رقابت فوق‌العاده جذاب گرندپری آذربایجان 2017، با قهرمانی تیم ردبول به پایان رسید

دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
مطالعه 7 دقیقه
گرندپری آذربایجان 2017 هر پارامتری که برای افزایش جذابیت یک مسابقه‌ی اتومبیلرانی نیاز بود، به همراه داشت تا شاهد یکی از زیباترین رقابت‌های فرمول یک در چند فصل اخیر باشیم.
تبلیغات

امروز یکی از زیباترین رقابت‌های فرمول یک و شاید اتومبیلرانی حرفه‌ای در چند سال اخیر برگزار شد. پیست شهری باکو شاهد رقابت فوق‌العاده نفس‌گیر و نزدیک سریع‌ترین خودروهای مسابقه‌ای جهان بود. حساسیت بسیار بالا و شرایط پیست باعث شد رویداد امروز مملو از اتفاقات نادر دنیای فرمول یک باشد و آن را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین گرندپری‌های فرمول یک تبدیل کرد.

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

رقابت امروز از همان لحظه‌ی اول جذاب و نفس‌گیر دنبال شد. جایی که خودروهای فراری هیچ برنامه‌ای برای باقی ماندن در رده‌‌های سوم و چهارم نداشتند و به این موضوع واقف بودند که اگر به‌سرعت از بوتاس در رده‌ی دوم عبور نکنند، همیلتون فاصله‌ی خود در جایگاه اول را افزایش خواهد داد و موفق به کسب عنوان قهرمانی خواهد شد. به همین دلیل بلافاصله پس از آغاز مسابقه، کیمی رایکونن و سباستین فتل به بوتاس حمله‌ور شدند.

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

این موضوع باعث شد در پیچ دوم مسابقه که رایکونن قصد عبور از بوتاس داشت، بین دو خودرو برخوردی رخ دهد و در این حادثه بال جلوی بوتاس صدمه ببیند. این موضوع باعث شد بوتاس به پیت‌استاپ مراجعه کند تا پس از تعمیرات لازم مجدد به مسابقه بازگردد؛ بدین ترتیب و پس از بازگشت، این راننده‌ی فنلاندی در جایگاه انتهایی قرار گرفت. پس از حادثه‌ی رخ‌داده برای خودروی مرسدس بنز، معادلات این تیم کاملا به هم خورد و شواهد نشان از رقابتی سخت بین همیلتون و دو خودروی فراری داشت. البته برخورد رایکونن و بوتاس برای خودروی فراری نیز مشکل‌ساز شده بود و بخش‌های زیادی از قطعات آیرودینامیک بدنه‌ معیوب شده و عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار داده‌ بودند.

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

وشتاپن که امید اول ردبول برای کسب امتیاز در رقابت امروز به شمار می‌رفت، مجدد دچار نقص فنی شد تا برای دومین بار پیاپی با بروز مشکل در خودروی خود، مجبور به ترک مسابقه شود.

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

تصادف دنیل کویات در دور ۱۳ باعث شد خودروی ایمنی وارد پیست شود. پس از خروج خودروی ایمنی از مسابقه، در حالی که همگان انتظار رقابت فتل و همیلتون را داشتند، این سرجیو پرز بود که در جایگاه سوم اقدام به سبقت‌گیری از خودروی فراری کرد. اما با دفاع سخت فتل، جایگاه خودروهای دوم و سوم تغییر نکرد. اما در رده‌ی چهارم، رایکونن که با مشکل آیرودینامیک روبه‌رو بود، تحت حمله‌ی شدید خودروهای فورس ایندیا و ویلیامز قرار گرفت و موفق به دفاع از جایگاه خود نشد.

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

در دور ۱۶، حادثه‌ی دیگری رقم خورد. پس از رانندگی عالی اوکن و قرارگیری پشت هم‌تیمی خود، خودروهای تیم فورس ایندیا با برخورد به یکدیگر، منجر به پخش شدن قطعات زیادی از بدنه در پیست شدند. این موضوع باعث شد خودروی ایمنی مجددا وارد پیست شود تا این قطعات را از پیست جمع‌آوری کند. اما در همین حین اتفاق بسیار نادری رخ داد. در حالی که تمامی خودروها پشت خودروی ایمنی حرکت می‌کردند، همیلتون در پیچ شماره ۱۶ ناگهان از سرعت خود کاست که این موضوع منجر به برخورد فتل با وی شد. بلافاصله راننده‌ی عصبانی تیم فراری که در بال جلوی خود دچار نقص شده بود، در کنار همیلتون قرار گرفت و به نشانه‌ی اعتراض خودروی خود را به خودروی همیلتون کوبید. با وجود قطعات زیاد موجود در پیست، در دور ۲۲ و لحظاتی پس از پیشنهاد فرناندو آلونسو مبنی بر پرچم قرمز، داوران با نمایش این پرچم مسابقه را به حالت تعلیق در آوردند تا خودروها به پیت‌استاپ مراجعه کنند و تا زمان جمع‌آوری تمامی قطعات موجود در پیست، رقابت مجددا آغاز نشود. 

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

این وقفه زمان مناسبی برای مهندسان بود تا بلافاصله به بررسی خودروهای خود بپردازند و اقدام به تعویض و تعمیر بخش‌های معیوب کنند. نکته‌ی جالب توجه، بازگشت کیمی رایکونن و سرجیو پرز به مسابقه بود. با توجه به وقفه ایجادشده، مهندسان فراری و فورس‌ایندیا موفق به رفع عیب خودروهای خود شدند و این دو راننده مجدد به مسابقه بازگشتند و پیش از سایر خودروها وارد پیست شدند.

بعد ازسرگیری مجدد مسابقه، خودروهای ویلیامز موفق به حضور در جایگاه‌های سوم و چهارم شدند و دنیل ریکیاردو به لطف حضور متعدد خودروی ایمنی در پیست خود را به رده‌ی پنجم رسانده بود. در ادامه‌ی مسابقه و پیش از پیچ اول، ریکیاردو در حرکتی فوق‌العاده جذاب از دو خودروی ویلیامز سبقت گرفت و خود را به رده‌ی سوم رساند.

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

اما در دور ۳۰ در اتفاقی نادر، دوربین‌ها از نصب نشدن کامل محافظ دور کابین لوئیس همیلتون خبر دادند. بلافاصله پس از این موضوع، گاراژ مرسدس بنز به راننده‌ی خود اعلام کرد که در مسیر‌های مستقیم اقدام به جا زدن این قطعه کند. با وجود تلاش‌های راننده‌ی بریتانیایی مرسدس بنز، قطعه‌ی مذکور در محل خود قرار نگرفت و داوران به این تیم دستور پیت‌استاپ و تعویض قطعه دادند. این موضوع که باعث عصبانیت شدید همیلتون شده بود، منجر به نزول و قرارگیری وی در رده‌ی هشتم شد. در همین حال داوران نیز از پنالتی ۱۰ ثانیه‌ای فتل به دلیل حرکت عجیب و برخورد وی با همیلتون، خبر دادند. راننده‌ی مطرح تیم فراری بلافاصله با مراجعه به پیت‌استاپ، جریمه‌ی خود را سپری کرد و پس از خروج از گاراژ در رده‌ی ششم قرار گرفت. در این بازه از مسابقه ریکیاردو، استرول و بوتاس در جایگاه‌های اول تا سوم قرار داشتند. 

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

همیلتون و فتل در همین حال رقابتی بسیار جذاب را شکل دادند و در همین حال گلایه‌های همیلتون به داوران در خصوص جریمه‌ی کم فتل در نوع خود جالب توجه بود. فتل برای دفاع در برابر همیلتون چاره‌ای جز حمله به خودروهای پیش‌ روی خود نداشت. این موضوع باعث شد راننده‌ی اول فراری یکی پس از دیگری از خودروها سبقت بگیرد و خود را به رده‌ی چهارم و پشت بوتاس برساند. همیلتون نیز سایه به سایه در حال تعقیب فتل بود و در جایگاه پنجم قرار داشت. 

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

اما رویداد امروز در لحظه‌های پایانی خود نیز جذابیت زیادی به همراه داشت. در حالی که پیش‌بینی می‌شد تغییری در جایگاه پنج خودروی پیشتاز رخ ندهد، بوتاس با عملکردی فوق‌العاده و در آخرین لحظات و پیش از خط پایان از استرول سبقت گرفت تا خود را در جایگاه دوم قرار دهد. دنیل ریکیاردو نیز با رانندگی آرام و کاملا مطمئن موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. پس از فتل و همیلتون در جایگاه‌های چهارم و پنجم، استبان اوکن، کوین مگنوسن، کارلوس ساینز، فرناندو آلونسو و پاسال ورلاین قرار گرفتند. با قرارگیری آلونسو در بین ۱۰ خودروی برتر، مک‌لارن موفق به کسب اولین امتیاز‌های فصل خود شد. مسابقه‌ی پرتنش امروز باعث شد تنها ۱۳ خودرو از خط پایانی عبور کنند.

در ادامه می‌‌توانید رده‌بندی کلی راننده‌ها و تیم‌های مسابقات فرمول یک را پس از هشت مرحله از رقابت‌ها مشاهده کنید.

گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک
گرندپری آذربایجان 2017 فرمول یک

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی لحظات حساس گرندپری آذربایجان دعوت می‌کنیم.

مرحله‌ی بعد مسابقات فرمول یک ۱۸ تیرماه در کشور اتریش و خانه‌ی تیم ردبول برگزار می‌شود.

نظر شما در رابطه با گرندپری آذربایجان و اتفاقات آن چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات