چه افرادی همیشه در مصاحبه کاری موفق هستند

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
راز افرادی که به‌راحتی شغل مورد نظر خود را پیدا می‌کنند چیست؟ شما چطور می‌توانید در مصاحبه‌ کاری عملکرد بهتری داشته باشید؟
تبلیغات

برخی افراد همیشه در آزمون‌ها و مصاحبه‌های استخدامی پذیرفته می‌شوند، خیلی زود ترفیع و پاداش می‌گیرند و از مرخصی‌های تشویقی هم بی‌نصیب نمی‌مانند. از خودمان می‌پرسیم چطور می‌توانند این کار را بکنند؟ آیا ذاتاً انسان‌های جذابی هستند یا ترفندها و سیاست‌هایی را بلدند که ما نمی‌دانیم؟

ممکن است پیش خود فکر کنیم آن‌ها «خوش‌شانس» هستند. آن‌ها لزوماً استعداد خاصی ندارند و بیشتر از ما دوره‌های آکادمیک یا عملی را نگذرانده‌اند. آن‌ها فقط خوب یاد گرفته‌اند برای یافتن شغل خوب باید از چه روش‌هایی استفاده کنند که دیگران زیاد به آن واقف نیستند. درواقع تفکر خارج از چهارچوب‌های معمول، رویکرد مؤثری است که آن‌ها را به هدفشان می‌رساند.

برای جابجایی سریع از شغلی که شما را آزار می‌دهد به شغلی که مزایای نسبی بهتری دارد، می‌توانید نگاهی به خصوصیات این افراد داشته باشید:

job search

آن‌ها لزوماً از قوانین متداول پیروی نمی‌کنند

یکی از روش‌های استاندارد تقاضای کار، این است که شرایط مشخص‌شده برای هر شغل را بررسی کنیم و با افرادی که در همین زمینه کار می‌کنند در ارتباط باشیم. ولی افراد موفق می‌دانند همیشه یک در پشتی وجود دارد که ورود از آن کارشان را خیلی بهتر جلو می‌برد.

یکی از ترفندهای خوب این است که شما با افراد درون شرکت رابطه‌ای دوستانه برقرار کنید و بتوانید خودتان را به افراد بانفوذ سازمان (افرادی که می‌توانند روی هیئت مصاحبه‌کننده تأثیر داشته باشند)، نزدیک کنید. اگر با کارمندان و عوامل شرکت رابطه‌ای خوب برقرار کنید، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که اگر شرکت نیاز استخدامی داشت، شما را به رؤسا معرفی کنند.  

یکی از راه‌های پیدا کردن افراد شاغل در یک شرکت (همکاران آینده شما) جستجوی آن‌ها از طریق لینکدین است. به کمک لینکدین نه‌تنها موقعیت شغلی را بررسی می‌کنید؛ اطلاعاتی هم در مورد فرهنگ شرکت به دست می‌آورید. به‌این‌ترتیب وقتی در قرار مصاحبه حاضر می‌شوید، اعضای گروه مصاحبه‌کننده حس می‌کنند از قبل شما را می‌شناسند و در کنار شما احساس راحتی می‌کنند. این اطمینان خاطر بیش از هر چیزی آن‌ها را به شما متمایل می‌کند.

برای این افراد مصاحبه‌ی کاری در اولویت نیست

افراد موفق حاضر نیستند به هر قیمتی خودشان را به‌پای میز مصاحبه بکشانند؛ چون فکر نمی‌کنند هر موقعیت شغلی ارزش وقت آن‌ها را داشته باشد. آن‌ها بیشتر از اینکه بر مصاحبه تمرکز کنند، به این فکر می‌کنند که آیا شغل موجود با خصوصیات فردی و فکری آن‌ها مطابقت دارد؟ این کار به آن‌ها اعتمادبه‌نفس می‌دهد و یادآوری می‌کند که آن‌ها فردی هستند که کنترل امور را در دست دارند.

برای مثال، شما می‌توانید در مورد شرکت مورد نظر کمی تحقیقات کنید. ببینید در رسانه‌ها چطور از آن‌ها یاد می‌شود و مدیریت شرکت چطور با خبرنگاران وارد گفتگو می‌شود. با دقت کردن در مکالمات و مشی رفتاری کارکنان شرکت، متوجه می‌شوید که خط‌مشی سیاسی و اجتماعی آن‌ها چیست، معمولاً چه گروه افرادی را با چه تفکراتی استخدام می‌کنند و اغلب ساعات بیکاری خود را چطور می‌گذرانند.  

افرادی که اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند، در چشم هیئت‌مدیره شایسته‌تر به نظر می‌رسند. در ضمن اینکه وقتی شما هر کاری را در سطح خودتان ندانید و گزیده‌تر و آگاهانه‌تر انتخاب کنید، در پروسه‌ی مصاحبه عملکرد بهتری از خودتان نشان می‌دهید و کارفرما را راحت‌تر متقاعد می‌کنید تا شما را استخدام کند.

این افراد به هر شرایطی قانع نمی‌شوند

آن‌ها به دنبال کار مناسب می‌گردند، نه هر کاری. درحالی‌که بیشتر مردم از هر پیشنهاد کاری استقبال می‌کنند و خوشحال می‌شوند؛ آن‌ها موقعیت‌هایی را جستجو می‌کنند که پلکانی برای شغل آرمانی‌شان باشد. برای همین با شرکت‌ها وارد مذاکره می‌شوند، شرایط خود را برای پذیرفتن یک شغل بیان می‌کنند و اگر یک موقعیت کاری نتواند حداقل انتظارات آن‌ها را برآورده کند، هرگز آن را نمی‌پذیرند.

توجه به اینکه یک شرکت چه پیشنهاد پرداختی و تسهیلاتی برای یک موقعیت شغلی در نظر می‌گیرد بسیار ضروری است. هم‌زمان، شما باید نقاط قوت و استعدادهای خاص خود را به‌خوبی بشناسید و بدانید چه محیط و فضای کاری باروحیه‌ی شما سازگارتر است. کوتاه آمدن از این واقعیات، شما را در ادامه‌ی همکاری با هر سازمانی دچار مشکل می‌کند. آیا می‌خواهید یک شغل اداری داشته باشید یا فعالیت‌ فیزیکی حال بهتری به شما می‌دهد؟ در تعامل با دیگران بهتر کار می‌کنید یا وقتی به‌تنهایی روی یک پروژه کار می‌کنید؟ حداقل حقوق و دستمزدی که امنیت ذهنی شما را تأمین می‌کند چیست؟ آیا این موقعیت شغلی می‌تواند باعث رشد حرفه‌ای شما شود؟

دانستن این نکات به شما کمک می‌کند برای جستجوی شغل، بر شرکت‌های مناسب‌تری متمرکز شوید که احتمالاً باعث پیشرفت شما می‌شوند.

acceptance

به‌جای اینکه تعداد زیادی گزینه‌ی کاری روی میز خود بگذارید و بدون آمادگی و داشتن اطلاعات کافی در مصاحبه‌های مختلف شرکت کنید، بر ایده‌آل‌های خود متمرکز شوید و انتخاب‌های محدود ولی مناسب‌تری داشته باشید. یک پیشنهاد کاری حرفه‌ای می‌تواند گام بزرگی در زندگی کاری شما باشد.

افراد موفق می‌دانند چه اهدافی برایشان اولویت دارد و بر نتایج متمرکز هستند. آن‌ها به پروسه‌های استخدامی معمول اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه روندها را تغییر می‌دهند، قطعات پازل را طوری کنار هم می‌چینند که تصویر موردنظر خود را به دست آورند و حاضر هستند شرایط مختلفی را امتحان کنند که ممکن است آن‌ها را به اهدافشان برساند. شما هم اگر این بازی را خوب یاد بگیرید، در مصاحبه‌ی بعدی عملکرد بالا و فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات