پرتاب بزرگ‌ترین و قدرتمندترین راکت اسپیس ایکس تا ۳ ماه دیگر

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌تازگی، ایلان ماسک، رئیس شرکت اسپیس ایکس، خبرهای وسوسه‌انگیزی درباره‌ی بزرگ‌ترین راکت ساخته‌شده توسط این شرکت منتشر کرده است.
تبلیغات

اگر برنامه‌های این شرکت پابرجا باشد، سیستم پرتاب جدید آن‌ها که آن را Falcon Heavy می‌نامند، چند ماه دیگر پرتاب خواهد شد. این موشک که در حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد، توان خروجی خود را از ترکیب ۳ موشک فالکون ۹ تأمین خواهد کرد. درنتیجه‌ توان خروجی معادل ۲۲.۳ میلیون نیوتن از ۲۷ موتور استفاده‌شده در این راکت به دست می‌آید.

این توان خروجی برای قرار دادن یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ با بیشترین وزن ممکن یا جسمی با وزن معادل ۵۴ تن در مدار کافی است. همچنین این موشک می‌تواند یک فضاپیمای کوچک با حداکثر ۲ سرنشین و ادوات دیگر را به ماه ببرد.این جرم فضاپیما معادل یک‌سوم جرمی است که موشک سترن ۵ (Saturn V) ناسا با خود به ماه برده است.

ایلان ماسک امیدوار است که بتواند توجه بخش خصوصی را درزمینه‌ی سرمایه‌گذاری برای سفر به دور ماه تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ جلب کند. ماسک در پاسخ به سؤال توییتری یکی از کاربران در مورد زمان‌بندی مشخص پرتاب Falcon Heavy گفته است:

تمام هسته‌های این موشک تا ۲ یا ۳ ماه دیگر در ایستگاه پرتاب واقع در کیپ کارناوال خواهند بود و یک ماه بعد از آن، زمان پرتاب این موشک خواهد بود.

البته دلایلی نیز وجود دارد که پذیرفتن گفته‌های ماسک در مورد زمان پرتاب این راکت را با تردید مواجه می‌کند. به‌طور مثال موشک Falcon Heavy قرار بود در ماه مارس برای اولین بار پرتاب شود. اما در ماه سپتامبر، انفجاری در ایستگاه پرتاب رخ داد و به دنبال آن ماه‌ها تحقیق و بررسی و تأخیر موقتی در پرتاب‌های این شرکت باعث شد که پرتاب افتتاحیه این موشک بزرگ به سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ موکول شود.

اما اگر اسپیس ایکس بتواند این پرتاب را با موفقیت انجام دهد، می‌توان آن را پیشرفتی بزرگ در پروازهای فضایی در نظر گرفت.

هیولای قابل‌ استفاده‌ی مجدد

falcon heavy

برای شروع پرواز موشک Falcon Heavy، اسپیس ایکس از اتصال ۲ راکت فالکون ۹ به‌عنوان بوستر استفاده خواهد کرد. این موشک‌ها که در مأموریت‌های گذشته استفاده‌ شده‌اند، در کناره‌های هسته اصلی این موشک قرار می‌گیرند.

بعد از پرتاب، این ۲ موشک جدا می‌شوند و به‌صورت مجزا در مرکز فرود کیپ کارناوال در فلوریدا، به زمین خواهند نشست ؛درنتیجه می‌توان مجدداً این راکت‌ها را بعد از بررسی‌های لازم در مأموریت‌های بعدی مورد استفاده قرار داد.

هسته اصلی موشک نیز به پرواز خود ادامه می‌دهد و سپس طبقه بالایی راکت از آن جدا خواهد شد و محموله مورد نظر را مدار منفجر خواهد کرد. هسته‌ی اصلی نیز مجدداً به زمین بازخواهد گشت و روی سکوی شناور بی‌سرنشین این شرکت در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد؛ درنتیجه می‌توان از آن مجدداً استفاده کرد.

تقریبا در گذشته، تمام بخش‌های راکت‌ها بعد از سقوط به زمین دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند و به‌عنوان زباله در نظر گرفته می‌شدند. ایلان ماسک امیدوار است که با پرتاب و فرود و استفاده مجدد از اجزای‌ این راکت‌ها، بتواند این سنت گران‌قیمت را بشکند. این برنامه او باعث کاهش چشمگیر قیمت‌های پرتاب محموله‌ به فضا می‌شود.

ماسک بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز مأموریت SES-10 که در آن برای اولین بار از موشک فالکون ۹ مجدد استفاده شد، گفته است:

ممکن است ما محموله‌ی واقعاً احمقانه‌ای را در پرواز آزمایشی Falcon Heavy استفاده کنیم؛ زیرا که این مأموریت ریسک بسیار بالایی دارد.

این غول فناوری فضایی تاکنون صحبتی از اینکه این محموله چه خواهد بود، نکرده است؛ اما این شرکت سابقه پرتاب قالب بزرگی از  پنیر را به مدار زمین دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات