کارت های گرافیک Radeon RX Vega تا دو ماه دیگر معرفی می‌شوند

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
AMD اعلام کرد کارت‌های گرافیک فرانتیر ادیشن وگا تا یک ماه و کارت‌های گرافیک کلاس مصرفی رادئون RX وگا تا دو ماه دیگر رسما معرفی خواهند شد.
تبلیغات

درحالی که انتظار می‌رفت AMD امروز در جریان کنفرانس اختصاصی خود در کامپیوتکس 2017 به‌صورت رسمی از اولین کارت‌های گرافیک مجهز به معماری وگا رونمایی کند، اما این شرکت به ارائه‌ی اطلاعاتی اندک بسنده کرده و معرفی رسمی اولین کارت‌های وگا را به زمانی دیگر موکول کرد.

دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، پس از معرفی پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای تردریپر و پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای مخصوص سرور با نام اپیک، اندکی درباره‌ی آینده‌ی گرافیک‌های رادئون این شرکت نیز صحبت کرد. خانم سو وعده داد AMD در تاریخ ۲۰ ژوئن، هم‌زمان با رونمایی رسمی از پردازنده‌های سرور اپیک، اطلاعات بیشتری درباره‌ی نسخه‌ی Frontier Edition کارت‌های وگا (که برای مصارفی غیر از بازی طراحی شده است) ارائه خواهد داد و در تاریخ ۲۷ ژوئن آن را رسما به بازار عرضه خواهد کرد.

رادئون وگا فرانتیر ادیشن radeon vega frontier edition

بنا به اعلام AMD، نسخه‌ی فرانتیر ادیشن کارت‌های رادئون وگا با استفاده از ۶۴ واحد پردازشی (شامل ۴۰۹۶ پردازنده‌ی استریم) و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع HBC، عملکرد ۱۳ ترافلاپ FP32 (عملکردی که برای کارت‌های مصرفی و کنسول‌های بازی به آن اشاره می‌شود) و ۲۶ ترافلاپ FP16 را دراختیار کاربران قرار خواهند داد.

اما آنچه برای اکثر کاربران و مخصوصا گیمرها از اهمیت بالاتری برخوردار است، نسخه‌ی مخصوص مصرف‌کنندگان کارت‌های وگا با نام Radeon RX Vega است. این کارت‌ها بالاخره قرار است در کنفرانس گرافیکی سالانه‌ی SIGGRAPH معرفی شوند. انتخاب این کنفرانس برای معرفی محصولات گرافیکی جدید از سوی AMD در نوع خود حرکت جالبی محسوب می‌شود؛ چرا که SIGGRAPH برخلاف E3 و IFA کنفرانسی با محوریت محصولات مصرفی و مصرف‌کنندگان نیست. 

AMD همچنین در جریان کنفرانس خود به‌عنوان دموی قدرت گرافیکی معماری جدید وگا، با استفاده از پردازنده‌ی تردریپر و دو کارت گرافیک RX Vega بازی Prey را در رزولوشن 4K اجرا کرد؛ اما با توجه به‌اینکه فریم‌ریت بازی مشخص نبود و علاوه‌بر آن می‌توان با استفاده از تنها یک کارت GeForce GTX 1080 انویدیا (که سال پیش معرفی شده است) بازی Prey را در رزولوشن 4K و ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کرد، نمایش AMD چندان هم شگفت‌انگیز نبود.

معماری وگا vega

باتوجه به احتمال معرفی گرافیک‌های مبتنی بر معماری جدید ولتا (Volta) توسط انویدیا در ماه‌های آینده، فرصت AMD برای رقابت در بازار گرافیک‌های بالارده روز‌به‌روز کم‌تر می‌شود. اگر کارت‌های RX Vega نتوانند با کارت‌های سری GTX-10 رقابت کنند، گیمرهایی که تا این اندازه برای معرفی گرافیک‌های جدید انتظار کشیده‌اند، احتمالا چند ماه دیگر نیز صبر خواهند کرد تا ببینند انویدیا با معماری ولتا چه در چنته دارد.

از آنجایی که تولید حافظه‌های گرافیکی HBM2 استفاده شده در کارت‌های RX Vega با محدودیت مواجه است، بسیاری از کارشناسان دلیل تأخیر طولانی در عرضه‌ی این کارت‌ها را کمبود منابع AMD برای تأمین حافظه‌ی مورد نیاز HBM2 می‌دانند.

کنفرانس SIGGRAPH امسال از ۳۰ جولای (۸ مرداد) تا ۳ آگوست (۱۲ مرداد) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد؛ درنتیجه می‌توان انتظار داشت کارت‌های وگای کلاس مصرفی AMD پس از تأخیر فراوان بالاخره تا دو ماه دیگر رسما معرفی شوند. اما نکته‌ی ناامیدکننده این است که معرفی این کارت‌ها توسط AMD لزوما به‌معنی عرضه‌ی آن‌ها به‌بازار نیست؛ به‌همین دلیل ممکن است انتظار برای ورود وگا به بازار بیش از دو ماه به‌طول بیانجامد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات