احتمال ممنوعیت فروش محصولات هواوی در انگلستان

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دادگاه عالی بریتانیا شرکت چینی هواوی را ملزم به پرداخت هزینه‌ی حق استفاده از اختراعات به شرکت Unwired Planet کرده است.
تبلیغات

اخیرا دادگاه عالی بریتانیا و ولز طی حکمی هواوی را بابت استفاده از پتنت‌های شرکت Unwired Planet ملزم به پرداخت هزینه‌ی حق استفاده از اختراعات به این شرکت کرده است. حکم این دادگاه تنها به بریتانیا محدود نمی‌شود و حکمی بین‌المللی است. از این‌رو صدور این حکم ممکن است بر فروش محصولات هواوی نه‌تنها در خاک بریتانیا، بلکه در دیگر نقاط جهان نیز تأثیر بگذارد.

دعاوی قضایی بر سر حق ثبت اختراعات مسئله‌ی جدیدی در صنعت گوشی‌های هوشمند نیست و پیش از این نیز شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و گوگل با چنین مسائلی روبه‌رو شده‌اند. پرونده‌ی فعلی هواوی که به مدت سه سال در جریان بوده، در ارتباط با شش پتنت مرتبط با تکنولوژی‌های مختلف از جمله استاندارد‌های LTE است. پنج مورد از این پتنت‌ها متعلق به شرکت اریکسون و یک مورد متعلق به شرکت آنوایرد پلنت یا همان Openwave سابق است. پس از اینکه ماه گذشته شرکت هواوی در دادگاه مرتبط با پرونده‌ی اولیه‌ی این پتنت شکست خورد، پیشنهادی جهت پرداخت حق استفاده از این پتنت به شرکت آنوایرد پلنت ارائه کرد؛ اما به دلیل تأخیر، پیشنهاد هواوی مورد پذیرش قرار نگرفت.

اکنون شرکت هواوی اجازه دارد تا پایان ماه جاری تقاضای تجدید نظر در حکم صادره را به دادگاه تسلیم کند. احتمالا طی این تقاضا، شرکت هواوی خواستار تجدید نظر در زمینه‌ی حکم صادرشده در ارتباط با فروش جهانی محصولاتش خواهد شد.

شرکت هواوی سال گذشته با فروش ۱۴۰ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه، پس از اپل و سامسونگ، عنوان سومین تولیدکننده‌ی تلفن همراه در جهان را به خود اختصاص داد. از آنجا که بخش کوچکی از فروش محصولات هواوی به انگلستان مربوط می‌شود؛ در صورتی که این شرکت تنها به پرداخت جریمه‌های مربوط به این کشور –و نه دیگر نقاط جهان- محکوم شود، ضرر و زیان احتمالی این شرکت بابت پرونده‌ی مذکور به حداقل خواهد رسید.

هرچند در حال حاضر احتمال ممنوعیت فروش محصولات هواوی بسیار کم است؛ با این وجود این شرکت اعلام کرده تمام جریمه‌های احتمالی را خواهد پرداخت. به‌علاوه، جریمه‌های احتمالی فشار مالی چندانی بر این شرکت تحمیل نخواهند کرد و مبلغ جریمه حدود ۰.۰۳۲ تا ۰.۰۴۲ درصد از قیمت فروش عمده‌ی محصولات این شرکت خواهد بود. به‌علاوه، در برخی کشورها نظیر چین که بازار اصلی این شرکت محسوب می‌شود، میزان این جریمه‌ها از مقادیر ذکرشده کمتر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات