سامسونگ، حامی پروژه «سی» بر اساس شاهنامه فردوسی با حضور هنرمندان مطرح کشور

دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دیروز نشست خبری پروژه «سی» با حضور هنرمندان مطرحی همچون همایون شجریان، سهراب پورناظری و سحر دولتشاهی و نماینده سامسونگ به‌عنوان حامی طرح،‌ برگزار شد.
تبلیغات

دیروز کنفرانس خبری پروژه «سی» در هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور هنرمندان بزرگ ایران در حوزه‌های مختلف و اصحاب رسانه برگزار شد. 

در این کنفرانس خبری نماینده شرکت سامسونگ به‌عنوان حامی و اسپانسر طرح، مهدی پاکدل، سحر دولتشاهی و امیر جدیدی به‌عنوان بازیگر، علی‌اصغر دشتی به‌عنوان کارگردان، همایون شجریان به‌عنوان تهیه‌کننده و خواننده، سهراب پورناظری به‌عنوان تهیه‌کننده و آهنگساز، نغمه ثمینی به‌عنوان نویسنده و نماینده‌ای از سازمان میراث فرهنگی شرکت داشتند.

کنفرانس خبری پروژه «سی» با صحبت‌های امیرحسین ماحوزی، دراماتورژ این پروژه نمایشی-موسیقایی شروع شد. صحبت‌های ماحوزی بر اهمیت شاهنامه فردوسی در زنده نگاه‌داشتن ادبیات و فرهنگ ایرانی اشاره داشت؛ اینکه حالا هم ایران‌زمین در یکی از حساس‌ترین برهه‌های زمانی خود قرار دارد و می‌توان با این پروژه، شاهنامه را دوباره وارد زندگی و ادبیات مردم کند. 

ماحوزی پیش از اینکه از عوامل پروژه برای رفتن به جایگاهشان دعوت کند، گفت:

ما در پروژه «سی» تلاش کردیم از اجرای داستان زال و رودابه مفهوم عشق، از داستان رستم و اسفندیار مفهوم آزادی و از داستان رستم و سهراب، تقابل عشق و وطن را به‌صورت دیداری و شنیداری در معرض مخاطب قرار دهیم. 

پروژه «سی» به گفته محمدحسین توتونچیان، مدیر این طرح، از ۱۵ مردادماه امسال در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد برگزار خواهد شد و سعی آن‌ها بر این بوده تا میانگین قیمت بلیط در جایگاه حمایت از مخاطب باشد. طبق گفته‌های توتونچیان، بلیط‌ها از ۲۵ تا ۱۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و از دو سامانه «ایران‌ کنسرت» و «می‌ رسی» عرضه خواهند شد. 

همان‌طور که از محل برگزاری این پروژه پیدا است، کنسرت‌نمایش «سی» در فضای باز برگزار می‌شود و توتونچیان هم در صحبت‌های خود به سعی تیم پروژه برای برگزاری باکیفیت برنامه در فضای باز اشاره داشت تا هیچ نقطه کوری برای نمایش وجود نداشته باشد.  

اما سؤال اصلی اینجا است که پروژه سی با گردهمایی هنرمندان مطرح کشور در حوزه‌های مختلف،‌ در نهایت قرار است چه برنامه‌ای قلمداد شود؟ 

این موضوعی بود که جدای از اهمیت شاهنامه بر ادبیات و زندگی مردم ایران، بیشترین سؤال و البته ابهام را در ذهن خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری ایجاد کرد. نغمه ثمینی، نویسنده طرح در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «نزدیک به ۹ ماه پیش سهراب پورناظری با شوق و اشتیاق فراوان درباره این پروژه با من صحبت کرد و بعد از برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف، حالا به شکلی از اجرا رسیدیم که می‌توان آن را «درام موسیقیایی» قلمداد کرد.»

پروژه سی

سهراب پورناظری، تهیه‌کننده و آهنگساز، درباره پروژه «سی» گفت اجرا و آوردن شاهنامه روی صحنه در این قالب، از رؤیاهای او بوده و حالا با همکاری هنرمندانی که گرد هم جمع‌ شده‌اند، این رؤیا در حال تبدیل شدن به واقعیت است. 

پورناظری درباره قطعه‌هایی که قرار است در این نمایش-کنسرت ببینیم، گفت تصمیم بر این بوده است تا تنوع در قطعه‌های اجرایی وجود داشته باشد؛ به همین دلیل پروژه «سی» شامل قطعه‌هایی از موسیقی نواحی ایران، آثار سنتی و همچنین قطعه‌ای از ارکستر غربی خواهد بود. 

همایون شجریان هم به‌عنوان تهیه‌کننده و خواننده این نمایش-کنسرت به شاهنامه فردوسی پرداخت و از تلاش پروژه «سی» برای اجرای اثری شایسته از این میراث زبان فارسی گفت. او همچنین به این موضوع اشاره کرد که آن‌ها در این مجال خواهند کوشید تا علاوه بر اجرای تصنیف‌ها و موسیقی‌های مختلف با استفاده از اشعار شاعران بزرگ ادبیات فارسی، قطعه‌هایی مانند «ابر می‌بارد» و «آهای خبردار» هم در این نمایش-کنسرت حضور خواهند داشت. 

اما جدای از بحث موسیقی در این درام موسیقیایی،‌ به نمایش آن می‌رسیم. علی‌اصغر دشتی، کارگردان این پروژه، صحبت‌های خود را با تفاوت این کار نسبت به کارگردانی‌های قبلی خود آغاز کرد و گفت فضای جدید این پروژه و همکاری‌اش با همایون شجریان و سهراب پورناظری برایش بسیار جذاب بوده است. 

پروژه سی

دشتی همچنین درباره ماهیت این پروژه و نحوه اجرای آن گفت «سی» قرار است در یک تعامل سعی کند یک اثر چندرسانه‌ای واحد را ارائه دهد. دشتی که سابقه زیادی در زمینه کارگردانی تئاتر دارد،‌ درباره نحوه حضور بازیگران گفت بازیگران به خوانندگی در این نمایش-کنسرت نخواهند پرداخت. او همچنین برای روشن‌تر شدن نوع این پروژه گفت «سی» قرار است یک اثر واحد با هم‌نشینی تئاتر، موسیقی و تکنولوژی به‌واسطه استفاده از فناوری ویدیومپینگ باشد. 

در پایان سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل و امیر جدیدی از بازیگران پروژه «سی» اعلام شد که دولتشاهی در نقش رودابه و پاکدل در نقش رستم ایفای نقش خواهند کرد. 

نماینده سامسونگ که به‌عنوان حامی این طرح مطرح است، در جواب به سؤال خبرنگاران درباره نوع اسپانسری سامسونگ اشاره کرد که این شرکت همواره به دنبال اعتلای فرهنگ بوده است و وقتی پیشنهاد تیم پروژه «سی» را شنیدند، جزوی از آن شدند و به این موضوع افتخار می‌کنند. 

پروژه «سی» با حضور هنرمندان مطرح ایران در حوزه‌های مختلف، مردادماه در مجموعه فرهنگی‌-تاریخی سعدآباد اجرا خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات