مهم‌ترین اخبار زومیت در هفته دوم خرداد

شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هر هفته شاهد انتشار اخبار متعددی در دنیای فناوری هستیم و در جمع‌بندی هفتگی، مرور کوتاهی بر اخبار هفته‌ی گذشته خواهیم داشت.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته با خبر رونمایی از تک مدل زیبا و بی‌بدیل سوئپ‌تیل رولزرویس آغاز شد. کمپانی بریتانیایی، سوپرلوکس ۱۳ میلیون دلاری خود را با استفاده از یک زبان طراحی مدرن پیش از ارائه به مالک اصلی آن، به‌صورت عمومی رونمایی کرد تا همگان مقهور زیبایی بی‌حد و حصر این خودروی خاص شوند. اما اخبار دنیای خودرو تنها محدود به این موضوع نبود، چراکه تیم فراری به لطف درخشش سباستین فتل، راننده‌ی آلمانی خود موفق شد تا به عنوان قهرمانی در گرندپری موناکو دست یابد. قهرمانی فراری در موناکو از این نظر اهمیت داشت که این تیم ایتالیایی عنوان قهرمانی در موناکو را پس از ۱۶ سال کسب کرد. هفته‌ی پرجنب و جوش دنیای خودرو با برگزاری حراج در ویلا اربای ایتالیا همراه شد. یکی دیگر از جالب‌ترین اخبار دنیای خودرو در هفته‌ای که گذشت متعلق به یک ابرموتورسیکلت با نام آک اتک بود که موفق شد با رسیدن به سرعت ۶۰۲ کیلومتر در ساعت نام خود را به عنوان سریع‌ترین دوچرخ دنیا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برساند.

هرچند ابتدای هفته با اخبار داغ حوزه‌ی خودرو تا روزهای میانی همراه شد، اما این نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۷ تایوان بود که دوباره به حوزه‌ی فناوری جان داد. ما در زومیت به پوشش این رویداد بزرگ پرداختیم که البته هنوز تمام نشده است و تا فردا ادامه خواهد داشت؛ اما داغ‌ترین اخبار این نمایشگاه به واسطه‌ی برگزاری کنفرانس‌ها در دو روز اول و دوم بود که در زومیت به پوشش آن پرداختیم. در کامپیوتکس امسال علاوه بر ایسوس و اِم اِس آی که محصولات متنوعی را از قبیل انواع لپ‌تاپ‌های گیمینگ، آل این وان‌ها و اولترابوک‌ها رونمایی کردند، این تولیدکنندگان پردازنده بودند که نظرها را به سوی خود جلب کرده بودند.

در جریان کامپیوتکس ۲۰۱۷ کمپانی ARM از نسل جدید هسته‌های کورتکس و مالی رونمایی کرد که شامل هسته‌های پردازشی Cortex-A75 و Cortex-A55 در کنار هسته‌ی گرافیکی Mali-G72 بود. اینتل که زیر فشار عرضه‌ی پردازنده‌های سری رایزن AMD قرار گرفته است، از پردازنده‌ی Core i9 با بهره‌گیری از ۱۸ هسته‌ی پردازشی و قدرت پردازشی یک ترافلاپی خود رونمایی کرد. این کمپانی همچنین اطلاعاتی هرچند اندک را در مورد پردازنده‌های نسل هشتمی خود ارائه کرد که براساس آن، این پردازنده‌ها ۳۰ درصد سریع‌تر از نسل هفتم هستند. اما این پایان ماجرا نبود، چراکه AMD نیز با دستی پر به کامپیوتکس آمده بود. اِی اِم دی در جواب اینتل، پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای تردریپر را رونمایی کرد تا عرصه برای یکه‌تازی اینتل خالی نباشد.

کوالکام نیز در کامپیوتکس ۲۰۱۷ با برگزاری کنفرانسی به نمایش قدرت تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ در اجرای ویندوز مایکروسافت پرداخت و مشخص شد که کمپانی‌های اچ‌پی، ایسوس و لنوو محصولات خود با قلب پردازشی اسنپدراگون ۸۳۵ را مبتنی بر ویندوز ۱۰ راهی بازار خواهند کرد. سامسونگ نیز از جمله‌ی کمپانی‌هایی بود که حضور خود در کامپیوتکس ۲۰۱۷ را با رونمایی از نوت‌بوک ۹ پرو مجهز به قلم S Pen اعلام کرد. این نوت بوک از لولایی بهره می‌برد که امکان چرخش ۳۶۰ درجه داشته و قابلیت تبدیل شدن لپ‌تاپ به یک تبلت را امکان‌پذیر می‌کند.

همزمان با برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۷، استارتاپ اسنشیال متعلق به اندی رابین از گوشی بدون حاشیه‌ی PH-1 که با نام اسنشیال فون شناخته می‌شود، رونمایی کرد. این گوشی هوشمند نیمه ماژولار از وجود رابط مغناطیسی در پشت گوشی بهره می‌برد که می‌توان انواع ماژول‌ها را به آن متصل کرد. این گوشی که از حاشیه‌ی بسیار باریکی در طرفین و همچنین در بالا بهره می‌برد، دارای یک ماژول دوربین ۳۶۰ درجه است.

مایکروسافت در هفته‌ای که گذشت خبر از توسعه‌ی سنسور دوربین خمیده‌ای داد که قادر است تصاویر را بسیار شارپ ثبت کند. خبر جالب دیگر منتشر شده در رابطه با مایکروسافت، گزارشی در رابطه با تلاش‌های مایکروسافت برای توسعه‌ی نسخه‌ی جدیدی از ویندوز موبایل بود.

مبارزه با سرطان از ابتدای شناختن این بیماری یکی از چالش‌های اصلی حوزه‌ی پزشکی است، حال آنکه سازمان غذا و داروی آمریکا مجوزی را صادر کرده است که بنابر آن داروی کی‌ترودا می‌تواند تولید شود. این دارو به جای هدف قراردادن ناحیه‌ای از بدن که درگیر سرطان است، سلول‌های سرطانی را هدف می‌گیرد و از این‌رو سلول‌های سالم آسیب نمی‌بینند. ضمنا دانشمندان موفق شده‌اند تا تغییراتی را در آنتی بیوتیک‌ها ایجاد کند که یارای مقابله با باکتری‌های مقاوم شده را داشته باشد.

از دیگر اخبار مهم دنیای فناوری باید به توسعه‌ی تراشه‌ای توسط اپل برای مدیریت وظایف پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی اشاره کرد. ضمنا بلومبرگ طی هفته‌ی گذشته با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که کاپرتینویی‌ها تولید انبوه بلندگوی هوشمند مبتنی بر سیری را آغاز کرده‌اند، حال آنکه این بلندگو با وجود احتمال زیاد رونمایی در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه نخواهد شد.

آمازون که در سال‌های اخیر با در پیش گرفتن سیاست‌های بسیار خلاقانه روند رو به رشد پرشتابی را در پیش گرفته است، در هفته‌ی گذشته به یک دستاور بزرگ رسید و آن عبور ارزش هر سهم آمازون از ۱۰۰۰ دلار بود.

در آخرین ساعات روز پنجشنبه، خبری منتشر شد که جامعه‌ی جهانی را بیش از پیش در قبال تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نگران کرد. ترامپ با وجود نگرانی‌های موجود، دستور به خروج آمریکا از قرارداد اقلیمی پاریس داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات