با قیمتی معادل ایکس باکس وان ایکس چه کامپیوتری می‌توان ساخت

شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس مایکروسافت قیمتی معادل ۵۰۰ دلار دارد. اگر بخواهیم با این قیمت، یک کامپیوتر مخصوص بازی بسازیم، از چه قطعاتی باید استفاده کنیم و این دستگاه چه مشخصاتی خواهد داشت؟
تبلیغات

برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری که به‌دنبال قدرت پردازش بالا هستند، هیچ دستگاهی بهتر از یک کامپیوتر مخصوص بازی نخواهد بود؛ اما کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس شرکت مایکروسافت که در جریان نمایشگاه E3 2017 معرفی شد، چالش بزرگی سر راه کامپیوترهای مخصوص بازی قرار داده است. باتوجه‌به گران بودن قطعات کامپیوتری، مونتاژ کردن کامپیوتری مثل کنسول ایکس باکس وان ایکس که بتواند با قیمت ۵۰۰ دلار، بازی‌ها را با دقت 4K اجرا کند، کار راحتی نخواهد بود؛ به همین دلیل در ادامه قصد داریم به بررسی پیکربندی دو کامپیوتر می‌پردازیم که نزدیک‌ترین قیمت را به Xbox One X دارند و می‌توانند بازی‌ها را با دقت 4K و سرعت ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کنند.

 کامپیوتر شماره‌ی ۱

ارزان‌ترین کامپیوتر ممکن

برای شروع، به ساخت ارزان‌ترین رقیب ایکس باکس وان ایکس در دنیای کامپیوترهای مخصوص بازی می‌پردازیم.

نوع قطعه

نام قطعه

قیمت (دلار)

پردازنده

AMD FX-8300 (3.3GHz, 8-core)

90

مادربرد

ASRock 970 Pro3 R2.0 ATX AM3+

45

رم

Patriot Signature 8GB DDR3/1600 (1x8GB)

47

کارت گرافیک

Gigabyte Radeon RX 580 8GB Gaming 8G

266

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

Western Digital 1TB Caviar Blue 3.5” 7200RPM HDD

50

درایو نوری

LG UH12NS40 Blu-Ray Drive

43

منبع تغذیه

Thermaltake SMART 550W 80+ Bronze

35

کیس

Thermaltake Versa H21 ATX Mid Tower

34

سیستم‌عامل

Windows 10 OEM license

32

هزینه‌ی ارسال

-

10

مجموع

-

652

نکات مربوط به این کامپیوتر:

  • قیمت قطعات مربوط به ماه جون سال ۲۰۱۷ است.
  • هزینه‌ی ارسال قطعات هم در نظر گرفته شده است.
  • مادربردهای ارزان‌قیمت مبتنی بر سوکت +AM3 مثل ASRock 970 Pro R2.0، فاقد تراشه‌ی ارتباط بی‌سیم (Wi-Fi) هستند؛ پس اگر به Wi-Fi نیاز دارید باید مادربردی بهتر تهیه کنید یا یک مبدل Wi-Fi بخرید.
  • برای اطلاعات بیشتر در مورد این قطعات، بخش «جمع‌بندی کامپیوتر» را بخوانید. ‌

کامپیوتر شماره‌ی ۱ زیر ذره‌بین

اگر بخواهیم قطعات این کامپیوتر را با قطعات داخلی ایکس باکس وان ایکس مقایسه کنیم، به برتری‌های هرکدام پی می‌بریم؛ کامپیوتر انتخابی ما، قدرت و انعطاف بیشتری دارد ولی ایکس باکس وان ایکس دارای بدنه‌ای جمع‌وجورتر است و همخوانی بیشتری بین سخت‌افزار و نرم‌افزار آن وجود دارد.

برای ایکس باکس وان ایکس، مایکروسافت از یک تراشه‌ی اختصاصی APU استفاده کرده که پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی و رم را در خود جای داده است. این تراشه، هشت هسته با معماری x86 و فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز، ۴۰ واحد پردازشی Radeon با فرکانس ۱۱۷۲ ‌مگاهرتز و ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 دارد. برای کامپیوتر‌های شخصی، امکان خرید چنین تراشه‌ای وجود ندارد؛ بنابراین باید تک‌تک قطعات را به‌صورت جداگانه خریداری کرد. کامپیوتر پیشنهادی ما از یک پردازنده‌ی مرکزی AMD FX-8300 درکنار ۸ گیگابایت رم از نوع DDR3 با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز و یک کارت گرافیک RX 580 ساخت شرکت AMD با ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی، استفاده می‌کند.

RX 580

این کامپیوتر قدرت کافی برای اجرای اکثر بازی‌ها با دقت 4K و تنظیمات میانی فراهم می‌کند؛ ولی در نهایت ممکن است که بازی‌ها در کنسول ایکس باکس وان ایکس، روان‌تر یا با تنظیمات گرافیکی بالاتری اجرا شود. به‌علاوه برخلاف کامپیوترهای شخصی، سازندگان بازی‌های ایکس باکس وان ایکس می‌توانند بازی‌ها را برای تراشه‌ی این دستگاه بهینه‌سازی کنند.

مایکروسافت مشخصات حافظه‌ی ذخیره‌سازی ایکس باکس وان ایکس را اعلام نکرده است؛ ولی بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که این کنسول، یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی دارد که پهنای باند آن ۵۰ درصد بیشتر از Xbox One است. مشخص نیست که این ۵۰ درصد دقیقا به چه معنی است؛ شاید به‌جای رابط SATA II از SATA III استفاده شده و شاید هم یک حافظه‌ی ترکیبی SSHD در ایکس باکس وان ایکس قرار داده شده باشد. در هر صورت، ما برای پایین نگه‌داشتن هزینه‌ی ساخت کامپیوتر، از یک هارددیسک یک ترابایتی شرکت وسترن دیجیتال با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور بر دقیقه استفاده کردیم.

ایکس باکس وان ایکس

آخرین قطعات در ساخت این کامپیوتر شامل یک منبع برق ۵۰۰ واتی، یک کیس ATX و یک درایو نوری Blu-ray هستند. درایو نوری قرار داده‌شده در کامپیوتر ما، خیلی ضعیف‌تر از درایو نوری استفاده‌شده در ایکس باکس وان ایکس است. این درایور نوری از دیسک‌های بلو-ری 4K UHD پشتیبانی نمی‌کند. اگر بخواهید به رقم ۵۰۰ دلار نزدیک باشید، باید قید پشتیبانی از دیسک‌های 4K را بزنید؛ یعنی نمی‌توانید کامپیوتر خود را به تلویزیون وصل کنید و فیلم‌های 4K UHD را که روی دیسک‌های بلو-ری ذخیره شده‌اند، تماشا کنید. برای سیستم‌عامل هم مثل ایکس باکس وان ایکس که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند، ما هم از ارزان‌ترین نسخه‌ی ویندوز ۱۰، یعنی نسخه‌ی هوم (Home) استفاده کردیم.

جمع‌بندی کامپیوتر

نمی‌توان کامپیوتری دقیقا هم قیمت Xbox One X ساخت که بازی‌ها را با دقت 4K اجرا کند.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، این کامپیوتر با درنظرگرفتن نزدیک‌ترین رقم به قیمت کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس ساخته شده است؛ کامپیوتری که می‌تواند اکثر بازی‌های روز را با سرعت حداقل ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه در رزولوشن 4K اجرا کند، از محتوای HDR پشتیبانی کند و حتی درایو نوری داشته باشد؛ با وجود این، قیمت نهایی این کامپیوتر، حدود ۱۵۰ دلار بیشتر از ایکس باکس وان ایکس است، از دیسک‌ بلو-ری 4K UHD پشتیبانی نمی‌کند Wi-Fi ندارد و به کوچکی Xbox One X نیست. پیدا کردن کارت گرافیک RX 580 کمی سخت است؛ بنابراین ممکن است مجبور شوید به سراغ یک کارت گرافیک گران‌تر مثل GeForce GTX 1060 بروید.

کامپیوتر شماره‌ی ۲

مدل ارتقا یافته و گران‌تر

در مدل دوم با افزایش بودجه، از مادربرد و پردازنده‌ی بهتری استفاده کردیم و یک درایو نوری که از دیسک‌های بلو-ری 4K UHD پشتیبانی کند هم به کار بردیم.

نوع قطعه

نام قطعه

قیمت (دلار)

پردازنده

Intel Core i5-7400 (3.0GHz, 4-Core)

187

مادربرد

ASRock Fatal1ty Z270 GAMING-ITX/AC

149

رم

Crucial 8GB DDR4/2133 (1X8GB)

55

کارت گرافیک

Gigabyte Radeon RX 580 8GB Gaming 8G

266

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

Western Digital 1TB Caviar Blue 3.5" 7200RPM HDD

50

درایو نوری

Pioneer BDR-211UBK 4K UHD Blu-Ray Drive

130

منبع تغذیه

Thermaltake SMART 550W 80+ Bronze

35

کیس

Rosewill Dual Fan Micro ATX Mini Tower

28

سیستم‌عامل

Windows 10 OEM license

32

هزینه‌ی ارسال

-

12

مجموع

-

944

نکات مربوط به این کامپیوتر:

  • قیمت قطعات مربوط به ماه جون سال ۲۰۱۷ است.
  • هزینه‌ی ارسال قطعات هم در نظر گرفته شده است.
  • برای اطلاعات بیشتر در مورد این قطعات، بخش «جمع‌بندی کامپیوتر» را بخوانید.

کامپیوتر شماره‌ی ۲ زیر ذره‌بین

به‌طورکلی، تفاوت زیادی بین کامپیوتر شماره‌ی ۲ با مدل شماره‌ی ۱ وجود ندارد. بارزترین تغییر ایجادشده در این مدل، استفاده از درایور نوری 4K UHD Blu-Ray شرکت پایونیر است که به درایو نوری ایکس باکس وان ایکس شباهت زیادی دارد. افزایش قیمت این کامپیوتر به همین درایو نوری مربوط می‌شود؛ این درایو نوری به پردازنده و مادربرد قدرتمندتری نیاز دارد که ارزان‌ترین مدل ممکن، پردازنده‌ی نسل هفتم اینتل Core i5-7400 است.

اگر واقعا می‌خواهید دیسک‌های بلو-ری 4K UHD را با کامپیوترتان اجرا کنید، چاره‌ی دیگری هم جز تهیه‌ی این درایو نوری گران‌قیمت پایونیر ندارید.

جمع‌بندی کامپیوتر

با این قطعات گران‌تر، کامپیوتر ساخته‌شده از پس انجام تمام وظایف یک کنسول بازی Xbox One X برمی‌آید: می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند، از محتوای HDR پشتیبانی می‌کند و قابلیت پخش دیسک‌ 4K UHD دارد. اما مثل کامپیوتر شماره‌ی ۱، پیدا کردن یک کارت گرافیک RX 580 کار دشواری است و احتمالا مجبور می‌شوید مقدار بیشتری هزینه کنید و یک کارت گرافیک GTX 1060 بخرید. به‌علاوه، این کامپیوتر تقریبا دو برابر ایکس باکس وان ایکس، یعنی حدود ۹۵۰ دلار قیمت دارد.

جمع‌بندی

درحال‌حاضر، شرکت مایکروسافت کنسولی تولید کرده که فراتر از کامپیوترهای شخصی در بازه‌ی قیمتی ۵۰۰ دلار است. تهیه‌ی یک درایو نوری که از دیسک‌ 4K UHD Blu-ray پشتیبانی کند، قیمت دستگاه را تا دو برابر کنسول ایکس باکس وان ایکس افزایش می‌دهد؛ حتی بدون آن، باز هم کنسول بازی برنده‌ی میدان است. البته دنیای کامپیوترهای شخصی با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و این احتمال وجود دارد که در آینده‌ی نزدیک، این موضوع عوض شود.

ایکس باکس وان ایکس

به‌عنوان یک کالای ۵۰۰ دلاری، Xbox One X مورد جذاب‌تری در مقایسه با یک کامپیوتر شخصی است.

اما ایکس باکس وان ایکس برنده‌ی واقعی این مقایسه نیست. امروزه، کامپیوترهای شخصی نیازی به درایو نوری ندارند و می‌توانید به‌راحتی هر نوع فیلم یا بازی را از اینترنت دانلود کنید؛ به‌علاوه، باتوجه‌به پردازنده‌های قدرتمند و ارزان‌قیمت رایزن ۳ (Ryzen 3) که به‌زودی توسط شرکت AMD وارد بازار می‌شود، می‌توان با همین قیمت، کامپیوتر قدرتمندتری هم ساخت.

نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات