تنها در این چهار حالت حاضر شوید به رایگان کار کنید

شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کارورزی و انجام پروژه‌ بدون دستمزد، مزایا و معایبی دارد که باعث می‌شود تصمیم‌گیری در این زمینه قدری دشوار شود. با ما باشید تا ببینیم چگونه می‌توان در این زمینه، هوشمندانه و هدفمندانه تصمیم گرفت.
تبلیغات

«ما به نویسندگانمان حقوقی نمی‌پردازیم؛ اما با نوشتن برای ما به موقعیت‌های خوبی دست پیدا می‌کنید.»

اگر شما نویسنده، سخنران، مربی، مشاور، یا به‌نوعی خالق هستید احتمالاً تجربه‌ی چنین دعوت‌هایی برای کار رایگان داشته‌اید. با وجود ادعای سازمان‌ها که کار رایگان می‌تواند فرصت‌های بهتر و بیشتری برای شما فراهم کند، باید رویکردی محتاطانه داشته باشید. هدر دادن زمان، انرژی و داشته‌هایتان می‌تواند توانایی درآمدزایی شما را مختل کند. همچنین می‌تواند کلاس کاری شما را پایین بیاورد و باعث خستگی مضاعف شود.

اما فرصت‌هایی هستند که کمک می‌کنند کار خودتان را راه‌اندازی کنید؛ حتی اگر بابت آن‌ها پول دریافت نکنید.

پول

در این چهار مورد، کار بدون مزد مفید خواهد بود:

۱. وقتی فرصت ایجادشده به شما تجربه‌هایی در زندگی واقعی می‌دهد

اگر یک عکاسی به‌عنوان کسب‌وکار جانبی راه‌اندازی کنید، نباید انتظار داشته باشید برای اولین تجربه‌های کاری درآمد کسب کنید. بنابراین برای اینکه بتوانید مشتریان گوناگونی را از بازار هدف بالقوه‌تان جذب و بالفعل کنید، آمادگی داشته باشید که گرفتن عکس‌های عروسی و عکس‌های پرسنلی را به‌ رایگان انجام دهید.

به‌طور مشابه اگر می‌خواهید سخنران، مشاور یا مربی باشید، برای مدتی به‌ رایگان کار کنید و از این فرصت برای تسلط بر مهارت‌های موردنیاز بهره ببرید. وقتی تجربه کسب کردید، می‌توانید در ازای خدماتی که ارائه می‌دهید پول درخواست کنید. برای تعداد دفعاتی که به رایگان کار می‌کنید محدودیت قائل شوید. اگر بعد از ۵۰ مورد کار بدون دستمزد همچنان به رایگان فعالیت می‌کنید، بدانید که این کار شما تبدیل کردن یک منبع درآمد قانونی به یک سرگرمی صرف است.

پیش از پیشنهاد ارائه‌ی خدمات به رایگان به غریبه‌ها دوباره به موضوع فکر کنید؛ چرا که ممکن است دسترسی به برخی مشتریان نتیجه‌ی عکس داشته باشد و شما را ناامید کند. وقتی شما نشان دهید که زمان و تلاش شما ارزشی ندارد، آن‌ها شما را جدی نخواهند گرفت.

۲. وقتی کسب تجربه باعث معرفی شما می‌شود و به کارتان مشروعیت می‌بخشد

خواه تولیدکننده‌ی پادکستی که به دنبال محتوای رایگان می‌گردد یا سازمانی که از شما می‌خواهد میزبانی یک وبینار را برای کارمندانشان به عهده بگیرید، معمولاً دعوت به کار رایگان با قول معرفی و تبلیغات آتی صورت می‌گیرد.

اگر دوستتان از شما بخواهد به رایگان برایش وب‌سایت بسازید و در ازای آن اعتبار اندکی در کسب و کار به دست آورید؛ آیا این کار باعث می‌شود مشتریان بیشتری به دست آورید؟ بله می‌توانید، اگر دوست شما وبلاگ نویس مشهوری با میلیون‌ها خواننده در ماه باشد. اما حتی در آن صورت هم بعید است سرتان با مشتریان جدید شلوغ شود.

کسب و کار

با این حال اگر دوست شما می‌گوید یک پست در وبلاگش خواهد نوشت که در آن شما را به‌عنوان بهترین طراح وب‌سایت معرفی می‌کند، ممکن است این کسب وجهه ارزش کار رایگان داشته باشد. دعوت آشکاری که توسط میلیون‌ها نفر خوانده می‌شود، می‌تواند باعث بهبودهای بزرگی در کسب‌وکار شما شود.

با این حال در اکثر مواقع افرادی که از شما درخواست کار رایگان می‌کنند، اطلاعات مبهمی در مورد چگونگی اثربخشی این معرفی و تبلیغات به شما می‌دهند. آن‌ها چیزهایی شبیه این می‌گویند: «در میان مشتریان ما افراد مؤثری وجود دارند که ممکن است شما را به همکاری دعوت کنند» یا «می‌توانید محصولاتتان را به اعضای ما بفروشید».

بنابراین باید پرسش‌های معینی در مورد اینکه چگونه قرار است معرفی شوید مطرح کنید. بفهمید مخاطب شما کیست و در عمل می‌توانید انتظار رسیدن به چه چیزهایی داشته باشید. از کارفرمایان بخواهید که اگر مایل بودند، به شما بگویند چه افراد دیگری برایشان به رایگان کار کرده‌اند. با آن افراد تماس بگیرید و ببینید که آیا تلاش‌های آن‌ها صرفه داشته است یا خیر.

۳. وقتی از هدفی حمایت می‌کنید که به آن باور دارید

وقتی فرصتی وجود دارد تا درگیر هدفی شوید که به آن باور دارید. منطقی است که بر آنچه می‌توانید ارائه دهید تمرکز کنید نه آنچه ممکن است کسب کنید. فقط مطمئن شوید که کار داوطلبانه‌ی شما اثر نامطلوبی بر کار اصلی‌تان نگذارد.

محدودیت‌هایی برای میزان زمانی که برای کارهای داوطلبانه می‌گذارید تعیین کنید. چه تصمیم بگیرید که سالی یک لوگو به رایگان طراحی کنید و چه متعهد شوید که سالانه در سه رویداد به رایگان سخنرانی داشته باشید. یک محدودیت معین از هدر رفتن بیش از حد وقت شما جلوگیری می‌کند. آن‌گاه اگر کسی از شما خواست که زمان خود را وقف کنید، می‌توانید بگویید من قبلا سهم امسالم را برای کار رایگان استفاده کرده‌ام.

۴. وقتی همکاری کردن اثر قابل توجهی بر رزومه‌ی شما دارد

شاید فرض کنید که بزرگ‌ترین شرکت‌ها بیشترین هزینه را برای خدمات شما صرف خواهند کرد؛ اما همیشه این‌گونه نیست. جالب است بدانید بسیاری از سازمان‌های پرسود، با اینکه پول فراوانی دارند از افراد می‌خواهند برایشان به رایگان کار کنند.

اگر شرکت مشهوری از شما تقاضای کار بدون دستمزد می‌کند، همکاری شما با آن سازمان می‌تواند دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. سخنرانی‌های تد نمونه‌ی بزرگی از این حالت است.

سخنرانان گردهمایی‌های تِد و تداِکس پولی دریافت نمی‌کنند. اما سخنرانی در یک رویداد تد می‌تواند باعث رونق کار یک فرد شود. یک سخنرانی موفق می‌تواند به گفتگوهای سودآوری منجر شود. مثلاً به بستن قرارداد چاپ کتاب با یک ناشر معروف یا معرفی شدن توسط رسانه‌های تأثیرگذار. 

زمان

برای زمانتان ارزش قائل شوید

متأسفانه بسیاری از سازمان‌ها به شما قول می‌دهند که تلاش‌هایتان باعث موفقیت‌های بیشتر و بهتر در آینده می‌شود؛ اما بیشتر آن ادعاها درست نیستند.

وقتی به یک کار بدون دستمزد دعوت می‌شوید، از خود بپرسید: «از این کار چه چیزی ممکن است عاید من شود؟» پیش از تعهد دادن، در ذهن خود هدف روشنی داشته باشید.

قدر خود را بدانید و اگر می‌خواهید کار بدون دستمزد انجام دهید، هدفمندانه عمل کنید. تنها پذیرای فرصت‌هایی باشید که به شما کمک می‌کنند به اهداف بلندمدت خود برسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات