ایلان ماسک: در صورت خروج آمریکا از توافقنامه پاریس از تیم مشاوره ترامپ خارج خواهم شد

پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
اخیرا گزارش شده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد خروج این کشور از توافقنامه‌ی آب و هوایی پاریس را دارد.
تبلیغات

در صورتی که پرزیدنت ترامپ از بزرگترین توافقنامه‌ی تغییرات اقلیمی جهان خارج شود، احتمال دارد یکی از مهم‌ترین مشاوران خود از دنیای فناوری را از دست بدهد. ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس روز گذشته در توییتر اعلام کرد که اگر پرزیدنت ترامپ رسما از توافقنامه‌ی بین‌المللی پاریس خارج شود، وی نیز در واکنش به این عمل، از تمام تیم‌های مشاوره‌ی کاخ سفید کناره‌گیری خواهد کرد:

نمی‌دانم (توافقنامه‌ی) پاریس به کدام سو خواهد رفت، اما من برای مشاوره‌ی مستقیم به رئیس‌جمهور، هم از طریق افراد مختلف در کاخ سفید و هم تیم‌های مشاوره، تمام تلاش خود را انجام داده‌ام.

زمانی که از وی پرسیده شد در صورت خروج ترامپ از توافقنامه‌ی پاریس، چه واکنشی نشان خواهد داد، ماسک پاسخ داد:

در آن صورت، به جز خروج از تیم‌های مشاوره، چاره‌ی دیگری نخواهم داشت.

ماسک در حال حاضر به تشکیلات مشاغل تولیدی و همچنین گروه سیاست و استراتژی رئیس جمهور مشاوره می‌دهد.

رئیس جمهور باید تصمیم خود مبنی بر ماندن یا خروج از توافقنامه‌ی پاریس را رسما اعلام کند، اما دیروز صبح وب‌سایت Axios گزارش داد که وی به صورت محرمانه تصمیم به خروج از آن گرفته است. توافقنامه‌ی پاریس به صورت داوطلبانه انجام گرفته است و در صورت عدم موفقیت کشورها در رسیدن به اهداف تعیین شده، مجازاتی برای آنها در نظر گرفته نشده است. این مسئله با توجه به نبود تلاش‌های لازم برای کاهش مصرف سوخت‌ها‌ی فسیلی، بسیاری را به این پرسش وا داشته است که فایده‌ی خروج رسمی از آن چه خواهد بود.

ماسک به دلیل علاقه‌ی خود مبنی بر فعالیت در تیم‌های مختلف مشاوره‌ی دولت ترامپ، انتقادات تند و تیزی را متوجه خود ساخت؛ اما وی از این تصمیم به عنوان حرکتی برای تاثیرگذاری بر رئیس جمهور در زمینه‌ی معضلات آب و هوایی مهم نظیر توافقنامه‌ی پاریس و طرح‌های مالیاتی برای تولید کربن دفاع کرد. کسب‌وکارهای ماسک به دلیل تمرکز بر خودروهای الکتریکی و استفاده از صفحات خورشیدی به شدت از مزایای مالیاتی بهره‌مند هستند و قراردادهای ناسا یکی از مهم‌ترین منابع سودآوری برای شرکت اسپیس‌ایکس محسوب می‌شود. با این حال ماسک از ابتدا این گونه استدلال کرده است که مشاوره‌ی وی به جای منافع شخصی، روی مسائل آب و هوایی متمرکز است و بیانیه‌ی دیروز وی نیز این مسئله را تایید کرد.

در همین زمان، تاثیرات تغییرات جهانی آب و هوا در سرتاسر جهان قابل لمس است. گزارشات ناسا، سال ۲۰۱۶ را با ۱.۷۸ درجه‌ی فارنهایت گرم‌تر از متوسط دمای قرن بیستم، به عنوان گرم‌ترین سال ثبت شده نشان داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات