پاسخ کوالکام به اپل: اپل بابت آداپتور برق بیشتر از هزینه‌ی حق اختراع ما دریافت می‌کند

جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام در پاسخ به شکایت اپل بابت هزینه‌ی زیاد گواهی استفاده از حق اختراع کوالکام، اظهار نظر عجیب و منحصر به فردی کرده است.
تبلیغات

به نظر می‌رسد قرار نیست که دعوای پتنتی بین اپل و کوالکام به پایان برسد. اپل اولین بار بهمن ماه سال گذشته شکایت خود از کوالکام را به دادگاه برد و در آن تقاضای خسارت یک میلیارد دلاری کرد. دلیل شکایت اپل از کوالکام نیز زیاد بودن هزینه‌ی گواهی استفاده از پتنت‌های مخابراتی کوالکام اعلام شد. طی قرارداد بین کوالکام و اپل، اپل بابت استفاده از مودم‌های مخابراتی و همچنین استفاده از پتنت‌های ثبت‌شده‌ی کوالکام در زمینه‌ی شبکه‌های مخابراتی مبلغی را دریافت می‌کند و اپل مدعی است این مبلغ منصفانه نیست. 

حال کوالکام در پاسخ به شکایت اپل اعلام کرده است حق امتیازی که این شرکت بابت اختراع خود دریافت می‌کند، کمتر از مبلغی است که اپل بابت آداپتور برق بدست می‌آورد:

مبلغ گواهی استفاده از حق امتیاز کوالکام که از کارخانه‌ی طرف قرارداد اپل برای استفاده در آیفون‌ دریافت می‌شود، کمتر از مبلغی است که اپل بابت هر آداپتور برق دریافت می‌کند.

به نظر نمی‌رسد اپل که در دعواهای قضایی سر اختراع‌های ثبت‌شده ید طولایی دارد، با چنین اظهار نظرهایی از شکایت خود دست بکشد و همچنین بعید است که کش‌مکش‌ها بر سر این دعوای حقوقی به این زودی‌ها به نتیجه برسد. 

اپل مدعی است:

کوالکام برای سال‌های طولانی از فناوری‌هایی درآمد دارد که هیچ ربطی به این شرکت ندارند. هر چه بیشتر اپل رو به کارهای نوآورانه مانند تاچ آیدی، صفحه نمایش پیشرفته و دوربین‌ها می‌آورد بدون هیچ دلیلی باید به کوالکام هزینه‌هایی پرداخت کند. اپل هر چه بیشتر نوآوری کند باید هزینه‌های بیشتری به کوالکام بپردازد. کوالکام کسب‌وکار خود را بر مبنای روش‌‌های قدیمی گسترش داده است و از طریق هزینه‌های ناعادلانه سعی دارد قدرت خود در بازار را حفظ کند. با اینکه این شرکت تنها یکی از ۱۲ شرکتی است که در تعیین استانداردهای سلولار دست داشته است، اما به تنهایی پنج برابر بیشتر از دیگر شرکت‌ها در مجموع، به دلیل دریافت لایسنس از ما پول دریافت می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات