PCIe 5.0، پهنای باند را به چهار برابر مقدار کنونی افزایش خواهد داد

جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نسخه‌ی چهارم و پنجم PCI Express با افزایش چهار برابری سرعت انتقال اطلاعات نسبت به PCIe 3.0، تا سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهند شد.
تبلیغات

پی‌سی‌آی اکسپرس یکی از استانداردهای درگاه‌های ارتباطی است که در سال ۲۰۰۴ با بهبودهای فراوان جایگزین استانداردهای قدیمی سریال باس PCI ،PCI-X و AGP شد. ازجمله رابط‌هایی که از این استاندارد بهره می‌گیرند می‌توان به اسلات‌های کارتیِ مادربورد، درگاه کارت‌های حافظه‌ی XQD و تاندربولت اشاره کرد.

ورود درگاه PCIe به سیستم‌های رایانه‌ای در سال ۲۰۰۴، نقطه عطفی در ارتباط بین اجزای مختلف سخت‌افزار بود. کلیدی‌ترین ویژگی مؤثر در موفقیت این درگاه ارتباطی، به‌روزرسانی‌های سریع و مداوم آن و همچنین سازگاری با نسل‌های پیشین خود بوده است. تاکنون PCI-SIG، گروه صنعتی سازنده‌ی PCIe، توانسته است با ارائه‌ی PCIe 2.0 و PCIe 3.0، سرعت انتقال اطلاعات را به دو برابر افزایش دهد.PCI-SIF اعلام کرده که ساخت PCIe 4.0 به اتمام رسیده است و PCIe 5.0 نیز تا سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهد شد.

Supermicro_X10DAX-pcie

PCIe 5.0

مشابه روند عرضه‌ی نسخه‌های پیشین، پهنای باند ارائه‌شده توسط PCIe 5.0 دو برابر PCIe 4.0 خواهد بود. این به معنی افزایش قابل توجه چهار برابری پهنای باند نسبت به PCIe 3.0 است. هرچند درگاه PCIe 3.0 همچنان در بسیاری از کاربرد‌ها، پهنای باند کاملا قابل قبولی ارائه می‌دهد؛ اما در مواردی (به‌ویژه در حالت‌های x1 و x4) می‌تواند با ایجاد گلوگاه، عامل محدودکننده باشد. به‌عنوان مثال حافظه‌های SSD که از مسیرهای PCIe بهره می‌گیرند، به دلیل محدودیت ذاتی در تعداد مسیرهای PCIe قابل استفاده، از پهنای باند بالاتر سود خواهند برد.

افزایش چهار برابری پهنای باند

درحالی‌که مدت زیادی از معرفی PCIe 4 نمی‌گذرد، PCIe 5.0 در سال ۲۰۱۹ به‌سرعت جایگزین آن خواهد شد. هم‌زمان با ارائه‌ی نسخه پنجم PCIe، به نظر می‌رسد بسیاری از تولیدکنندگان با جهش به استفاده از این درگاه، از ارائه محصولات خود بر اساس نسخه چهارم به‌طور کلی چشم‌پوشی کنند. با عرضه‌ی PCIe 5.0 و فراهم شدن چنین پهنای باند بالایی، درهای بسیاری برای استفاده از فناوری‌های جدید باز خواهد شد. فراهم شدن پهنای باندی که می‌تواند با سرعت انتقال اطلاعات در حافظه‌های DDR4 رقابت کند و حتی استفاده از فناوری 3D X-Point در حافظه‌های SSD را ممکن کند، قطعا هیجان‌انگیز خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات