۴ راه برای افزایش ماندگاری یک برند

یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
همه‌ی کسب‌و‌کارهای کوچک باید از روش‌های اصولی و درست بازاریابی برند برای شناخته شدن محصولات و خدمات و ماندگاری در بازار رقابت استفاده کنند.
تبلیغات

بازاریابی برند یکی از سخت‌ترین و در عین حال ضروری‌ترین کارهایی است که صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک باید برای حفظ و بقای برند خود انجام دهند. بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک تنها در ۵ سال اول راه‌اندازی‌ به دلیل عدم توجه به بازاریابی برند بسته می‌شوند. البته ناگفته نماند که این کار بسیار سخت و نیازمند صرف زمان و هزینه است.

چرا بازاریابی برند مهم است؟

بازاریابی برند، شما و محصولاتتان را به مشتری‌ها معرفی می‌کند. این کار ارزش‌ها و قوانین شما را به آن‌ها نشان می‌دهد و اهداف شما را برای آینده مشخص می‌کند. قوانینی که شما برای برند خود در نظر می‌گیرید باید راهنمای شما در طول مسیر باشند. نادیده گرفتن آن‌ها به معنای عدم اطمینان شما به برند خودتان است. اگر خودتان به برندتان اطمینان نداشته باشید، چرا مشتری‌ها باید به شما اعتماد کنند؟ شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار کوچک، هم در شرایط سخت و هم در شرایط خوب باید به قوانین خود پایبند باشید. تغییر کردن در کسب‌و‌کار یک امر اجتناب‌ناپذیر بوده و رقیبان یکی پس از دیگری در بازار کار ظاهر خواهند شد. آن‌ها ایده‌ها، مفاهیم و لوگوی شما را کپی می‌کند یا حتی آن‌ها را می‌دزدند. اما تنها چیزی که نمی‌توانند تصاحب کنند، برند شما است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، ۴ راه برای توسعه و ماندگاری برند را با هم مرور می‌کنیم.

branding

۱- هدف خودتان را پیدا کنید

برند شما همان قولی است که به مشتری‌های خودتان می‌دهید. هدف از ساختن برند، پایه و اساس اصلی شرکت شما را تعریف می‌کند. برای پیدا کردن هدف باید از خودتان بپرسید چرا می‌خواهم این کسب‌و‌کار را راه‌اندازی کنم؟ احتمالا اولین پاسخی که به ذهنتان می‌رسد این است که می‌خواهید پولدار شوید. هیچ ایرادی در این پاسخ وجود ندارد. همه‌ی ما دوست داریم پولدار شویم. اما این دلیل نمی‌تواند تنها هدف شما از راه‌اندازی کسب‌و‌کار باشد. در دنیایی که همه با هم رقابت می‌کنند، برند شما باید به فکر ارائه‌ی یک مورد متفاوت باشد.

شما می‌خواهید یک کسب‌و‌کار کوچک راه‌اندازی کنید؛ پس نیازی نیست هدفتان تغییر دادن دنیا باشد. به‌عنوان مثال تصور کنید صاحب یک رستوران کوچک هستید و می‌خواهید غذایی مشابه رستورانی که چند مغازه با شما فاصله دارد سرو کنید. در چنین شرایطی استفاده از مواد اولیه‌ی محلی و حتی کاشته شده توسط خودتان می‌تواند وجه تمایز شما با رقیبانتان باشد. کمک کردن به کشاورزان محلی نیز می‌تواند هدف کلی شما از راه‌اندازی این رستوران باشد. مطمئن باشید که مشتری‌ها متوجه حسن نیت شما خواهند شد و به شما وفادار خواهند ماند.

branding

۲- صدای خودتان را پیدا کنید

شخصیت دادن به یک برند و نسبت دادن احساسات انسان به آن یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود مشتری‌ها راحت‌تر با برند شما ارتباط برقرار کنند. به‌عنوان مثال ریچارد برنسون و برند او یعنی Virgin را در نظر بگیرید. او برای توصیف برند خود از واژه‌های جسور، سرگرم‌کننده و ماجراجو استفاده می‌کند و این توصیف، قانون ۱۱۸ ثانیه‌ی برند او را تعریف می‌کند. ۱۱۸ ثانیه، مدت‌زمانی است که فرصت دارید مشتری‌ها را تحت تأثیر قرار دهید. درواقع شما ۸ ثانیه برای جلب توجه مردم و ۱۰۰ ثانیه برای تحت تأثیر قرار دادن آن‌ها فرصت دارید. شما باید در این مدت خودتان را به مردم نشان بدهید و برندتان را به آن‌ها معرفی کنید.

در ابتدا با عبارات و توصیف‌های تأثیرگذار سعی کنید توجه مشتری‌ها را جلب کنید و سپس با توضیحات کامل‌تر و یک شروع و پایان قوی، خودتان را برای همیشه در ذهن مشتری‌ها ماندگار کنید. دلیل آوردن و مجبور کردن مشتری‌ها به خرید کردن از شما هیچ تأثیر مثبتی در ذهن آن‌ها نخواهد گذاشت. مردم زمان اضافه ندارند که به سخنرانی‌های شما گوش دهند. بنابراین توضیحات خود را خلاصه کنید و فقط نکات مهم را ذکر کنید. مشتری‌ها زمانی پیام شما را متوجه می‌شوند که بتوانند هیجان و اشتیاق شما را احساس کنند.

logo

۳- ساده، مختصر و مفید باشید

بسیاری از چیزها وجود دارند که می‌توانند برند شما را بزرگ و متمایز نشان دهند. اما برای جذب مردم باید سعی کنید تا جای ممکن پیغام خودتان را ساده بیان کنید. سادگی کلید موفقیت است. به یاد داشته باشید که موفق‌ترین برندها ساده‌ترین برندها هستند. به‌عنوان مثال همه‌ی ما چه طرفدار نوشابه باشیم و چه نباشیم با برند کوکاکولا آشنایی داریم. این برند لوگوی خودش را از قرن نوزدهم تا به حال تغییر نداده است. شاید رنگ‌های آن کمی تغییر کرده باشند اما لوگوی اصلی ثابت باقی مانده است.

ساده بودن به شناخته شدن و برقراری رابطه‌ی احساسی با مشتری‌ها کمک می‌کند. مبهم بودن را کنار بگذارید؛ زیرا مشتری احساس می‌کند شما چیزی را پنهان می‌کنید و همین موضوع باعث فراموش شدن برند شما می‌شود. در عوض سعی کنید پیغامتان را واضح و شفاف بیان کنید. همچنین مرتبط نبودن پیام با برندتان باعث کاهش ماندگاری آن در ذهن مخاطب می‌شود. سراغ استفاده از کلیشه‌ها هم نروید؛ زیرا برند شما را تنبل و غیر آماده معرفی می‌کند. جامعه از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در حال تغییر است. و از همین جهت مشتری‌ها به دنبال برندهایی هستند که به اعتقادات خودشان پایبند باشند.

branding

۴- از مشتری‌ها کمک بگیرید

تبلیغ و آگاهی رساندن کردن وظیفه‌ی شما و کارمندانتان است. آن‌ها باید به مشتری‌ها بگویند چرا برند شما بهترین است و آن‌ها را قانع کنند که محصولات شما را بخرند. زمانی که مشتری‌ها برند شما را درک کنند و پیغام آن را متوجه شوند، با اشتیاق به سمتتان خواهند آمد و محصولات شما را خریداری خواهند کرد. و اگر از کیفیت محصولات یا خدمات شما راضی باشند، آن‌ها را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی خواهند کرد و این برای حفظ ماندگاری برند شما بسیار مهم است. درواقع آن‌ها برای شما کار می‌کنند؛ بنابراین زمانی که انتظار ندارند به آن‌ها پاداش بدهید. به‌عنوان مثال هر از گاهی تخفیفات ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرید.

هر کمپین تبلیغاتی باید توسط یک فرد حرفه‌ای برگزار شود. این فرد باید شناخت درستی از برند شما داشته باشد و قبل از اینکه موضوع را به اطلاع عموم برساند، همه‌ی جوانب کار را در نظر بگیرد. زیرا کوچک‌ترین اشتباه‌ها هم می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری به برند شما وارد کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات