بررسی فنی نیسان لیف آینده، در مقایسه با رقبا

پنج‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در سال‌های اخیر، نیسان لیف به عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی دنیا مطرح بوده است. با توجه به رونمائی از نسل جدید این مدل تا چند ماه دیگر، به بررسی احتمال موفقیت لیف در آینده‌ی نزدیک می‌پردازیم.
تبلیغات

واضح است که بازار خودروی دنیا به سمت مدل‌های شاسی‌بلند و سواری‌های پرشتاب می‌رود. از سویی دیگر، قیمت جهانی سوخت، در سال‌های اخیر کاهش داشته است. با این حساب، نمی‌توان به فروش خیره‌کننده‌ی خودروهای برقی، در آینده‌ی نزدیک امیدوار بود.

اگر در زمره‌ی علاقه مندان محیط زیست و خودروهایی با آخرین تکنولوژی های روز هستید، ممکن است، خرید مدل‌های الکتریکی برای شما جذابیت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شانس بیاورید و یک شورولت بولت برقی در اختیار داشته باشید، به طور شگفت انگیزی از یک رانندگی مقرون به صرفه، بدون اضطراب و تا حدودی سرگرم کننده، لذت خواهید برد.

nissan leaf

بدون شک، خودروهای پرفروش الکتریکی مثل نیسان لیف و شورولت بولت، در سال آینده با رقیب قدرتمندی به نام تسلا مدل 3 روبرو خواهند شد که قاعده‌ی بازی را تغییر خواهد داد. پس انتظار برای نسل جدید خودروهای برقی دیگر برندها، کمتر از گذشته است.

تا ژانویه ۲۰۱۷، نیسان ۲۵۰ هزار دستگاه از مدل لیف در سراسر جهان به فروش رساند که بهترین فروش یک خودروی الکتریکی در جهان بود، اما این موفقیت یک‌شبه به دست‌ نیامده و پیش‌تولید آن، حدود ۶ سال زمان برده است. اولین نسل نیسان لیف، در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد و حدود ۱۱۷ کیلومتر با هر بار شارژ کامل، حرکت می‌کرد که در زمان خود، عدد قابل قبولی بود؛ اما در مقایسه با محصولات مدرنی مثل تسلا مدل S با دامنه‌ی حرکتی بیش از ۴۲۵ کیلومتر، حرفی برای گفتن ندارد.

nissan leaf

نیسان در سال ۲۰۱۳، این فاصله را با بهینه‌سازی محصول خود تا رنج حرکتی ۱۳۵ کیلومتر، کاهش داد. هرچند که این عدد، در مقایسه با خودروهای تسلا، خارق‌العاده به نظر نمی‌سد؛ اما با قیمت بسیار خوب در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، عنوان پرفروش‌ترین محصول الکتریکی جهان را برای لیف، به ارمغان آورد.

nissan leaf

درواقع، انتظارات از نسل آینده‌ی نیسان لیف، بسیار بالا است. تسلا با رونمایی مدل 3 تا چند ماه دیگر، به پیش‌بینی فروش ۵۰۰ هزار دستگاه از محصولات خود در سال ۲۰۱۸، نزدیک خواهد شد. درحالیکه شورولت بولت نیز، با آستانه‌ی قیمت ۳۷,۴۹۵ دلار، همراه با ویژگی‌های چشمگیر مهندسی، در بازار حضور دارد. با این اوصاف، نسل آینده‌ی نیسان لیف، تنها در صورتی موفق به تکرار فروش خوب سال‌های اخیر خود خواهد بود که علاوه بر ظاهر جذاب، رنج حرکتی قابل قبولی با هر بار شارژ داشته باشد و یا اینکه از نظر قیمت نهائی، با اختلاف چشمگیری در مقایسه با رقبا، عرضه شود.

nissan leaf

اما نباید نیسان را دست‌کم گرفت. این خودروساز بزرگ، با عرضه‌ی محصولاتی نظیر 240Z در سال ۱۹۷۰، شاسی‌بلند Xterra در سال ۲۰۰۰ و سوپر ماشین تاریخ‌ساز  GT-R در سال ۲۰۰۷، توانایی‌های خود برای حضور قدرتمند در بازار جهانی ثابت کرده است.

نسل آینده‌ی نیسان لیف، پائیز امسال رونمایی خواهد شد و می‌توان امیدوار بود، که توانایی‌های بالایی داشته باشد. مدل فعلی این خودرو، امروزه با آستانه‌ی قیمت ۳۱ هزار دلار فروخته می‌شود و با پیشرانه‌ای به قدرت ۱۰۷ اسب بخار با گشتاور ۲۵۳ نیوتن‌متر، در زمانی حدود ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات