نکاتی که باید قبل از ترک آزادکاری و استخدام شدن در نظر بگیرید

یک‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بسیاری از افراد آزادکار به دنبال پیدا کردن یک شغل تمام‌وقت هستند؛ این افراد علاوه بر پیدا کردن شغل دلخواه، باید خودشان را از نظر ذهنی نیز برای این کار آماده کنند.
تبلیغات

دلایل زیادی برای روی آوردن به آزادکاری وجود دارد و از جمله مزایای آن می‌توان به انتخاب ساعات کاری، انتخاب پروژه‌های دلخواه و نظارت کردن بر آن‌ها از آغاز تا پایان اشاره کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت کار کردن برای خود بهتر از کار کردن در یک شرکت است. اما از آنجایی که انسان‌ها همیشه به دنبال بهتر شدن هستند، ممکن است بعد از گذشت مدتی فکر کنند که از این به بعد چگونه می‌توانند در کارشان پیشرفت کنند. معمولا افرادی که آزادکار هستند، در این مدت مهارت‌هایی زیادی به دست آورده‌اند و می‌توانند از این به بعد به همین صورت کار کنند. اما این سؤال پیش می‌آید که اگر این افراد بخواهند شرایط خودشان را تغییر بدهند، در چه موقعیت شغلی می‌توانند به‌طور دائم استخدام شوند؟ توجه به مواردی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت آورده شده است، کمک می‌کند این افراد مسیر خودشان را راحت‌تر پیدا کنند و از نظر ذهنی به آمادگی کامل برسند.

freelance

۱- مزایا و معایب موقعیت فعلی خود را مشخص کنید

شخصی که می‌خواهد آزادکاری را رها کند و برای شخص دیگری کار کند، باید دلایل خوبی برای این کار داشته باشد. بهتر است قبل از اینکه تصمیم عجولانه بگیرید، در مورد مزایا و معایب این تصمیم به‌خوبی فکر کنید و ببینید کدام جنبه‌های آزادکاری را دوست دارید و کدام مزیت کار تمام‌وقت را به آزادکاری ترجیح می‌دهید. سپس به دنبال شغلی باشید که با مهارت‌های فعلی شما سازگاری داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر انعطاف‌پذیری ساعات کاری را دوست دارید، بهتر است دنبال شرکت‌هایی باشید که در انتخاب ساعات کاری منعطف هستند و به کارمندان خود سخت نمی‌گیرند. در مورد انتخاب کردن شرکت‌هایی که قوانین سنتی دارند و روی منظم بودن ساعات کاری حساس هستند احتیاط کنید. همچنین اگر احساس می‌کنید که تنها کار کردن برایتان سخت است، بهتر است دنبال شرکت‌هایی باشید که دارای محیطی با کار تیمی هستند. تجزیه و تحلیل گفتگوهای مصاحبه‌ی کاری، به شما کمک می‌کنند که متوجه شوید شرایط کاری یک شرکت تا چه اندازه با روحیات و شرایط مورد نظر شما همخوانی دارد.

freelance

۲- مهارت‌های برجسته‌ی خود را مشخص کنید

افرادی که آزادکاری را به کار تمام‌وقت ترجیح می‌دهند، باید مهارت‌های خود را تحلیل کنند و ببینند چه کاری را بهتر از کارمندان تمام‌وقت می‌توانند انجام دهند. معمولا افراد آزادکار مهارت‌هایی دارند که دیگران باید تلاش زیادی برای کسب کردن آن‌ها انجام دهند. تمرکز کردن بر این مهارت‌ها شما را از دیگران متمایز کند و در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهد کرد. از خودتان بپرسید چه مهارتی دارید که کارمندان تمام‌وقت ندارند؟ تجربه‌ی کار کردن با بودجه‌ی محدود، تکیه کردن به خودتان هنگام حل کردن مشکلات و بازاریابی کار خودتان از جمله مهارت‌هایی هستند که شما با آزادکاری کسب کرده‌اید و این مهارت‌ها شما را از دیگران متمایز می‌کنند. بسیاری از این مهارت‌های خاص و بی‌نظیر در کارهای تمام‌وقت به‌شدت باارزش هستند. بنابراین هنگام مصاحبه‌های کاری با کارفرما، بر این مهارت‌ها تمرکز کنید و به آن‌ها بگویید که داشتن این مهارت‌ها چگونه با کار شرکت آن‌ها در ارتباط است.

freelance

۳- شغل‌های مناسب را هدف قرار دهید

همان‌طور که می‌دانید پیدا کردن شغل مناسب، بسیار سخت و خسته‌کننده‌ است. اما فراموش نکنید که یکی از مهارت‌های شما به‌عنوان یک فرد آزادکار پیدا کردن شغل یا همان پروژه است. خبر خوب این است که شما با استفاده از همین مهارت خود می‌توانید یک شغل ثابت و مناسب برای خودتان بیابید و فرآیند استخدام را راحت‌تر کنید. برای شروع این فرآیند بهتر است دنبال مشاغلی باشید که با حوزه‌ی آزادکاری شما در ارتباط هستند. گاهی اوقات پیش می‌آید کارفرماها از میان کارمندان آزادکار خود افرادی را به‌عنوان کارمند تمام‌وقت استخدام می‌کنند. بنابراین اگر کارفرماهای شما به نیروی کار نیاز داشتند، می‌توانید پیشنهاد و شرایط خودتان را با آن‌ها مطرح کنید. اگر باز هم نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، می‌توانید نظر افرادی را که برای آن‌ها پروژه انجام داده‌اید،  جویا شوید و از آن‌ها بازخورد بگیرید و آن مهارت‌ها را در رزومه‌ی خود بنویسید. همچنین در رزومه‌ی خود عنوان کنید که تابه‌حال برای کدام شرکت‌ها کار کرده‌اید و کدام‌یک از مشکلاتشان را برطرف کرده‌اید. فراموش نکنید که معرفی خودتان به‌عنوان فردی که پیشنهادهای کاری متنوعی دارد اما در یک حوزه‌ی کاری متمرکز مانده است، به اعتبار شما در نزد کارفرماها می‌افزاید.

freelance

۴- معیارهای خود را اولویت‌بندی کنید

زمانی که صحبت از حقوق به میان می‌آید، باید ببینید چه مزایایی برای شما در اولویت قرار دارند. آیا ترجیح می‌دهید در یک شرکت کار کنید زیرا به دنبال تضمین درآمد بیشتر و بیمه سلامت هستید؟ یا اینکه دوست دارید مرخصی با حقوق داشته باشید؟ همان‌طور که می‌دانید، افراد آزادکار همیشه آماده‌ی کار هستند و در تعطیلات خود حقوقی دریافت نمی‌کنند. بنابراین بسیاری از افرادی که به دنبال ترک کردن آزادکاری هستند، ترجیح می‌دهند با داشتن یک شغل دائمی از مزایای تعطیلات با حقوق بهره‌مند شوند. از طرفی این موضوع را نیز در نظر بگیرید که با ترک کردن آزادکاری احساس استقلال خود را از دست خواهید داد. صرف‌نظر از این مزایا، شما باید تحقیق کنید و ببینید قیمت بازار برای کاری که انجام می‌دهید چقدر است.

freelance

۵- خودتان را برای تغییرات ذهنی آماده کنید

ترک کردن آزادکاری و استخدام شدن در یک شغل تمام‌وقت با تغییرات زیادی برای شما همراه خواهد بود. بنابراین بهتر است خودتان را از نظر ذهنی آماده کنید و این تغییرات را بپذیرید. مواردی که در ادامه آورده شده است، از جمله موضوعات متفاوت در آزادکاری و کار تمام‌وقت هستند و بهتر است از قبل با آن‌ها آشنایی داشته باشید:

کنترل: شما در آزادکاری خودتان می‌توانید پروژه‌های مورد نظرتان را انتخاب و روی آن‌ها کار کنید؛ درحالی‌که در یک کار تمام‌وقت کارفرما پروژه‌ها را برای شما انتخاب می‌کند و شما حق انتخابی در این زمینه نخواهید داشت.

انعطاف‌پذیری: کار کردن در مکان دلخواه و ساعت دلخواه جای خودش را به ساعات کاری منظم در روزهای کاری خواهد داد. در کارهای تمام‌وقت ۸ ساعت کار بی‌وقفه در محل و دفتر ثابت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

خودمختاری: رئیس خود بودن جایش را به گزارش دادن به یک فرد دیگر خواهد داد. این شخص کار شما را به‌دقت ارزیابی می‌کند و به شما بازخورد می‌دهد.

آزادی: افراد آزادکار هر موقع که بخواهند می‌توانند به تعطیلات در محل مورد نظر خود بروند. درحالی‌که در کارهای تمام‌وقت باید درخواست مرخصی خود را ابتدا با رئیستان مطرح کنید و او بعد از بررسی کردن شرایط ممکن است اجازه‌ی مرخصی رفتن به شما ندهد. افراد آزادکار حتی مدت‌زمان تعطیلات را خودشان می‌توانند انتخاب کنند و این به آن‌ها اجازه می‌دهد که مدت‌زمان بیشتری در کنار اعضای خانواده و دوستان خود سپری کنند.

حال که با بخشی از تغییرات آشنایی پیدا کردید، راحت‌تر می‌توانید خودتان را از نظر ذهنی برای این شرایط آماده کنید. همچنین بهتر است که در مورد این مسائل با کارفرمای خود صحبت کنید تا او نیز متوجه شود که شما این تغییرات را می‌دانید و آن‌ها را پذیرفته‌اید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات