چین در حال ساخت جایگزینی برای ویکی پدیا است

جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چین در حال راه‌اندازی دانش‌نامه‌ای آنلاین، مشابه ویکی پدیا است.
تبلیغات

دولت چین می‌خواهد بر تمام جنبه‌های اطلاعاتی و ارتباطی مردمی که در چین زندگی می‌کنند، کنترل داشته باشد. به همین دلیل جای تعجب نیست که چین در حال ساخت ویکی پدیای مخصوص به خود باشد. این ویکی پدیای چینی بر پایه‌ی دانش‌نامه‌ی چینی موجود ایجاد خواهد شد.

از ویکی پدیای چینی به عنوان اولین کتاب دیجیتال چینی در هر زمینه‌ای یاد می‌شود و انتظار می‌رود در سال آینده به صورت آنلاین در دسترس قرار گیرد. این پروژه اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ تایید شد؛ اما کار روی ساخت آن اخیرا آغاز شده است. نمونه‌ی چینی ویکی پدیا در کل شامل بیش از ۳۰۰ هزار مدخل خواهد بود که برای هر مدخل تقریبا ۱۰۰۰ کلمه توضیح ارائه شده است.

محتوای مورد نیاز برای نمونه‌ی چینی ویکی پدیا از سومین و به‌روزترین نسخه‌ی دانش‌نامه‌ی چین استخراج می‌شود. دانش‌نامه‌ی مورد اشاره شامل اطلاعات ثبت شده توسط بیش از ۲۰ هزار نویسنده است که بیشتر این نویسنده‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنند. در کل بیش از ۱۰۰ رشته‌ی مختلف در دانش‌نامه‌ی مورد بحث پوشش داده شده‌اند و مسلما تعداد این رشته‌ها پس از تکمیل شدن پروژه، گسترش خواهد یافت.

بنا به اعلام South China Morning Post و به نقل از یانگ موژی، ویراستار ارشد پروژه‌ی ویکی پدیای چینی، از این دانش‌نامه‌ به عنوان دیوار بزرگ فرهنگ یاد می‌شود. بای چونلی، رئیس آکادمی دانش چین می‌گوید:

این پروژه نمونه‌هایی از جدیدترین دستاوردهای فناوری و دانش چینی‌ها را به نمایش خواهد گذاشت و سوابق تاریخی را در معرض دید قرار خواهد داد و همچنین قدرت نرم فرهنگ را افزایش داده و ارزش‌های اصلی جامعه‌گرایی را تقویت خواهد کرد.

در هر صورت نباید انتظار داشته باشیم که محتوای این دانش‌نامه‌ی آنلاین و دقت و صحت این محتوا در سطح دانش‌نامه‌ی ویکی پدیا باشد. کل محتوای نمونه‌ی چینی ویکی پدیا به صورت از پیش تایید شده است و تمام بخش‌های ویکی پدیا که هم اکنون برای مردم چین فیلتر شده است، در نمونه‌ی چینی این دانش‌نامه‌ ارائه خواهد شد.

نظر شما در مورد این اقدام چینی‌ها چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات