افزایش نگرانی‌ها در پی آمار کشته‌شدگان عابران پیاده

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
رفتارهای پرخطری وجود دارند که نه‌فقط امنیت راننده و سرنشینان را تهدید می‌کنند، بلکه به‌شدت باعث افزایش آمار کشته‌شدگان عابران پیاده نیز می‌شوند.
تبلیغات

طبق گزارش جدیدی که انجمن ایمنی بزرگراه‌های آمریکا منتشر کرده است، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و حواس‌پرتی، مهم‌ترین عوامل مرگ عابران پیاده در تصادفات جاده‌ای به شمار می‌روند. همین عوامل موجب شده است که پس از دو دهه برای اولین بار تعداد کشته‌شدگان از مرز ۶۰۰۰ هزار نفر عبور کند.

بر اساس آمار اولیه از سازمان‌های مستقل مربوطه، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۹۹۷ نفر در جاده‌های ایالات متحده آمریکا کشته شده‌اند. این آمار بیانگر این نکته است که به‌طور متوسط ۱۱ درصد به آمار کشته‌شدگان نسبت به سال قبل افزوده شده است، افزایشی که در چهل سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بیشترین میزان بعد از سال ۲۰۱۶ نیز مربوط به سال قبل آن، یعنی سال ۲۰۱۵ است.

در طول ۵ سال گذشته، تعداد کشته‌شدگان عابران پیاده ۴ برابر میزان مرگ و میر جاده‌ای بوده است که خود رقم بالایی محسوب می‌شود. این آمار و ارقام گویای نیاز به اصلاح قوانین هستند و زنگ خطر را برای نهادهای مرتبط با حوزه حمل و نقل و ایمنی سفر به صدا درآورده‌اند.

طبق گزارش انجمن ایمنی بزرگراه‌های امریکا، تلفات عابران پیاده در آمریکا به شکل بی‌سابقه و هشداردهنده‌ای در حال افزایش است.  از سال ۲۰۰۹ که آمار تلفات عابران پیاده با ۴۱۰۹ کشته، پایین‌ترین میزان خود را به ثبت رساند؛ این آمار تاکنون بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته است. با بهبود شرایط اقتصادی، مردم آمریکا بیش از ۴.۵ تریلیون کیلومتر در سال به رانندگی می‌پردازند، اما عوامل دیگر نقش بیشتری در ایجاد این آمار دارند. 

pedestriana

متهمان اصلی

استفاده از الکل به‌تنهایی عامل بیش از ۳۰ درصد تلفات جاده‌ای است؛ اما در بخش عابران ‌پیاده، این میزان تا ۵۰ درصد هم بالا می‌رود. طبق گزارش انجمن ایمنی بزرگراه‌های امریکا، تقریبا در ۳۴ درصد تصادفات منجر به فوت، میزان الکل موجود در خون عابران پیاده ۰.۰۸ درصد و بالاتر بوده است و این در حالی است که در شرایط مشابه، تنها ۱۵ درصد رانندگان دارای این میزان الکل در خون خود حین تصادف بوده‌اند.

دومین عامل مهم و تأثیرگذار، حواس‌پرتی و عدم توجه به اطراف است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند استفاده از تلفن‌های همراه توسط رانندگان و عابران پیاده، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد حواس‌پرتی است. تنها در سال ۲۰۱۵ میزان پیام‌های مولتی‌مدیای ارسال‌شده و استفاده از شبکه‌های بی‌سیم، بیش از ۴۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است.

تلفات عابران پیاده در آمریکا به شکل بی‌سابقه و هشداردهنده‌ای در حال افزایش است.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها انجام شد، نشان می‌دهد که بیش از ۶۶۰ هزار راننده در هر لحظه از شبانه‌روز در حال استفاده از تلفن‌های هوشمند خود حین رانندگی هستند. آماری که قطعا طی سالیان اخیر رشد فزاینده‌ای به خود دیده است. آمار دقیقی از تعداد عابران پیاده‌ای که حین تصادف منجر به فوت در حال استفاده از گوشی همراه خود و ارسال پیامک یا اصطلاحا «pedtextrian» بوده‌اند در دسترس نیست؛ اما قطعا تعداد این افراد در حال افزایش است.

اگرچه مصرف الکل و حواس‌پرتی الزاما منجر به بروز خطا از طرف عابران پیاده نمی‌شود؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند که این اعمال در نحوه تصمیم‌گیری افراد و انجام واکنش مناسب در زمان خطر تأثیرگذار هستند.

عوامل دیگری نیز در این زمینه مطرح هستند. به عنوان مثال، تمایل روزافزون آمریکایی‌ها به استفاده از خودروهای شاسی‌بلند و پیک‌آپ منجر به کاهش قدرت دید آن‌ها به‌خصوص در مورد کودکانی که در نزدیکی خودرو هستند، شده است. هرچند که الگوی عوامل تأثیرگذار سال به سال در حال تغییر است و به‌عنوان نمونه شرایط آب و هوایی مساعد و آفتابی باعث می‌شود که بر تعداد عابران پیاده افزوده شود.

pedestriana

کاهش آمار تلفات در شهرهای بزرگ

روز به ‌روز بر تعداد آمریکایی‌هایی که پیاده به محل کار خود رجوع می‌کنند افزوده می‌شود. بر طبق گزارش اداره آمار آمریکا تخمین زده می‌شود ۴.۱ میلیون نفر در طول هفته گذشته پیاده به محل کار خود رفته‌اند. همچنین در نواحی خارج شهر که زیرساخت‌ها و پیاده‌رو مناسب جهت تردد افراد چندان فراهم نیست نیز این رفتار دیده می‌شود.

درحالی‌که تعداد مرگ‌ومیر عابران پیاده در مجموع به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است؛ میزان این تلفات در شهرهای بزرگ آمریکا کاهش به خود می‌بیند. آمارها گویای آن هستند که در بازه سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، میزان کشته‌شدگان عابر پیاده در ۱۰ کلان‌شهر آمریکا ۳.۵ درصد کاهش داشته است؛ درحالی‌که در همین بازه زمانی در مجموع میزان تلفات ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در سالیان اخیر، در شهرهای بزرگی مانند فیلادلفیا و لس‌آنجلس برنامه‌هایی تحت عنوان «قدرت دید صفر» اجرا شده است. هدف این برنامه‌ها ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای عابران پیاده در نقاط حادثه‌خیز شهر و تقاطع‌ها بوده تا امنیت بیشتری برای عابران پیاده فراهم شود. کاهش میزان تلفات در این شهرها می‌تواند نشانه‌ای از موفقیت این‌گونه طرح‌ها باشد. اما از طرف دیگر ممکن است به خاطر تمرکز بر شهرها، مناطق حومه شهر دچار آسیب بیشتری شوند.

بخش اعظمی از افزایش میزان تلفات در یک سری نواحی خاص جغرافیایی رخ داده است. ۱۶ ایالت آمریکا شاهد کاهش میزان تلفات عابران پیاده در بازه سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بوده‌اند؛ اما ایالت‌های دیگر افزایش چشمگیری را در این زمینه تجربه کرده‌اند. در بازه ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۶ در ایالت آلاباما، میزان مرگ و میر از ۳۹ درصد به ۵۶ درصد رسیده است و این یعنی ۴۴ درصد افزایش تلفات در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال قبل. در تگزاس نیز تعداد مرگ و میر از ۲۴۲ به ۳۲۲ نفر (۳۳ درصد) افزایش یافته است. در ایالت‌های مینه‌سوتا و کانزاس نیز در بازه ۶ ماهه بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب ۶۴ و ۵۴ درصد افزایش میزان مرگ و میر ثبت شده است.

طبق داده‌های یک سال اخیر، ایالت دلاور (در نزدیکی نیوجرسی) با میزان مرگ و میر ۳.۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، رکورددار بالاترین نرخ تلفات عابران پیاده بوده است. ایالت فلوریدا نیز پس از دلاور با نرخ ۳ نفر فوت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مقیم در رده بعدی قرار دارد. در سوی مقابل ایالت آیداهو با نرخ ۰.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مقیم، رکورددار کمترین میزان تلفات در بین ایالات مختلف آمریکا است. میانگین سراسری ایالات متحده آمریکا ۱.۸ نفر است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات