ورک‌هورس W15؛ اولین وانت قدرتی، با پیشرانه‌ی پلاگین هیببرید

شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
خودروهای برقی و هیبریدی اصولا کم‌مصرف و مناسب کارهای سبک هستند، اما شرکت ورک‌هورس با تولید یک وانت پلاگین هیبرید، ثابت کرده است که می‌توان از این فناوری در ساخت یک وانت پرقدرت استفاده کرد.
تبلیغات

وقتی تصمیم به خرید یک خودروی تازه می‌گیریم، معمولا به ظاهر، قدرت پیشرانه، مصرف سوخت و قیمت نهایی آن اهمیت زیادی می‌دهیم؛ اما برای افرادی که انتظار کارهای سنگین و تجاری از یک خودرو دارند، داستان متفاوت است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، وانت‌های کار و کامیون‌ها را در دسته‌ی وسایل نقلیه‌ی تجاری دسته‌بندی می‌کنند؛ چراکه این خودروها معمولا مورد استفاده‌ی صاحبان مشاغل صنعتی هستند و با مقاصد تجاری استفاده می‌شوند. طبیعی است که مهم‌ترین مزیت یک خودروی تجاری، درکنار کارایی و توانایی‌های فنی؛ قیمت تمام‌شده و هزینه‌ی نگهداری از آن باشد.

یک وانت تجاری، باید قدرتمند و قابل اعتماد باشد، مصرف سوخت مناسبی به همراه داشته و به حداقل سرویس و تعمیرات احتیاج داشته باشد؛ چراکه خرابی یک خودروی تجاری، علاوه بر هزینه‌ی تعمیرات، در کار یک کارخانه یا بنگاه اقتصادی اختلال ایجاد می‌کند و موجب زیان مالی دوچندان می‌شود. در نهایت، قیمت یک خودروی تجاری برای کارفرما بسیار مهم خواهد بود. شاید به همین دلایل است که در سال‌های اخیر، برندهای بزرگ و صاحب‌نام جهان به سمت تولید وانت‌های تجاری با پیشرانه‌ برقی یا هیبریدی جذب نشده‌اند؛ چراکه انجام کارهای سخت با چنین خودروهایی معمولا با مشکلات خاصی همراه خواهد بود.

وانت برقی ورک هورس W15 Work horse

به‌تازگی شرکت خودروسازی ورک‌هورس (Workhorse) در اوهایو آمریکا، هدف جاه‌طلبانه‌ی خود را به ثمر رسانده که تولید یک وانت کار پرقدرت، با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید است. پیش از این هم شاهد رونمایی از وانت‌های الکتریکی بوده‌ایم؛ اما اهمیت کار ورک‌هورس از آنجا است که به جای تعویض پیشرانه‌ی استاندارد یک وانت شناخته‌شده با نوع برقی، یک خودروی کاملا جدید ساخته است. شرکت‌هایی مثل فونیکس موتورکارز از سال‌ها پیش خودروهای ون سری E از برند فورد را با پیشرانه‌ی برقی ارائه می‌کردند و حتی وانت سانگ‌یانگ و شورولت سیلورادو را با موتورهای الکتریکی یا پلاگین هیبرید به فروش می‌رساندند.

در شرایطی که برندهای بزرگی همچون تسلا، از برنامه‌ی تولید وانت الکتریکی در سال‌های آینده خبر می‌دهند، ورک‌هورس موفق شده است طرح خود را برای تولید انبوه در سال ۲۰۱۸ آماده کند. باتری‌های مورد نیاز در وانت W15 ، از طریق برند پاناسونیک تأمین می‌شود و در کف خودرو جای دارد. این باتری‌ها، لیتیوم یون و از سری 1860 هستند. دو موتور برقی در جلو و عقب این وانت استفاده شده است که باتری‌های آن‌ها، از طریق یک پیشرانه‌ی بنزینی سه سیلندر ساخت بی‌ام‌و، شارژ می‌شوند. این ژنراتور ۵۰ کیلوات (۶۷ اسب بخار) قدرت دارد و بدون ارتباط مستقیم مکانیکی با چرخ‌ها، صرفا باتری‌های این وانت را شارژ می‌کند.

وانت برقی ورک هورس W15 Work horse

باتری‌های W15 تا ۶۰ کیلووات‌ ساعت انرژی الکتریکی ذخیره می‌کنند؛ اما برای افزایش طول عمر مفید باتری‌ها و عملکرد بهتر موتورهای الکتریکی، باید بعد از مصرف ۴۰ کیلووات‌ساعت شارژ شوند. با این حساب، وانت ورک‌هورس با یک بار شارژ کامل و بدون استفاده از بنزین، می‌تواند تا حدود ۱۳۰ کیلومتر حرکت کند؛ اما به لطف ژنراتور بنزینی و باک سوخت ۴۲ لیتری، این خودرو می‌تواند تا ۵۱۲ کیلومتر را بی‌نیاز از مراجعه به پمپ بنزین یا شارژ مجدد باتری‌ها طی کند. از این ارقام می‌توان نتیجه گرفت که مصرف سوخت وانت W15 در ترافیک شهر، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با سرعت ثابت در بزرگراه، حدود ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. از آپشن‌های جالب این خودرو، داشتن خروجی برق متناوب است که برای مصارف گوناگون، ولتاژ ۲۲۰ یا ۱۱۰ AC فراهم می‌کند.

باتری‌های وانت ورک‌هورس می‌توانند از طریق برق شهری شارژ شوند. در صورت اتصال باتری‌های کاملا خالی به برق ۲۲۰ ولت، ۶ تا ۷ ساعت برای شارژ کامل زمان لازم است. حتی با احتساب قیمت نسبتا بالای برق در آمریکا، می‌توان بدون استفاده از بنزین و با شارژ مداوم این وانت، صرفه‌جویی اقتصادی بالایی در اختیار داشت. با توجه به تعرفه‌ی کمتر برق در نیمه شب، ۶۰ کیلووات انرژی الکتریکی در حدود ۴ دلار هزینه در پی خواهد داشت که بسیار کمتر از بنزین مورد نیاز در وانت‌هایی با قدرت معادل است. فراموش نکنیم، میزان مصرف انرژی الکتریکی در خودروهای برقی و هیبریدی، وابسته به عوامل مختلف، از جمله درجه‌ی حرارت محیط و نوع رانندگی است که قبلا در مطلبی در زومیت، به آن پرداختیم.

وانت برقی ورک هورس W15 Work horse

قدرت هر موتور الکتریکی وانت W15، حدود ۱۷۲ کیلو وات، معادل ۲۳۰ اسب بخار خواهد بود که در مجموع، ۴۶۰ اسب بخار در اختیار می‌گذارد. نهایت سرعت این خودرو، ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت است و طبیعتا به‌صورت دو دیفرانسیل دائمی کار می‌کند. این وانت برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، تنها ۵.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. این مدل از نظر فنی، برای حرکت در مسیرهای سخت و ناهموار آماده شده است؛ اما به‌دلیل فاصله‌ی ۳۰ سانتیمتری کف تا سطح زمین و کشیدگی بدنه در قسمت سپر جلو تا محور اول، توانایی گذر از چاله‌های عمیق نخواهد داشت. در فضای داخلی، نمایشگر لمسی و ناوبری ماهواره‌ای، دوربین عقب و رادار ۳۶۰ درجه هم قابل سفارش خواهد بود.

قسمت بار این وانت، مربع شکل و به ابعادی نزدیک به ۲ متر در ۲ متر است. خودروی W15 می‌تواند نزدیک به هزار کیلوگرم بار را در قسمت بار حمل کند و تریلری در حدود ۲۲۵۰ کیلوگرم را بکسل کند. این آمار، وانت ورک‌هورس را در ردیف وانت‌های نیمه‌سنگین تجاری از برندهای مطرح دنیا قرار می‌دهد. استیو بورنز، مدیرعامل این شرکت معتقد است برگ برنده‌ی W15 در بازار جهانی، تنها مربوط به قدرت بالای پیشرانه‌ی الکتریکی و بی‌نیازی آن از پمپ بنزین نمی‌شود. این خودرو با هزینه‌ی نگهداری بسیار پایین، برای مصارف باربری سبک در داخل شهرها کم‌نظیر خواهد بود. با توجه به توانایی حرکت W15 تا مسافت ۱۳۰ کیلومتر با یک بار شارژ، اکنون بیش از ۵ هزار پیش‌فروش رسمی برای آن ثبت شده است. شروع قیمت این وانت، ۵۲ هزار دلار خواهد بود.

در پایان این مطلب، بیننده‌ی تیزر رسمی معرفی وانت W15 و توانایی‌های آن باشید.

دانلود با کیفیت 360p   720p   1080p

وانت برقی ورک هورس W15 Work horse
وانت برقی ورک هورس W15 Work horse
وانت برقی ورک هورس W15 Work horse
وانت برقی ورک هورس W15 Work horse
وانت برقی ورک هورس W15 Work horse
وانت برقی ورک هورس W15 Work horse
وانت برقی ورک هورس W15 Work horse
وانت برقی ورک هورس W15 Work horse
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات