مایکروسافت جزئیات محدودی در مورد هدست های واقعیت ترکیبی ایسوس، اچ پی و لنوو ارائه کرد

پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
شرکت مایکروسافت در مورد هدست‌های ساخته شده توسط اچ‌پی، ایسوس و لنوو که از فناوری واقعیت ترکیبی ویندوز بهره می‌برند جزئیاتی را منتشر کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت به‌تازگی جزئیات بسیار مفیدی را در مورد هدست‌های واقعیت ترکیبی تولید شده توسط کمپانی‌های دل، ایسوس، و لنوو منتشر کرده که با توجه به این اطلاعات مشخص می‌شود که چه انتظاری باید از شرکای تجاری مایکروسافت داشته باشیم. هدست واقعیت ترکیبی تولید شده توسط هر کدام از این شرکت‌ها امکانات و قابلیت‌های متفاوتی نسبت به دیگر هدست‌های ساخته شده دارد.

سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد با همکاری پنج شرکت بزرگ تولید‌کننده‌ی سخت‌افزار قصد دارد تا انواع مختلفی از هدست‌هایی که از فناوری واقعیت ترکیبی ویندوز (قبلا به عنوان ویندوز هولوگرافیک شناخته می‌شد) پشتیبانی می‌کنند را تولید کند. ایسر، ایسوس، دل، اچ‌پی و لنوو قراردادی را با اهالی ردموند به امضا رساندند که بر اساس آن باید هدست‌هایی را بر اساس فناوری واقعیت ترکیبی مایکروسافت تولید کنند.

پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز شرکت مایکروسافت در واقع ترکیبی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به طور یکجا و با هم ارائه می‌دهد. این غول نرم‌افزاری یک طرح کلی برای شرکت‌های همکار خود آماده کرده که بر اساس آن کمپانی‌های مختلف در طراحی و انتخاب برخی اجزای هدست‌های واقعیت ترکیبی آزادی عمل خواهند داشت.

واقعیت ترکیبی

این آزادی عمل یعنی هدست‌های واقعیت ترکیبی ساخته شده از نظر مشخصات و امکانات با یکدیگر تفاوت‌ خواهند داشت. به‌عنوان مثال مایکروسافت امکان استفاده از نمایشگرهایی با پنل دوگانه‌ی ۱۰۸۰ در ۱۲۰۰ پیکسل و با نرخ ۶۰ هرتز را در مدل پایه‌ی این هدست فراهم کرده و در بهترین حالت کمپانی‌ها می‌توانند از پنل‌هایی با وضوح تصویری ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و با نرخ ۹۰ هرتز یا ۱۲۰ هرتز بهره ببرند. در واقع شرکت‌های مختلف باید با در نظر گرفتن امکانات سعی کنند تا بهتری تجربه‌ی ممکن از واقعیت ترکیبی ویندوز را در محصولی با قیمت مناسب در دسترس مشتریان قرار دهند.

فناوری واقعیت ترکیبی ویندوز

مایکروسافت تصمیم دارد تا پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز را در این فصل تعطیلات ارائه کند و بنابراین انتظار می‌رود به‌زودی جزئیات بیشتری در مورد هدست‌هایی که بر پایه‌ی این تکنولوژی کار می‌کنند در دسترس قرار گیرد. در حقیقت ما انتظار داریم تا پنج شریک تجاری مایکروسافت، محصولات خود را در کامپیوتکس در معرض دید قرار دهند. پیش از این کیت توسعه‌ی هدست واقعیت ترکیبی ایسر در دسترس برخی افراد قرار گرفته و علاوه بر این شرکت اچ‌پی هم یک کیت توسعه واقعیت ترکیبی آماده کرده که هم اکنون در دسترس تمامی توسعه‌دهندگان آمریکا و کانادا قرار دارد. ایسوس، دل و لنوو اما هنوز موفق نشده‌اند کیت‌های خود را در آمریکا عرضه کنند.

مایکروسافت در کامپیوتکس موفق نشده تا هدست‌های واقعیت ترکیبی تولید شده توسط شرکت‌های دیگر را در دسترس بازدیدکنندگان قرار دهد؛ اما این شرکت یک پست در بلاگ خود منتشر کرده که مشخصات و طراحی سه مورد از این هدست‌های عرضه نشده را به ما نشان می‌دهد. در واقع مایکروسافت تصاویری از هدست‌های واقعیت ترکیبی ساخته شده توسط ایسوس، دل و لنوو منتشر کرده و برای هر کدام جزئیاتی هم ارائه کرده است.

ایسوس

asus MR HMD

مایکروسافت می‌گوید که ایسوس در حال ساخت یک هدست واقعیت ترکیبی سریع، قدرتمند و بسیار سبک است که این محصول با نمایشگرهایی با رزولوشن و با نرخ رفرش بالا همراه خواهد بود. منظور از کلمه قدرتمند در توصیف این محصول شاید نشان از این داشته باشد که ایسوس امکانات و قابلیت‌های سطح بالایی را برای این دستگاه در نظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به رفع کمبودهای دوربین‌های کیت ایسر اشاره کرد. در پست بلاگ مایکروسافت به این مورد اشاره شده که پکیج تولید شده توسط ایسوس شامل کنترلرهای حرکتی خواهد بود تا بدین طریق عملکرد‌های هدست این شرکت تکمیل شود.

دل

dell MR HMD

مایکروسافت بخشی از مشخصات فنی هدست واقعیت افزوده‌ی مورد انتظار کمپانی دل را فاش کرده است. این شرکت همچنین گفته که کمپانی دل در حال ساخت یک هدست ارزان‌قیمت بوده که بسیاری از قابلیت‌های واقعیت ترکیبی را در دسترس مخاطبان خود قرار خواهد داد. جمله‌ی اشاره شده چندان واضح نیست؛ اما می‌توان انتظار داشت که هدست دل از قطعات سطح‌پایین‌تر تایید شده توسط مایکرسافت بهره ببرد که از  آن جمله می‌توان به نمایشگر ال‌سی‌دی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۲۰۰ پیکسل و با نرخ رفرش ۶۰ هرتز اشاره کرد. همچنین به‌نظر می‌رسد این محصول از تجهیزات صوتی داخلی بی‌بهره است. دل در طراحی هدست خود بر راحتی کاربر تمرکز می‌کند و به همین دلیل شاید این شرکت از پنل‌هایی با نرخ رفرش ۹۰ هرتز بهره ببرد. مایکروسافت اعلام کرده که هدست واقعیت ترکیبی ساخت دل از یک گیره‌ی نگه‌دارنده‌ی بزرگ بهره می‌برد تا به بالانس ماندن آن بر روی سر کاربر کمک شود. این محصول از بالشتک‌هایی بهره می‌برد که امکان تعویض آن‌ها توسط کاربر وجود دارد و به همین دلیل افراد می‌توانند هدست واقعیت ترکیبی خود را شخصی‌سازی کنند. مایکروسافت همچنین گفته که هدست واقعیت ترکیبی کمپانی دل امکان چرخش صفحه‌نمایش را هم در اختیار کاربرانش قرار خواهد داد تا بدین ترتیب بتوان دنیای واقعی محیط اطراف را مشاهده کرد.

لنوو

lenovo MR HMD

مایکروسافت اطلاعات چندانی در مورد هدست واقعیت ترکیبی ساخته شده توسط شرکت لنوو فاش نکرده است. البته ردموندی‌ها به این مورد اشاره کرده‌اند که این محصول یک هدست بسیار اقتصادی خواهد بود و علاوه بر این از سنسورهایی بهره می‌برد که امکان ردیابی داخلی و خارجی را فراهم می‌کنند. با استفاده از این سنسورها و ردیابی‌ها شما می‌توانید در محیط مجازی اطراف خود حرکت کنید و در عین حال از تجربیات واقعیت مجازی لذت ببرید. با توجه به عکس فاش شده از هدست واقعیت ترکیبی شرکت لنوو می‌توان اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه مایکروسافت در پست بلاگ خود مطرح کرده به‌دست آورد. مشخصا کیت واقعیت ترکیبی لنوو و هدست واقعیت مجازی این شرکت در نمایشگاه CES به نمایش در خواهد آمد؛ نمایشگاهی که در ماه ژانویه شروع به‌کار می‌کند. از آنجا که ما قبلا طرحی از این محصول را در ماه ژانویه دیده بودیم، حال می‌دانیم که هدست واقعیت ترکیبی لنوو اینبار شامل کیت دل نیز خواهد بود که امکان به‌روز کردن قابلیت‌های این محصول را فراهم می‌کند؛ بنابراین اگر در حال استفاده از این هدست باشید و بخواهید با افرادی که در اتاق کنار شما هستند صحبت کنید، یا برای نوشیدن چای و... نیازی به خارج کردن هدست از سر نخواهد داشت. ما همچنین می‌دانیم هدبند این محصول شبیه به هدبند هولولنز طراحی شده و به همین دلیل استفاده از آن به‌همراه عینک نسبت به هدست‌های اچ‌تی‌سی وایو و یا آکیلولس‌ریفت راحت‌تر است. در ماه ژانویه همچنین مشخص شد که هدست لنوو به یک نمایشگر با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل مجهز خواهد بود؛ ولی شاید از هدفون‌های داخلی بی‌بهره باشد. همچنین باید اشاره کنیم که در جعبه‌ی هدست واقعیت ترکیبی لنوو یک دسته‌ی مخصوص بازی نیز ارائه خواهد شد.

مایکروسافت برای نهایی‌سازی پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز چندین ماه فرصت دارد. این فناوری در پاییز و در به‌روزرسانی Creators ویندوز ۱۰ اضافه خواهد شد و به‌همین ترتیب شرکای سخت‌افزاری ردموندی‌ها نیز چند ماه دیگر فرصت دارند تا بتوانند ساخت هدست‌های واقعیت ترکیبی خود را کامل کنند. برخی از منابع خبری برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کمپانی‌های دل، لنوو و ایسوس ارتباط برقرار کرده‌اند؛ اما متاسفانه هیچ‌یک از این شرکت‌ها جزئیات بیشتری در مورد هدست‌های واقعیت ترکیبی خود ارائه نکرده‌اند. اما در هر صورت اننظار می‌رود به‌زودی اطلاعات دقیق‌تر و کاملی در این رابطه در دسترس قرار گیرد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات