کیلووات ساعت، انرژی لازم برای حرکت تا مسافت ۱۷۰ کیلومتر را در اخیتار خواهد داشت، اما با باتری‌هایی به ظرفیت ۹۰ کیلووات ساعت، بیش از ۳۰۰ کیلومتر را می‌پیماید. این خودرو با توجه به نوع تجهیزات قابل سفارش، ۲۱۵۵ کیلوگرم تا ۲۳۷۵ کیلوگرم، وزن دارد. کف وانت بیسون، حدود ۲۶ سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد و در قسمت بار، فضایی به مساحت ۱.۳ متر مربع را فراهم می‌کند. شاسی بیسون، از فولاد مقاوم ساخته شده، اما پنل‌های بدنه‌ی آن از کامپوزیت‌های سبک تشکیل شده است.

وانت برقی بیسون هولار Havelaar Bison

ناتان آرمسترانگ، مهندس ارشد شرکت هولار می‌گوید:

با یک سیستم هیبرید ساده شروع کردیم تا یک وانت پیکاپ با ظاهر سنتی، همراه با توانایی‌های مدرن را فراهم کنیم. روند ساخت این محصول، به ما اجازه داد تا با تغییراتی در شاسی، به یک بدنه‌ی مناسب برسیم. کامپوزیت استفاده شده در وانت بیسون، علاوه بر وزن کم و برخورداری از فناوری روز، با فرایندی بدون آلودگی محیط زیست، ساخته شده است. ترکیب فیبر کربن و شیشه، برای اولین‌بار در این نمونه‌ استفاده شده است، اما مورد آزمایش‌های سخت در کوهستان‌های کانادا قرار خواهد گرفت. چنانچه نتیجه‌ی خوبی در آزمون‌ها بگیریم، نسخه‌ای مخصوص مسیرهای خارج جاده، از وانت بیسون را برای تولید انبوه در سال ۲۰۲۰، آماده خواهیم کرد.
وانت برقی بیسون هولار Havelaar Bison

آرمسترانگ در ادامه‌ی صحبت‌های خود به سیستم تعلیق مدرن و دوجناقی محصول خود اشاره کرد که تعادل بسیار خوبی به وانت بیسون می‌دهد و فرمان‌پذیری آنرا افزایش می‌دهد. این مدل در فضای داخلی بسیار ساده عمل کرده است، اما به تقلید از تسلا، یک نمایشگر عظیم به همراه دارد. فعلا ۹ دوربین در اطراف وانت بیسون، گذاشته شده است که دید ۳۶۰ درجه را برای راننده فراهم می‌کند. آنچه وجه تمایز این وانت، از دیگر خودروهای این کلاس محسوب می‌شود، امکان استفاده از موتور الکتریکی آن، در نقش یک مولد برق است که جریان متناوب با ولتاژ شهری را از طریق پریز خروجی در قسمت بار، فراهم می‌کند.

وانت برقی بیسون هولار Havelaar Bison

مقر شرکت هولار در کانادا است، اما شرکائی از چین و آلمان، به صورت مالی و فنی از آن حمایت می‌کنند. فاز اول تولید وانت بیسون، شامل ۱۰۰ دستگاه نمونه‌ی اولیه برای تحویل تا سال ۲۰۲۰ است و احتمالا با استقبال بازار و بررسی بازخورد فنی، تولید خود را افزایش خواهد داد. قیمت این سری از وانت بیسون، با استفاده از آپشن‌های استاندارد؛ ۴۵ هزار دلار خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات