نگاهی به روند کاهش حاشیه نمایشگر گوشی های هوشمند در سال‌های اخیر

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در طول سال‌های اخیر تولیدکنندگان سعی کرده‌اند حاشیه نمایشگر گوشی‌ها را نه‌تنها در راستای زیبایی، بلکه کاربردی نیز کاهش دهند. در این مطلب مروری کوتاه به روند کاهش حاشیه‌ی صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند خواهیم داشت.
تبلیغات

همه‌ی ما یا حداقل اکثریت کاربران به نمایشگر‌های بزرگ علاقه دارند. افراد معمولا به گوشی‌هایی با ابعاد بزرگ کمتر ترغیب می‌شوند و این حاشیه‌ی نمایشگر گوشی‌ها است که باعث ایجاد تفاوت خواهد شد؛ بنابراین خوشایند است که می‌بینیم امروزه بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند روند کاهش حاشیه‌ی نمایشگرهای محصولات خود را ادامه می‌دهند. روند کاهش سایز حاشیه‌های نمایشگر گوشی‌های همراه به دلیل بهبود یافتن فناوری صفحه‌نمایش‌های لمسی به وجود آمده است.

اجازه بدهید به زمان ورود و عصر گوشی‌های هوشمند مدرن یعنی سال ۲۰۰۷ برگردیم. در آن سال کمپانی اپل با معرفی گوشی هوشمند خود به نام آیفون صنعت گوشی‌های هوشمند را حسابی متحول کرد. تا پیش از معرفی آیفون اولیه‌ی اپل، نسبت نمایشگر به بدنه‌ی گوشی‌های موجود در بازار به‌طور میانگین ۳۳ درصد بود و این مشخص می‌کند که این محصولات اکثرا به نمایشگرهای غیر لمسی مجهز بودند و کمپانی‌های مختلف از کیبوردها و دکمه‌های فیزیکی برای تعامل کاربر با این نوع گوشی‌ها بهره می‌گرفتند. برای مقایسه باید اشاره کنیم که آیفون اولیه‌ی اول از نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۵۲ درصد بهره می‌برد که در زمان خود یک رقم چشم‌گیر محسوب می‌شد.

روند کاهش حاشیه نمایشگر گوشی ها

تا پیش از معرفی آیفون ۵ اما، نمایشگر مورد استفاده در مدل‌های مختلف آیفون‌های اپل ۳.۵ اینچی بود و هیچ تغییری در سایز صفحه‌نمایش چند مدل از آیفون‌ها اعمال نشد. همین امر یکی از دلایلی بود که باعث شد در فاصله‌ی این چهار سال، کمپانی اچ‌تی‌سی با معرفی محصولاتی که از نمایشگرهای بزرگ‌تری نسبت به آیفون‌های اپل بهره می‌بردند، به یک سلطه‌ی نسبی در بازار گوشی‌های هوشمند دست یابد.

فعالیت اچ‌تی‌سی در این زمینه با معرفی نمایشگر ۳.۸ اینچی گوشی تاچ‌ HD آغاز شد که نسبت صفحه‌نمایش به بدنه‌ی این محصول را به ۵۶.۹ درصد رسانده بود. نسل بعدی گوشی هوشمند یادشده با نام اچ‌تی‌سی HD ۲ در یک جهش قابل‌توجه به یک نمایشگر بزرگ ۴.۳ اینچی مجهز شد و این در حالی بود که ابعاد بدنه‌ی دستگاه نسبت به نمایشگر به میزان کمتری بزرگ‌ شده بود. این گوشی هوشمند با نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۶۳ درصدی‌، از این نظر نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند متوسط برتری داشت.

در سال ۲۰۱۰ شرکت‌های مختلف و نیز کاربران به این نکته پی برده بودند که داده‌ها در صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر، با کیفیت بهتری نمایش می‌یابند. نسبت نمایشگر به بدنه‌ی یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند معرفی‌شده در سال ۲۰۱۰ موسوم اچ‌تی‌سی ری‌زوند (HTC Rezound) نسبت به گوشی‌های معمولی فقط ۲۶ درصد بیشتر بود؛ درحالی‌که در آن زمان نسبت نمایشگر به بدنه‌ی بهترین گوشی‌های موجود در حدود ۲۵ درصد بالاتر از حد میانگین بود. به جدول زیر توجه کنید:

سال

نسبت متوسط نمایشگر به بدنه

بهترین گوشی‌های هوشمند

نسبت نمایشگر به بدنه

درصد بهتر از میانگین

۲۰۰۷

٪۳۳

اپل آیفون

٪۵۳

٪۵۸

۲۰۰۸

٪۳۵

اچ‌تی‌سی تاچ HD

٪۵۶.۹

٪۶۳

۲۰۰۹

٪۴۳

اچ‌تی‌سی تی‌HD ۲

٪۶۵.۲

٪۵۲

۲۰۱۰

٪۴۸

اچ‌تی‌سی ری‌زوند

٪۶۰.۳

٪۲۶

۲۰۱۱

٪۵۳

اچ‌تی‌سی تایتان

٪۶۷.۶

٪۲۸

۲۰۱۲

٪۵۸

پاناسونیک الوگا پاور

٪۷۲.۴

٪۲۵

۲۰۱۳

٪۶۱

آلکاتل هیرو

٪۷۷.۷

٪۲۷

۲۰۱۴

٪۶۴

شارپ آکوواس کریستال

٪۷۸.۵

٪۲۳

۲۰۱۵

٪۶۵

هواوی میت ۸

٪۷۸

٪۲۰

۲۰۱۶

٪۶۸

شیائومی می میکس

٪۸۳.۶

٪۲۳

حتی نسبت نمایشگر به بدنه‌ی گوشی هوشمند شیائومی می میکس فقط ۲۳ درصد نسبت به حالت متوسط بهتر است. باید اشاره کنیم که این گوشی هوشمند در واقع از نسبت صفحه‌نمایش به بدنه‌ی ۸۳.۶ درصدی بهره می‌برد و حالت متوسط این نسبت که برای مقایسه مورد استفاده قرار می‌گیرد ۶۸ درصد است.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که بدنه‌ی گوشی هوشمند ری‌زوند اچ‌تی‌سی با نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۶۰.۳ درصدی نسبت به گوشی اچ‌تی‌ ۲ با نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۶۵.۲ درصدی، ضخیم‌تر و بزرگ‌تر بود. درهرحال با معرفی گوشی‌های هوشمند مختلف همیشه نسبت صفحه‌نمایش به بدنه‌ی این دستگاه‌ها تغییراتی داشته است و این تغییرات در مقایسه با حالت متوسط گاهی اندک و گاهی بسیار قابل‌توجه بوده‌اند.

رقابت برای افزایش درصد نسبت نمایشگر به بدنه در حال حاضر بسیار سخت شده است؛ زیرا اگر گوشی هوشمند حاشیه‌های بسیار اندکی هم داشته باشد، باز هم امکان دستیابی به رقم ۱۰۰ درصد بسیار دور از انتظار است. همچنین نباید فراموش کنیم که وجود حاشیه‌ برای کارکرد راحت‌تر گوشی‌ هوشمند و در دست گرفتن آسان‌تر این دستگاه‌ الزامی است. رابط کاربری سیستم‌عامل اندروید برای قرار دادن کف دست‌ها روی صفحه‌نمایش و لمس پیکسل‌ها آماده نیست. البته کمپانی زد‌تی‌ای تلاش زیادی کرده است تا با تولید محصولات سری نوبیای خود این مشکل را هم رفع کند.

حال به نظر می‌رسد نوآوری بعدی در گوشی‌های هوشمند به همین حاشیه‌های اطراف نمایشگر مرتبط است. شرکت زد‌تی‌ای این ویژگی را قبلا در برخی محصولات خود قرار داده و اخیرا کمپانی اچ‌تی‌سی نیز با تولید گوشی‌ یو ۱۱ از یک فریم حساس به فشار در تولید این محصول بهره گرفته است. با توجه به اینکه اپل در پلتفرم موبایل خود، هم کنترل نرم‌افزار و هم کنترل سخت‌افزار مخصوص به خود را در اختیار دارد؛ شاید این کمپانی بتواند در این زمینه رقابت سنگین‌تری با اندروید داشته باشد. البته باید اشاره کنیم که تا به این لحظه شرکت اپل فعالیت چشم‌گیری در کاهش سایز حاشیه‌های نمایشگر گوشی‌های هوشمند خود نداشته است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم محصولات آینده‌ی این کمپانی از این بابت چه تغییراتی خواهند داشت.

نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات