رهبریت خود محور باعث افول کسب و کار شما خواهد شد

پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کار زیاد و کنترل بیش‌ازحد جزئیات نه‌تنها باعث موفقیت شما نمی‌شود، بلکه ممکن است به خودتان، کارمندان و شرکتتان هم آسیب برساند.
تبلیغات

چند مؤسس یا مالک شرکت را می‌شناسید که به تعطیلات تابستانی می‌روند؟ یا چند نفرشان را می‌شناسید که یک روز به خودشان مرخصی بدهند، گوشی خود را خاموش کنند و نخواهند ایمیلشان را چک کنند یا مدام زنگ بزنند و از اوضاع شرکت خبر بگیرند؟ تعداد چنین رهبرانی به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

بگذارید نکته‌ای را روشن کنیم. اینکه به‌قدری کار کنید که از پا درآیید، افتخارآمیز نیست؛ بلکه پیش‌زمینه‌ی فروریزی است. ولی بیشتر بنیان‌گذاران، البته با حسن نیت و دلواپسی برای شرکتشان، فکر می‌کنند باید در تمام جزئیات کارهای شرکت حضور داشته باشند و مسئولیت تمام تصمیم‌گیری‌ها و حل‌وفصل مشکلات را به‌تنهایی به عهده بگیرند.

رهبران به طرز عجیبی تمام اوقات شبانه‌روزشان را به فکر شرکت می‌گذرانند. این نه‌تنها خوب نیست؛ بلکه هم برای خودشان و هم شرکت خطرآفرین است. بهترین رهبران، آن‌هایی هستند که از دیگران کمک می‌خواهند. به‌طور واضح، وظیفه‌های یک مؤسس یا رهبر شرکت این موارد است: راه‌اندازی و الهام بخشیدن به شرکت، استخدام عوامل، حفظ و نگه‌داری شرکت و اینکه اجازه ندهد شرکت ورشکست شود یا صندوق شرکت از پول خالی شود.

پس نه خودتان را از پا دربیاورید و نه رفتار سلطه‌گرانه‌ای به شرکتتان تحمیل کنید.

افراد متخصص را استخدام کنید

کارشناسان و افراد مستعد را به کار بگیرید. افراد مستعد، ماهر، کارشناس و منابع کاری، همگی شرکای تجاری شما هستند. افرادی که بتوانند به مدیریت و شاخص بندی هر قسمت از کسب‌وکارتان کمک کنند، افراد مفیدی هستند. کارشناسانی را استخدام کنید که بتوانند هدف شرکت را درک کنند و شما هم بتوانید به آن‌ها اعتماد کنید تا خودتان را از این مدیریت ذره‌بینی نجات دهید. بهترین مالکان کسب‌وکار، خودشان را از جزئیات بیرون نگه می‌دارند و افرادی را استخدام می‌کنند که هم قادر به اجرای استراتژی‌ها هستند و هم می‌توانند تصمیمات هوشمندانه‌ای اتخاذ کنند. به‌ این‌ ترتیب دیگر مجبور نیستید خودتان را درگیر اتفاقات روزمره کنید. آن‌ها به تیم خود اعتماد دارند (گاهی حتی بیشتر از خودشان). پس به آن‌ها فرصت بدهید و اگر پیشرفت خوبی داشتند، پاداش آن‌ها را فراموش نکنید.

Hire Experts

به طرح شرکت احترام بگذارید

شفافیت، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و صداقت را به فرهنگ شرکت خود بیاورید.از تیم خود بخواهید یک استراتژی مناسب برای پیشبرد امور بنویسند که بتواند اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت را محقق کند. با آن‌ها روی این طرح به توافق برسید و از آن‌ها بخواهید خودشان را به آن متعهد بدانند و در قبال آن پاسخگو باشند. البته شما هم باید به اصول این طرح متعهد باشید. وقتی شرکت به‌عنوان یک مجموعه‌ی کل، طبق برنامه پیش برود، دیگر نیازی به جلسات فوری برای کشف ایده‌های درخشان دقیقه‌ی نودی نیست. اگر زمانی رفتارهای مصرف‌کننده را با طرح خود مغایر دیدید، می‌توانید آن را بازنویسی کنید. ولی این تجدید نظر باید مطابق با داده‌ها و اطلاعات آماری بازار باشد، نه بر اساس اعمال سلیقه و تمایلات شخصی شما. یک مدیر خوب به‌جای اینکه بخواهد برتری و مقام خود را به زیردستانش ثابت کند، بر رشد کسب‌وکار متمرکز می‌شود.

نظارت کنید

شما باید از اعمال‌نفوذ همه‌جانبه دست‌ بردارید؛ نه اینکه کاملاً خود را از هر مسئولیتی فارغ بدانید. پس مرتب کارشناسان خود را ملاقات کنید و مطمئن شوید برنامه‌ها خوب پیش می‌روند. با آن‌ها جلسه بگذارید؛ نه اینکه سعی کنید آن‌ها را غافلگیر کنید. می‌توانید در جلسات هفتگی از آن‌ها بخواهید روند پیشرفت طرح را برایتان توضیح دهند یا قرار بگذارید که مراحل کار را با ایمیل به شما اطلاع دهند یا هر هفته یکی دو بار با آن‌ها تماس تلفنی داشته باشید. راهی را انتخاب کنید که هم خودتان با آن راحت باشید و هم تیمتان. ساختار نظارت خود را مشخص کنید و برای عوامل شرکت روشن کنید که از این اصول کوتاه نمی‌آیید.

Stay On Top of It All

شرح وظایف خود را بازنویسی کنید

مسلماً عقب‌نشینی برای مدیران کار ساده‌ای نیست. چراکه آن‌ها همه‌ی روح و جان خود را روی ساختن این کسب‌وکار گذاشته‌اند، انرژی صرف کرده‌اند و عرق ریخته‌اند. بخصوص مدیرانی که از روز اول آستین بالا زده‌اند و همه‌ی نقش‌های مهم شرکت را به‌تنهایی به عهده گرفته‌اند، هم فروشنده بوده‌اند و هم بازاریاب وب، هم مدیر برنامه‌های رسانه‌ای بوده‌اند و هم حسابدار. ولی حالا که متخصصان موردنیاز را استخدام کرده‌اید، باید برای وقت خود دوباره برنامه‌ریزی کنید و از زمانی که در اختیار دارید بهترین استفاده را ببرید. ممکن است بخواهید سرمایه را افزایش دهید یا ساختار روابط اجتماعی شرکت را بهبود دهید. در هر صورت حالا دیگر مجبور نیستید با تک‌تک مشتریان رودررو حرف بزنید، در هر پروسه‌ای چندین نقش را به عهده بگیرید، همه‌ی تصمیمات را به‌تنهایی اتخاذ کنید یا ایده‌های بزرگ خود را به‌تنهایی اجرا کنید. حالا باید برای هر مسئولیت خود، مثلاً سرپرستی تیم مهندسی یا خط تولید، شرح نقش و وظایف خود را دوباره تعریف و بازنویسی کنید.

گاهی به تعطیلات بروید

این مسئله را جدی بگیرید. علم ثابت کرده است که تعطیلات و مسافرت‌های هرچند کوتاه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند، خلق‌وخوی شما را بهبود می‌دهند، وضعیت خوابتان را بهتر می‌کنند و نهایتاً بهره‌وری شما را بالا می‌برند. این کار برای روحیه‌ی تیم شما هم خوب است؛ اگر آن‌ها ببینند شما هم گاهی به مرخصی می‌روید، استرس کمتری برای تعطیلات خود خواهند داشت. بعلاوه کمی استراحت باعث می‌شود با بینش تازه‌ای به چالش‌های کسب‌وکار نگاه کنید. ذهن شما باز و آرام می‌شود و می‌توانید اولویت‌های شرکت را از نو تنظیم کنید.

در پایان

وقتی افراد به همدیگر اعتماد کنند، فرهنگی مثبت و متوازن در شرکت حاکم می‌شود که خودش را در کار گروهی موفق نشان می‌دهد. فرهنگی که تک‌محور نیست و به مرکزیت یک فرد استناد نمی‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات