باسابقه‌ترین خودروهای دنیا که هنوز تولید می‌شوند

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
در این مطلب به بررسی مهم‌ترین خودروهای دنیا می‌پردازیم که بدون تغییر خاص در ظاهر و طراحی بدنه، همچنان تولید می‌شوند و مورد توجه بازار جهانی هستند.
تبلیغات

در روزگاری هستیم که رقابت بین خودروسازان بزرگ دنیا، بسیار نزدیک است و تقریبا هر روز، شاهد معرفی یک خودروی جدید هستیم. در این شرایط، هنوز هم محصولاتی هستند که با گذشت چند سال از رونمایی، با همان چهره‌ تولید می‌شوند و بازار به آن‌ها علاقه نشان می‌دهد.

تولید یک خوردو برای مدتی بیش از ۴ سال می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. ممکن است شرکت سازنده، برنامه یا بودجه‌‌ی کافی برای ساخت یک مدل جدید را نداشته باشد؛ اما از سویی دیگر، بعضی خودروسازان حاضر نیستند فروش خوب یک محصول را با معرفی نسخه‌ی جدید به خطر بیاندازند و ریسک این حرکت را بپذیرند. هر دو استراتژی، ممکن است توسط برندهای موفق و ثروتمند صنعت خودروی دنیا دنبال شود و لزوما دلیل بر ضعف قدرت سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیست.

در ادامه‌ی این مطلب، ۱۰ خودروی برتر دنیا که همچنان تولید می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

۱۰. سیتروئن C-ZERO و پژو ION مدل ۲۰۱۱

 پژو ION

این پلت‌فرم در هفتمین سال تولید قرار دارد. سیتروئن و پژو، مدت زیادی برای طراحی این خودروی الکتریکی، صرف کرده‌اند و در نهایت موفق شدند که مدل تمام برقی پرفروشی ارائه کنند. طرح کلی این خودرو، کاملا مشترک با میتسوبیشی i-MiEV است، اما با بهبود ضعف‌های فنی آن؛ همچنان تولید می‌شود.

پیشرانه‌ی سیتروئن C-ZERO و پژو ION، یک موتور برقی به قدرت ۶۳ اسب بخار است که ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و به کمک باتری‌های لیتیوم یون به ظرفیت ۱۶ کیلووات‌ ساعت، با هر بار شارژ کامل، می‌تواند مسافتی نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر را طی کند. نهایت سرعت این خودرو، ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است و با جعبه‌دنده‌ی تک سرعته ارائه می‌شود. قیمت سیتروئن C-ZERO و پژو ION، امروزه نزدیک به ۳۳ هزار دلار برآورد می‌شود، اما با تسهیلات و حمایت اتحادیه اروپا، به قیمت ۲۷ هزار دلار، تحویل مشتریان می‌شود.

۹. آلفارومئو میتو مدل ۲۰۰۸

آلفارومئو میتو مدل ۲۰۰۸

یکی از با سابقه‌ترین سازندگان مدل‌های اسپرت ایتالیا، نزدیک به ۹ سال است که یک مدل هاچبک کامپکت در سبد محصولات خود دارد. خودروی میتو، با رعایت زبان طراحی اصیل آلفارومئو، با توانایی‌های فنی قابل قبول ارائه می‌شود. طی سال‌های اخیر، در شرکت آلفارومئو تمرکز سرمایه‌گذاری بر مدل اسپرت جولیا بوده است و برای حدود یک دهه، تنها محصولات تولید انبوه این برند شامل میتو و جولیه‌تا بود. با این حساب می‌توان اطمینان داشت که حضور طولانی مدت میتو در خط تولید، صرفا به دلیل نبود بودجه‌ی کافی در مجموعه‌ی آلفارومئو و بی‌توجهی شرکت فیات بوده است.

پیشرانه‌ی میتو، شامل موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ و مجهز به اینترکولر است که قدرت ۱۵۳ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را فراهم می‌کند. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۷ ثانیه زمان احتیاج دارد و نهایت سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت میتو، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، اما با سرعت ثابت در بزرگراه، نزدیک به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. آستانه‌ی قیمت میتو، ۲۶ هزار دلار است.

۸. مازراتی گرن‌ توریسمو مدل ۲۰۰۷

مازراتی گرن‌ توریسمو مدل ۲۰۰۷

طراحی بی‌نظیر این خودرو، با گذشت بیش از ۱۰ سال همچنان جذاب و چشم‌نواز است. مازراتی گرن‌ توریسمو، نه‌تنها در ظاهر، که از نظر فنی هم با تغییر قابل توجهی نسبت به روز اول مواجه نیست. از نظر کارشناسان، مدل گرن توریسمو از مازراتی، زبان طراحی این برند را متحول کرده است تا مدل‌های آینده‌ی آن، مثل پورشه، جگوار و مرسدس بنز؛ متمایز از دیگر خودروهای اسپرت دنیا باشند.

پیشرانه‌ی مازراتی گرن توریسمو، ۴.۷ لیتری تنفس طبیعی است که ۴۵۳ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این خودرو ظرف ۴.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده می‌گذارد. میانگین مصرف سوخت گرن‌ توریسمو، بیش از ۱۲ لیتر در ۱۰۰ است و آستانه‌ی قیمت ۱۲۵ هزار دلار را به همراه دارد.

۷. مرسدس بنز SL مدل ۲۰۱۲

مرسدس بنز SL مدل ۲۰۱۲

شکی نیست که محصولات برند مرسدس، معمولا بیش از ۴ سال در خط تولید باقی می‌مانند و آنچنان زیبا هستند که تا سال‌ها بعد، جذابیت خود را حفظ می‌کنند. در حال حاضر، مدل SL قدیمی‌ترین محصول در سبد مرسدس بنز است که همچنان تولید می‌شود. این خودرو در ۲ تیپ کوپه و کانورتیبل، وجود دارد و پس از فیس‌لیفت جزئی، همچنان مورد توجه علاقه‌مندان مدل‌های کلاس اسپرت و لوکس قرار داد.

ارزان‌ترین نسخه‌ی مرسدس بنز SL با کد SL550 شناخته می‌شود و با موتور ۳ لیتری توئین‌توربو، به قدرت ۳۶۰ اسب بخار قابل خرید است. این نمونه با گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر، ظرف ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را به همراه دارد. آستانه‌ی قیمت SL550، حدود ۸۸ هزار دلار است، اما در نسخه‌های AMG SL65، با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶۲۰ اسب بخار، بیش از ۲۲۵ هزار دلار قیمت دارد.

۶. نیسان 370Z مدل ۲۰۰۹

نیسان 370Z مدل ۲۰۰۹

شرکت نیسان اعلام کرده است که برنامه‌ای برای توقف تولید 370Z ندارد و فعلا مدل جدیدی از آن نیز، معرفی نخواهد شد. رقبای این خودرو در کلاس کوپه‌های اسپرت، در سال‌های گذشته بارها تغییر چهره داده‌اند، اما 370Z به لطف طراحی مناسب، شرایط فنی ایده‌آل و قیمت منطقی، همچنان فروش خوبی دارد.

این خودرو با پیشرانه‌ی ۳.۷ لیتری تنفس طبیعی، قدرت ۳۳۲ اسب بخار و گشتاور ۳۶۵ نیوتن‌متر را فراهم می‌کند که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۵ ثانیه کافی است. میانگین مصرف سوخت 370Z، نزدیک به ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود و با آستانه‌ی قیمت ۳۰ هزار دلار، عرضه می‌شود.

۵. بی‌ام‌و سری 6 کوپه مدل ۲۰۱۱

بی‌ام‌و سری 6 کوپه مدل ۲۰۱۱

خودروساز باواریا به تازگی اعلام کرده است که تولید نسخه‌ی ۴در این خودرو را تا پایان سال جاری میلادی متوقف خواهد کرد، اما به ساخت مدل ۲در ادامه خواهد داد. سری 6، در کلاس کوپه‌های اسپرت و لوکس، با گذشت نزدیک به ۷ سال از طراحی اولیه، مدرن و جذاب به‌نظر می‌رسد، هرچند که فروش خوب سال‌های گذشته را ندارد.

پیشرانه‌ی سری 6 کوپه، ۳ لیتری توربوشارژ و مجهز به اینترکولر است که ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. مدل 640i، ظرف ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده می‌گذارد. آستانه‌ی قیمت بی‌ام‌و 640i، حدود ۸۵ هزار دلار است و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به همراه دارد.

۴. ولوو S60 مدل ۲۰۱۰

 ولوو S60 مدل ۲۰۱۰

کیفیت ساخت ولو، همیشه با برندهای مطرح آلمانی مقایسه می‌شود و در سال‌های اخیر، در بحث طراحی بدنه نیز، زیبایی محصولات خود را افزایش داده است. مدل S60 در کلاس سدان‌های لوکس سایز کوچک قرار می‌گیرد و با مرسدس کلاس C، رقابت می‌کند.

پیشرانه‌ی نسخه‌ی پایه‌ی S60، از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۴۰ اسب بخار با گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر تشکیل شده است که آستانه‌ی قیمت ۳۵ هزار دلار را به همراه دارد. علاوه بر این، نسخه‌ی پول‌استار S60، با پیشرانه‌ی جذاب مجهز به توربوشارژ، سوپرشارژ و اینترکولر عرضه می‌شود که با حجم ۲ لیتر، قدرت ۳۶۵ اسب بخار و گشتاور ۴۷۵ نیوتن‌متر را فراهم می‌کند تا در ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این مدل با نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، ۶۲ هزار دلار قیمت دارد.

۳. میتسوبیشی پاجیرو مدل ۲۰۰۶

میتسوبیشی پاجیرو مدل ۲۰۰۶

شاسی‌بلند مشهور میتسوبیشی در بسیاری از کشورها، با نام شوگان شناخته می‌شود که تفاوت خاصی با پاجیرو ندارد. این مدل، هرچند پرقدرت و با کیفیت است، به دلیل مشکلات مالی میتسوبیشی در سال‌های اخیر، بازطراحی نشده و با گذشت نزدیک به ۱۱ سال، با همان اتاق قدیمی، تولید می‌شود. این احتمال وجود دارد که با عرضه نسل جدید اوتلندر و کراس‌اوور اکلیپس کراس، عرضه‌ی پاجیرو هم برای مدت نامعلومی، متوقف شود.

نسخه‌ی بنزینی پاجیرو با موتور ۳ لیتری ۲۲۰ اسب بخار تولید می‌شد که با گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر، به زمانی بیش از ۱۱ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، احتیاج داشت و نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت را ارائه می‌کرد. این خودرو از سال ۲۰۱۲ با پیشرانه‌ی دیزل ۳.۲ لیتر قابل خرید است که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و ظرف ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. آستانه‌ی قیمت پاجیرو، نزدیک به ۴۸ هزار دلار است.

۲. فولکس واگن تورگ مدل ۲۰۱۰

فولکس واگن تورگ مدل ۲۰۱۰

بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، قرار است تا یک سال دیگر، جایگزین پرفروش‌ترین کراس‌اوور خود را معرفی کند. پلت‌فرم تورگ، آنچنان موفق بوده است که اساس خودروهای آئودی Q7، بنتلی بنتایگا، پورشه کاین و حتی لامبورگینی اوروس، محسوب می‌شود.

پیشرانه‌ی تنفس طبیعی تورگ، ۴ لیتر حجم دارد. این مدل، با قدرت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر، می‌تواند ظرف ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده بگذارد. میانگین مصرف سوخت تورگ، ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با آستانه‌ی قیمت ۵۰ هزار دلار، همراه با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند، عرضه می‌شود.

۱. پژو 508 مدل ۲۰۱۱

پژو 508 مدل ۲۰۱۱

هرچند که خودروهای ساخت پژو، اصولا جذاب و منحصر به‌فرد نیستند، نمی‌توان از مدل 508 به‌سادگی گذشت. مدل‌های 403، 404 و 405، هرکدام در زمان خود، از پرفروش‌ترین خودروهای اروپا بودند؛ اما نمونه‌های پس از آن‌ها، مثل 406 و 407، مورد توجه بازار قرار نگرفتند و نقش زیادی در بحران مالی پژو در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ داشتند. مدل 508، در کنار هاچبک 308؛ ناجی پژو در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و احتمالا تا سال آینده، با مدل جدید معرفی خواهد شد.

پیشرانه‌های متعددی برای 508 قابل سفارش است که شامل ۱.۶ لیتری توربوشارژ و مجهز به اینترکولر با قدرت ۱۵۵ اسب بخار می‌شود. گشتاور این مدل، ۲۴۰ نیوتن‌متر است و می‌تواند در ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت این نسخه از 508، حدود ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و با میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات