استاندارد جدید شارژ کوالکام با بهبود زمان شارژ ۱۵ درصدی

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کوییک شارژ ۴ پلاس را باید به عنوان نسخه‌ی جدید از استاندارد شارژ کوالکام در نظر داشته باشیم که در قیاس با نسل پیش از خود به میزان ۱۵ درصد در زمان شارژ بهبود پیدا کرده است.
تبلیغات

چه کسی از شارژ سریع دستگاه‌های الکترونیکی خود گریزان است؟ مسلما هیچکس. شارژ به‌هنگام و سریع رفته‌رفته به یکی از الزامات مورد نظر در حین خرید گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است؛ حداقل در دنیای اندروید ما با چنین فضایی مواجه هستیم. به هر حال بخشی از علت چنین فضایی مربوط به تلاش کوالکام برای بهبود مشخصات عملکردی استانداردهای شارژ خود در هر معرفی و عرضه‌ی جدید از تلفن‌های هوشمند بوده است.

این بار شنیده‌های ما حاکی از ورود استاندارد جدید شارژ کوالکام با نام کوییک شارژ ۴ پلاس (+Quick Charge 4) است. این استاندارد به عنوان جانشین متحول‌کننده‌ای برای نسخه‌ی Quick Charge 4 سال پیش محسوب می‌شود. از نسخه‌ی جدید با عنوان پلاس یاد می‌شود و دلیل انتخاب چنین نامی نیز طبیعتا به خاطر بهبودهای ایجادشده در عملکرد آن بوده است. در اینجا به چند شاخصه‌ی اصلی موجود روی این استاندارد جدید اشاره می‌کنیم:

شارژ دوگانه یا دوال شارژ در حال حاضر هم به عنوان گزینه‌ای در نسخه‌های پیش از این وجود داشته است؛ اما اکنون توان آن بیشتر شده است. حالت دوال شارژ شامل یک IC ثانویه برای مدیریت توان در این دستگاه است. شارژ کردن یک دستگاه از طریق حالت دوال شارژ باعث تقسیم شدن جریان الکتریسیته‌ی شارژ می‌شود و این امر منجر به پایین‌تر آمدن میزان اتلافات گرمایی و کاهش یافتن زمان شارژ می‌شود.

متعادل‌سازی گرمایی هوشمند در واقع به عنوان یک حالت تقویت‌کننده پس از دوال شارژ مطرح است. متعادل‌سازی گرمایی هوشمند به گونه‌ای مهندسی شده است که بتواند جریان الکتریکی را از میان سردترین مسیرها و به‌صورت خودکار انتقال دهد و با این کار زمینه‌ی از میان رفتن نقاط داغ در مسیر را به‌منظور بهینه‌ کردن فرایند تحویل توان صورت دهد.

قابلیت‌های ایمنی پیشرفته؛ باید در نظر داشت که کوییک شارژ ۴ هم در حال حاضر دربردارنده‌ی پروتکل‌های ایمنی موشکافانه و بسیار دقیق در خود است. اما نسخه‌ی کوییک شارژ ۴ پلاس یک گام فراتر رفته است و به‌منظور نظارت روی سطوح دمای هر دو بخش کیس و کانکتور به‌صورت همزمان، ایجاد شده است. وجود این لایه‌ی اضافی حفاظتی باعث می‌شود در متصل‌کننده‌های تایپ سی، از گرمایش بیش از حد یا اتصال کوتاه یا همچنین آسیب رسانده به این کانکتور جلوگیری به عمل آید.

در گزارش کوالکام همچنین ادعا شده است که دستگاه‌های استفاده‌کننده از استاندارد کوییک شارژ ۴ پلاس تا میزان ۱۵ درصد در قیاس با سایر دستگاه‌ها سریع‌تر شارژ می‌شوند و کارامدی آن نیز ۳۰ درصد بیشتر خواهد بود. فرایند شارژ همچنین خنک‌تر خواهد و این امر می‌تواند برای افرادی که در اقلیم‌های گرم زندگی می‌کنند و گرمای بالای گوشی‌ها در حین شارژ آزارشان می‌دهد واقعا مفید باشد.

به هر سوی، شمار دستگاه‌هایی که امروز از استاندارد جدید استفاده می‌کنند زیاد نیست. در حال حاضر تنها تلفن هوشمند تازه‌ معرفی‌شده‌ی نوبیا Z17 با این استاندارد سازگار است که آن هم در ماه جولای سال جاری میلادی به بازارها خواهد آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات