نظرسنجی: آیا AMD دوباره به روزهای اوج خود باز می‌گردد؟

شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از رونمایی از سری پردازنده‌های رایزن، AMD در کامپیوتکس ۲۰۱۷ از پردازنده ۱۶ هسته‌ای تردریپر رونمایی کرد. آیا عملکرد اِی اِم‌دی بازگشت به روزهای خوب را نوید می‌دهد؟
تبلیغات

با وجود اینکه اِی‌اِم‌دی در دوران فروغ پی‌سی‌ها همواره به عنوان رقیبی برای اینتل شناخته می‌شد، اما این کمپانی نتوانست پا به پای رقیب خود رو به جلو حرکت کند و تقریبا در طول بیش از هفت سال اخیر قافیه را به رقیب کهنه کار خود باخته بود. AMD پس از آنکه معماری بولدوزر را در سال ۲۰۱۱ رونمایی کرد، دیگر یارای رقابت با پردازنده‌های اینتل را نداشت. معماری بولدوزر که با هدف رقابت با معماری سندی بریج اینتل توسعه یافته بود، به هیچ وجه یارای برابری از نظر قدرت پردازشی با پردازنده‌های اینتل را نداشت و حتی مصرف انرژی و تولید گرمای آن نیز بالا بود.

اِی‌اِم‌دی پس از آنکه بازار را در اختیار اینتل قرار داده بود، تصمیم به بازگشت گرفت. این کمپانی اعلام کرد که در نظر دارد تا معماری جدیدی را از پایه طراحی کند. تا پیش از رونمایی از معماری ذن، تمام نسل‌های قبلی رونمایی شده بهبودی بر معماری شکست خورده‌ی بولدوزر بودند؛ اما ذن، از نو طراحی شد تا AMD دوباره با فاکتور قدرت و قیمت پایین‌تر در مقایسه با اینتل وارد بازار شده و رقابت را در این حوزه از نو تازه کند.

پس از کش و قوس‌های فراوان و انتشار اطلاعات و افشای داده‌های مختلف در رابطه با پردازنده‌های رایزن، بالاخره AMD در ابتدای ماه مارس ۲۰۱۷ اقدام به رونمایی از پردازنده‌های رایزن کرد. این کمپانی ابتدا پردازنده‌های قدرتمند سری رایزن ۷ و سپس رایزن ۵ را رونمایی کرد که عملکرد و بیش از آن قیمت این پردازنده‌ها بسیاری را خوشحال کرد، چراکه ورود دوباره‌ی اِی‌اِم‌دی به معنای پایان یکه‌تازی اینتل و شروع رقابت شدید و گرمی بود که کاربران از آن منفعت می‌بردند.

عرضه‌ی پردازنده‌های رایزن نشان از این داشت که اینتل تحت فشار قرار گرفته است، چراکه شواهد امر گویای کاهش قیمت شماری از پردازنده‌های این کمپانی و مخصوصا رقبای محصولات AMD بود. اما این پایان ماجرا نبود، چراکه AMD تنها بخشی از پردازنده‌های سری رایزن را رونمایی کرده بود. این کمپانی در آستانه‌ی برگزاری کامپیوتکس ۲۰۱۷ تایید کرد که محصولات جدیدی را برای معرفی به تایوان خواهد برد. AMD در کامپیوتکس ۲۰۱۷ از پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای خود با نام تردریپر در کنار پردازنده‌ی سرور با نام اِپیک (EPYC) که پیش از آن با نام ناپل (Naples) شناخته می‌شد، رونمایی کرد. همان‌طور که اشاره کردیم تردریپر یک پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای و پردازنده سرور اِپیک یک نمونه‌ی ۳۲ هسته‌ای است.

با توجه به عملکرد چند ماه‌ اخیر AMD در رونمایی از پردازنده‌های مبتنی بر معماری جدید رایزن، نظر شما در مورد این کمپانی چیست؛ آیا AMD دوباره به روزهای اوج خود بازخواهد گشت؟

آیا AMD دوباره به روزهای اوج خود باز می‌گردد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات