اولین مادربوردهای مجهز به چیپ ست x399 ای ام دی معرفی شدند

پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
گیگابایت، ایسوس و ASRock از اولین مادربوردهای مجهز به چیپ‌ست x399 برای پشتیبانی از پردازنده‌های تردریپر AMD رونمایی کردند.
تبلیغات

AMD روز گذشته در جریان کنفرانس اختصاصی خود در نمایشگاه کامپیوتکس 2017 از پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای تردریپر و پلتفرم جدید X399 HEDT رونمایی کرد. همان‌طور که از نام‌گذاری AMD مشخص است، پلتفرم و چیپ‌ست جدید x399 قرار است رقیبی برای پلتفرم باسین فالز و چیپ‌ست x299 اینتل باشد.

درست مانند روز اول نمایشگاه کامپیوتکس و معرفی مادربوردهای x299 تنها ساعاتی پس از اتمام کنفرانس اینتل، شرکت‌های سازنده‌ی مادربورد دیروز نیز با فاصله‌ی اندکی پس از اتمام کنفرانس AMD از مادربوردهای x399 خود رونمایی کردند.

بارزترین ویژگی ظاهری مادربوردهای X399، استفاده از سوکت غول آسای TR4 است. باتوجه به ابعاد نامتعارف پردازنده‌های تردریپر، TR4 با داشتن ۴۰۹۶ پین بزرگ‌ترین سوکت پردازنده‌های کلاس مصرف کننده در تاریخ محسوب می‌شود. در نتیجه، مادربوردهای X399 را تنها با یک نگاه می‌توان از همتایان اینتلی خود تشخیص داد.

در ادامه با چند مدل از اولین مادربوردهای سازگار با پلتفرم جدید AMD آشنا خواهیم شد.

مادربورد AORUS Gaming 7 گیگابایت

Gigabyte-X399-AORUS

گیگابایت در 7 AORUS X399 Gaming (که باتوجه به زمان معرفی در واقع اولین مادربورد X399 جهان محسوب می‌شود) از دیزاین ATX استاندارد استفاده کرده است. پرچمدار پلتفرم AMD گیگابایت از دو کانکتور ۸ و ۴ پین برای دریافت برق استفاده می‌کند و سیستم انتقال پاور آن با دو سری هیت‌سینک آلومینیومی خنک می‌شود. سوکت TR4 این مادربورد با ۸ اسلات DDR4 DIMM که در مجموع توانایی پشتیبانی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم را دارند، احاطه شده است.

نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی AORUS Gaming 7 (و به‌طور کلی تمامی مادربوردهای مجهز به چیپ‌ست X399) پشتیبانی از ۶۴ لاین PCI-e 3.0 است. این درحالی است که در سوی دیگر میدان رقابت، پلتفرم X299 اینتل تنها توانایی پشتیبانی از ۴۴ لاین پی‌سی‌آی اکسپرس را دارد.

Gigabyte-X399-AORUS-Gaming-7-AMD-Ryzen-Threadripper-Motherboard

به‌جز اسلات رم که در بالا به آن اشاره شد، دیگر اسلات‌های مادربورد گیمینگ گیگابایت شامل ۳ اسلات M.2 و ۴ اسلات PCI-e 3.0 x16 می‌شود. از لحاظ درگاه‌ها و اتصالات، می‌توان ۸ پورت SATA III به‌همراه ۸ پورت USB 3.0، دو پورت USB 3.1 (یک Type A و یک Type C)، جک صوتی ۷.۱ کاناله، پورت LAN و یک کانکتور PS/2 روی پنل I/O مادربورد پیدا کرد.

مادربوردهای ASRock Professional Gaming و ASRock Taichi

ASRock-X399-Taichi-and-ASRock-X399-Professional-Gaming

ASRock نیز پس از معرفی پلتفرم جدید AMD، دو مادربورد بالارده را در غرفه‌ی خود به‌نمایش گذاشت. این دو مادربورد که ASRock X399 Professional Gaming و ASRock X399 Taichi نام دارند، از طراحی ظاهری بسیار مشابهی بهره می‌برند. مادربوردهای ASRock بر‌خلاف مادربورد گیگابایت تنها از یک کانکتور ۸ پین برای دریافت انرژی از پاور استفاده می‌کنند. تعداد اسلات‌های رم هر دو مادربورد مانند اکثر مادربوردهای بالارده برابر با ۸ عدد است که در مجموع توانایی استفاده از ۱۲۸ گیگابیت رم را فراهم می‌کند.

ASRock-X399

مادربوردهای ASRock X399 همچنین دارای دو اسلات PCI-e 3.0 x16، یک اسلات PCI-e 3.0 x1 و دو اسلات M.2 هستند. به جز نام و ظاهر، تعداد و نوع پورت‌های دو مادربورد بالارده‌ی ASRock نیز با یکدیگر متفاوت است. مادربورد Taichi علاوه بر داشتن پورت‌های بیشتر، به وای-فای آن‌بورد نیز مجهز است.

مادربورد ROG X399 Zenith Extreme ایسوس

Asus ROG Zenith Extreme

ایسوس برای پشتیبانی از پلتفرم X399 ای‌ام‌دی یک مادربورد از سری ROG معرفی کرده است. ROG X399 Zenith Extreme دارای ۸ اسلات DDR4 DIMM، چهار اسلات PCIe سایز کامل (x16) مقاوم شده با فلز، یک اسلات PCIe x4 و یک اسلات DIMM.2 (که از طریق آن اتصال دو درایو NVMe M.2 به مادربورد میسر می‌شود) است. از لحاظ پورت‌های ذخیره‌سازی، مادربورد ایسوس به ۶ پورت SATA III و یک پورت U.2 مجهز است.

تامین نیروی مادربورد از طریق دو کانکتور ۸ پین در کنار یک کانکتور ۲۴ پین ATX صورت می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های اولین مادربورد X399 ایسوس می‌توان به وجود یک نمایشگر دیباگ، سیستم صوتی SupremeFX و وجود پورت‌های متعدد ارتباطی (از جمله USB 3.1) روی پنل I/O اشاره کرد.

مادربوردهای x399 ایسوس

قیمت و زمان عرضه‌ی مادربورد Zenith Extreme به بازار هنوز اعلام نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات