رهبران دنیای فناوری خروج از پیمان پاریس را محکوم کردند

شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با اعلام رسمی خروج ایالات متحده از توافقنامه‌ی اقلیمی پاریس، شماری از رهبران دنیای فناوری در واکنش‌های مختلفی، این اقدام رئیس جمهور آمریکا را محکوم کردند.
تبلیغات

پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده را از توافق اقلیمی پاریس خارج خواهد کرد؛ اقدامی که موجب تضعیف مبارزات علیه تغییرات اقلیمی خواهد شد و تنش‌ها در روابط نه‌چندان خوب فعلی شرکت‌های فناوری با رئیس جمهور را افزایش خواهد داد. این شرکت‌ها در روزهای گذشته مخالفت خود را با چنین اقدامی اعلام کرده بودند.

در نطقی که در محوطه‌ی رز گاردن در کاخ سفید ایراد شد، ترامپ اعلام کرد که خروج از این توافق باعث «محافظت آمریکا و شهروندان این کشور» خواهد شد و وی به دنبال مذاکرات جدیدی خواهد بود که منافع ایالات متحده در آن نظر گرفته شود. ترامپ گفت:

ما خارج خواهیم شد. اما مذاکرات جدیدی را آغاز خواهیم کرد و در پی آن خواهیم بود تا در صورت امکان یک معامله‌ی منصفانه انجام دهیم. در آن صورت، چنین توافقی برای ما عالی خواهیم بود.

غول‌های فناوری نظیر اپل، گوگل، فیسبوک و مایکروسافت در مورد هزینه‌های خروج از توافق پاریس صحبت کرده‌اند و برای دفاع از آن نامه‌ای نوشته‌اند که به امضای ۲۵ شرکت شامل آدوبی، اینتل و سیلزفورس رسیده است. در بخشی از این نامه آمده است:

ادامه‌ی مشارکت ایالات متحده در این توافقنامه برای کسب‌وکارهای آمریکایی و اقتصاد آمریکا از جهات بسیاری سودمند است. کسب‌وکار‌های آمریکایی بهتر است با یک چارچوب عملی و استوار، تسهیل‌کننده‌ی یک واکنش موثر و متوازن جهانی باشند.

دیروز صبح مارک بنیوف، مدیرعامل سیلزفروس و برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، هر دو همزمان با اعلام نطق ترامپ، این نامه را در شبکه‌ی اجتماعی توییتر منتشر کردند.

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و تیم کوک مدیرعامل اپل در هفته‌های اخیر با برقراری تماس با کاخ سفید، دلایل پایبندی به پیمان پاریس را یادآوری کرده بودند. دیروز صبح، ماسک در توییت خود اعلام کرد که من تمام تلاش خود را در مشاوره‌ی مستقیم به ترامپ و افراد دیگر در کاخ سفید انجام داده‌ام. ماسک پس از پایان نطق طولانی ترامپ، در توییت دیگری اعلام کرد که شخصا از تیم‌های مشاوره‌ی ریاست جمهوری کنار خواهد کشید.

Tech Leaders Condemn Trump

تراویس کالانیک، مدیرعامل اوبر،  قبلا در پی فرمان بحث‌ برانگیز مهاجرتی، از تیم مشاوره‌ی اقتصادی ترامپ کناره‌گیری کرده و در برابر فشارهای منفی قرار گرفته بود. اما ماسک با این استدلال که می‌تواند در مسائل حیاتی نظر تغییرات اقلیمی، تاثیرگذار باشد، به عنوان مشاور در تیم ریاست جمهوری باقی ماند. اوبر نیز با ارسال پستی در وب سایت خود نسبت به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد.

به دنبال نطق ترامپ، بنیوف، اسمیت، ساندار پیچای مدیرعامل گوگل، جف ایملت مدیرعامل GE، جک دورسی مدیرعامل توییتر، رابرت ایگر مدیرعامل دیزنی و مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک با اعلام موضع، نگرانی خود را نسبت به این تصمیم ابراز کردند.

مارک، اسمیت، بنیوف، پیچای و دیگر رهبران حقوقی، داخل و خارج از دنیای فناوری احتمالا به ایجاد یک تعهد حقوقی به اهداف توافقنامه‌ی پاریس اقدام خواهند کرد. اما رابطه‌ی بین ترامپ و سیلیکون ولی که تنش‌های آن از سال گذشته و در برج ترامپ آغاز شد، بیش از پیش تیره شده است و احتمالا در آینده‌ی نزدیک نیز تنش‌های بیشتری بین آنها به وقوع خواهد پیوست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات