فروش خودروهای میلیون‌ دلاری در حراجی ویلا اربا

سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
حراجی ویلا اربا، هم‌زمان با فستیوال خودروی ویلا ده‌استه ایتالیا برگزار می‌شود و امسال هم با معاملات میلیون دلاری مدل‌های مشهور، علاقه‌مندان صنعت خودروی جهان را شگفت‌زده کرد.
تبلیغات

درحالی‌که تعداد خودروهای صفر کیلومتر دنیا با قیمت بیش از ۲ میلیون دلار، به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می‌رسد، مدل‌های کلاسیک به راحتی با ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار در حراجی‌های مشهور جهان، معامله می‌شوند. مدتی قبل در مطلبی با عنوان «چرا مردم به خودروهای کلاسیک علاقه دارند»، به بررسی این موضوع پرداختیم و حالا به معرفی گران‌ترین مدل‌های فروخته شده در یکی از مهم‌ترین حراجی‌های دنیا می‌پردازیم.

asdasd

فستیوال خودروی ویلاده‌استه (villa d'este) همه ساله در خردادماه برگزار می‌شود. این منطقه در نزدیکی رم، پایتخت ایتالیا قرار دارد و در سال‌های اخیر، اهمیت زیادی در تقویم رویدادهای مربوط به صنعت خودروی دنیا پیدا کرده است. برندها و کلکسیونرهای زیادی در این محل جمع می‌شوند و حتی خودروسازان، در حاشیه‌ی آن به رونمایی از مدل‌های جدید خود می‌پردازند. علاوه بر این، در ویلا اربا که ساختمانی ارزشمند و تاریخی در نزدیکی ویلاده‌استه است، حراجی مدل‌های مختلف از خودروهای کلاسیک صدساله تا نمونه‌های تولید محدود مدرن انجام می‌شود. امسال هم این رویداد برگزار شد و با معاملاتی نجومی همراه بود که در ادامه‌ی مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

پورشه 911 R مدل ۲۰۱۶

porsche 911 R

در طراحی 911 R، کاهش وزن و ایجاد فضای مدل‌های قدیمی پورشه در اولویت بوده است. به همین دلیل، از جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و صندلی‌هایی با حال و هوای خودروهای اسپرت قدیمی، در ساخت آن استفاده شده است. پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۶ سیلندر، با آرایش خطی و حجم ۴ لیتر، در پشت این خودرو قرار گرفته است تا قدرت ۴۹۳ اسب بخار در دور موتور ۸۲۵۰ دور بر دقیقه تولید کند. طبق اعلام پورشه، 911 R قادر است ظرف ۳.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

این خودرو به عنوان مهم‌ترین مدل 911 در قرن جدید شناخته می‌شود. پورشه 911 R بر پایه‌ی مدل GT۳ RS عرضه شد و به تعداد محدود ۹۹۱ دستگاه، به فروش رسید. قیمت این مدل در زمان تحویل به مشتریان ۱۸۶ هزار دلار بود؛ اما نمونه‌ای با ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد، در حراجی ویلا اربا به قیمت ۴۰۰ هزار دلار فروخته شد.

لانچیا دلتا S4 استرادله مدل ۱۹۸۵

lancia S4 stradale

هرچند امروزه خبری از برند محبوب لانچیا در دنیای خودروهای اسپرت نیست و این شرکت ایتالیایی که در سال ۱۹۰۶ شکل گرفت، حالا به تولید مدل‌های ارزان‌قیمت، زیر نظر فیات می‌پردازد؛ اما در سال‌های ۱۹۸۰، یکی از قدرت‌های برتر دنیا در مسابقات رالی جهانی بود.

طبق سنت خودروسازان ایتالیایی، محصولاتی که از روی نمونه‌ی مخصوص مسابقات، با هدف فروش به مردم و استفاده در شهرها، ساخته می‌شدند، پسوند استرادله را به همراه داشتند. لانچیا با مدل S4 به موفقیت‌های زیادی در مسابقات سرعت رسید و نسخه‌ی استاندارد جاده‌ای آن را در سال ۱۹۸۵ عرضه کرد که  تولید آن به تعداد ۲۰۰ دستگاه محدود شد. S4 استرادله با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری مجهز به توربوشارژ و سوپرشارژ، بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت و در کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. نهایت سرعت این خودرو ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت بود

نمونه‌ای که در حراجی فروخته شد، تنها ۱۶۰۰ کیلومتر کار کرده بود و به همین دلیل، با قیمت ۵۵۱ هزار دلار تحویل خریدار آن شد.

جگوار E-Type رودستر مدل ۱۹۶۱

به عقیده‌ی کارشناسان، مدل E-Type، مهم‌ترین خودروی تاریخ جگوار تا به امروز است. نسخه‌های مختلفی از این خودرو، بین‌سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ تولید شد که عموما دارای پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری و ۴.۲ لیتری بودند. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در کمتر از ۷ ثانیه و ثبت نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، از ویژگی‌های جگوار E-Type بود.

مدلی از این خودرو که در حراجی ویلا اربا در معرض فروش گذاشته شد، به دلیل حضور در مسابقات مختلف، ارزش کلسکیونی بالا داشت و نهایتا به قیمت ۶۵۱ هزار دلار، فروخته شد.

فراری 330 GTC مدل ۱۹۶۶

فرارری GTC 300

سری 330، مهم‌ترین محصول فراری در سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸ محسوب می‌شود. این خودرو در چند تیپ مختلف وجود داشت و از نسخه‌ی GTC، به تعداد ۵۹۸ دستگاه تحویل مشتریان شد که تنها ۲۲ دستگاه از آن در شرایط عالی قرار دارند. پیشرانه‌ی 330 GTC، از نوع ۴ لیتری ۱۲ سیلندر با آرایش V بود که حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

این خودرو با رنگ استثنائی قهوه‌ای متالیک، به قیمت ۶۷۶ هزار دلار در حراجی فروخته شد.

مازراتی WRE مدل ۱۹۵۹

maserati wre

در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، مازراتی اقدام به تولید سه دستگاه WRE با هدف شرکت در مسابقات جهانی اینترپرایز کرد. هر سه‌ خودرو با موفقیت‌های بسیاری همراه بودند و در زمان خود به شهرتی جهانی رسیدند. پیشرانه‌ی سری WRE با ۲.۵ لیتر حجم، حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

مازراتی WRE که در حراجی حضور داشت، مدل شماره‌ی ۲ از این سه‌گانه بود که پس از بازسازی کامل فنی و ظاهری، به قیمت ۸۱۴ هزار دلار فروخته شد.

لامبورگینی کانتاش LP400 مدل ۱۹۷۵

Lamborghini lp400 countach

اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۱۹۷۱، مدل افسانه‌ای کانتاش رونمایی شد و با طراحی خارق‌العاده‌ی خود، چهره‌ی نسل جدید سوپراسپرت‌های دنیا را متحول کرد. بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰، بیش از ۲ هزار دستگاه کانتاش ساخته شد؛ اما از نسخه‌ی پرسیکوپیو LP400 تنها ۱۵۰ دستگاه وجود دارد. این خودرو با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۴ لیتری، ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشت و از اولین خودروهای جاده‌ای دنیا بود که در زمانی کمتر از ۵.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست تا ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت بگیرد.

نمونه‌ی پرسیکوپیو LP400 در حراجی ویلا اربا، تنها ۶ هزار کیلومتر کار کرده بود و به قیمت ۹۱۴ هزار دلار به یک شاهزاده‌ی سعودی فروخته شد.

فراری F40 مدل ۱۹۹۰

ferrari f40

همانند کانتاش، مدل F40 فراری هم از اهمیت زیادی در میان مدل‌های سوپراسپرت مدرن برخوردار است. از سال‌های انتهای دهه‌ی ۸۰ میلادی، فراری تصمیم گرفت به طور متوسط، در هر ۱۰ سالی یک ابرخودرو با نهایت فناوری‌های خود تولید کند. مدل F40 در سال ۱۹۸۷ عرضه شد و به تعداد ۱۳۱۱ دستگاه تا ۱۹۹۲ در خط تولید قرار داشت.

پیشرانه‌ی F40 از یک موتور ۲.۹ لیتری با توربوشارژ دوگانه تشکیل شده بود که بیش از ۴۷۰ اسب بخار قدرت داشت و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۴.۷ ثانیه را فراهم می‎کرد. این مدل به لطف وزن خالص ۱۳۰۰ کیلوگرم، با نهایت سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی دنیا در زمان خود بود.

مدل F40 در سال ۱۹۷۸ با قیمت ۴۰۰ هزار دلار فروخته شد که با در نظر گرفتن نرخ تورم، معادل ۸۴۰ هزار دلار امروز ارزش داشت و گران‌ترین خودروی اسپرت تا آن زمان بود. نسخه‌ای از این خودرو که در حراجی ویلا اربا حضور داشت، به قیمت یک میلیون و ۱۹۰ هزار دلار فروخته شد.

تالبوت لاگو T26 گرند اسپرت مدل ۱۹۴۸

تالبوت لاگو T26 گرند اسپورت

خودروسازی تالبوت از سال ۱۹۳۵ مطرح شد و با عرضه‌ی مدل‌های اسپرت لوکس با طراحی آیرودینامیک، شهرت یافت. این شرکت فرانسوی تا سال ۱۹۵۶ در بازار حضور داشت و پس از آن، با ورشکستگی مواجه و تعطیل شد. از مدل‌ T26 گرند اسپرت، تنها ۲۹ دستگاه ساخته شد و با توجه به حضور آن در مسابقات لمانز ۲۴ ساعته، مشهورترین خودروی اسپرت در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم لقب گرفت.

نسخه‌ای از تالبوت لاگو T26 که در حراجی حضور داشت، به‌دلیل اینکه زمانی مورد استفاده‌ی مارلین دیتریش، هنرپیشه‌ی آلمانی تبار هالیوود بوده است و همچنین از معدود مدل‌های کانورتیبل محسوب می‌شود، ارزش بیشتری پیدا کرد و به قیمت یک میلیون و ۲۵۲ هزار دلار فروخته شد.

فراری  275 GTS مدل ۱۹۶۵

Ferrari 275 GTS

بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸، تعداد ۹۷۰ دستگاه فراری از سری 275 ساخته شد که ۲۰۰ عدد از آن، مدل 275 GTS بود. این خودرو با بدنه‌ی کانورتیبل و پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۳.۳ لیتری، نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت و ظرف ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. نهایت سرعت 275 GTS، حدود ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

با توجه به کد با ارزش ۱۰، از سری ۲۰۰ عددی این خودرو، فراری 275 GTS به قیمت ۲ میلیون دلار در حراجی ویلا اربا فروخته شد.

پورشه 911 کاررا RSR 3.8 مدل ۱۹۹۳

پورشه 911 RSR

مدل RSR از سری 911 با کد 964 نیز شناخته می‌شود. اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۸۹ عرضه شد و به دلیل استفاده از جعبه‌دنده‌ی تیپ‌ترونیک اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، متمایز از دیگر محصولات پورشه بود. تا سال ۱۹۹۴ بیش از ۶۲ هزار دستگاه از مدل 964 ساخته شد؛ اما تنها ۴۵ دستگاه از آن، از نوع RSR و با پیشرانه‌ی قدرتمند ۳.۸ لیتری توربوشارژ بود. مدل RSR علاوه بر قدرت ۳۰۰ اسب بخار، بدنه‌ای به وزن ۱۳۴۰ کیلوگرم داشت و سبک‌تر از دیگر مدل‌های 911 در آن زمان بود؛ ضمن اینکه با زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴.۷ ثانیه و نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت، ابرخودروی آن زمان محسوب می‌شد.

پرداخت مبلغی بیش از یک میلیون دلار برای پورشه 911، به‌ندرت اتفاق می‌افتد. خصوصا وقتی که این مدل، نسخه‌ای مدرن و ساخته شده در ۱۹۹۳ باشد. جالب است بدانید که خودروی RSR در حراجی ویلا اربا، کاملا نو و با کیلومتر کار کرد صفر همراه بود. حتی لکه‌های چربی و محافظ رنگ خودرو که در کارخانه روی آن کشیده شده نیز با گذشت بیش از ۲۵ سال، هنوز تمیز نشده است. در نهایت، این مدل نایاب به قیمت ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار دلار به فروش رسید.

بوگاتی آتلانته تایپ 57 مدل ۱۹۳۵

Bugatti type 57 1935

نام بوگاتی، مترادف خودروهای فوق لوکس و بسیار گران‌قیمت است. هرچند تعداد ۷۱۰ دستگاه از مدل تایپ 57 بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ تولید شد؛ اما تعداد بسیار کمی از آن تا به امروز باقی مانده‌اند. پیش از این، نمونه‌ی کاملا دست‌نخورده‌ای از این خودرو به قیمت ۴ میلیون دلار فروخته شده بود و پیش‌بینی می‌شد که نسخه‌ی حاضر در حراجی ویلا اربا هم بیش از ۲ میلیون دلار ارزش‌گذاری شود.

نمونه‌ای که برای عرضه در حراجی آماده شده بود، در واقع یک نسخه‌ی اولیه از تایپ 57 محسوب می‌شد که بدنه‌ای متفاوت از مدل‌های نهایی داشت. تنها چهار دستگاه از این خودروها ساخته شد که همگی با توجه و حضور مستقیم اوتوره بوگاتی (موسس این برند) همراه بود. این خودرو، در سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم، در اختیار یکی از اسطوره‌های تیم اتومبیل‌رانی بوگاتی قرار داشت و از این نظر هم برای کلکسیونرها جذابیت دارد. بوگاتی آتلانته تایپ 57 در نهایت به قیمت ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار دلار فروخته شد.

تالبوت لاگو T150-C SS مدل ۱۹۳۷

Talbot lago T150-C SS

پیش از آغاز حراجی، پیش‌بینی شده بود که این مدل از تالبوت، احتمالا بالاترین پیشنهاد قیمت را داشته باشد. از مدل T150-C SS، تنها ۱۴ دستگاه ساخته شده است و از نظر کارشناسان صنعت خودروی جهان، به عنوان یکی از زیباترین خودروهای کلاسیک تاریخ، شناخته می‌شود؛ چرا که رنگ بدنه‌ی آن به سفارش گالری مشهور فیگونی، حالتی منحصر به فرد دارد. این خودرو در نهایت به قیمت ۳ میلیون ۷۵۶ هزار دلار، چوب حراج خورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات