ویندوز 10 اس؛ پاسخ مایکروسافت به سیستم عامل کروم

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت در رویداد Microsoft EDU از محصولات جدیدی رونمایی کرد که برای رقابت با اکوسیستم کروم گوگل طراحی و آماده شده‌اند.
تبلیغات

مایکروسافت با رونمایی از محصولات جدید در رویداد شب گذشته در نیویورک، در دو جبهه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، به ترتیب به مبارزه با سیستم‌عامل کروم گوگل و کروم‌بوک‌های عرضه‌شده از طرف برندهای مختلف رفته است. محصولات جدید مایکروسافت با تمرکز بر نیازهای بازار آموزش در برابر بازدیدکنندگان قرار گرفتند. اگرچه در زومیت خبر‌های مربوط به رونمایی از محصولات جدید مایکروسافت را پوشش دادیم؛ اما این بار از زاویه‌ای متفاوت و با در نظر گرفتن آنچه گوگل در جبهه‌ی مقابل تدارک دیده است، نگاهی مجدد به محصولات جدید ردموندی‌ها خواهیم داشت.

ویندوز 10 اس

مقاله‌های مرتبط:

مایکروسافت از ویندوز ۱۰ اس به‌عنوان جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز رونمایی کرد. این سیستم‌عامل با تمرکز بر نیازهای حوزه‌ی آموزش، مدارس و مؤسسات آموزشی طراحی شده و به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده است. تفاوت اصلی میان ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ اس به نحوه‌ی مدیریت نرم‌افزار در این دو نسخه از سیستم‌عامل ویندوز مربوط است. در ویندوز ۱۰ اس، کاربر به استفاده از نرم‌افزارها و بازی‌های عرضه‌شده در ویندوز استور محدود خواهد بود. این ترکیب، مشابه سیاستی است که در ویندوز آرتی سال ۲۰۱۲ شاهد بودیم. به این ترتیب، شما تنها به نصب نرم‌افزار عرضه‌شده از طرف فروشگاه نرم‌افزاری مایکروسافت محدود خواهید بود. البته گزینه‌ی ارتقاء ویندوز ۱۰ اس به ویندوز ۱۰ نسخه پرو نیز پیش روی کاربران خواهد بود. این به‌روزرسانی تا پایان سال ۲۰۱۷، هزینه‌ای برای کاربران در بر نخواهد داشت.

Windows 10 s

به طور کلی باید اذعان داشت ویندوز ۱۰ اس، ابزار ویژه‌ی مایکروسافت برای رقابت با سیستم‌عامل کروم به‌حساب می‌آید؛ سیستم‌عاملی که در حوزه‌ی آموزش محبوبیت بالایی به دست آورده است.

سرفیس لپ تاپ

سرفیس لپ‌تاپ، محصول جدیدی است که به مجموعه‌ی محصولات سری سرفیس مایکروسافت اضافه شده است. تا پیش از این محصولاتی مانند تبلت سرفیس پرو، سرفیس بوک و سرفیس استودیو برای برآورده کردن نیازهای متفاوت کاربران، رونمایی و به بازار عرضه شده بودند. سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت با هدف برآورده کردن نیازهای دانش‌آموزان مقاطع بالا یا حتی دانشجویان و استادانی توسعه یافته است که خواهان لپ‌تاپی با ظاهر سنتی (در مقایسه با سرفیس بوک) اما با مشخصات سخت‌افزاری مناسب هستند.

سرفیس لپ تاپ / Surface Laptop

سرفیس لپ‌تاپ از صفحه‌نمایش ۱۳.۵ اینچی پیکسل سنس بهره می‌برد و در بخش طراحی، ضخامت آن در بیشترین حالت به ۱۴.۴۷ میلی‌متر می‌رسد. با این تفاسیر، لپ‌تاپی با امکان حمل و نقل آسان در اختیار کاربران خواهد بود. مایکروسافت مدعی است باتری این محصول امکان استفاده از سرفیس لپ تاپ را برای ۱۴.۵ ساعت فراهم می‌کند. علاوه بر این، کاربران امکان انتخاب پردازنده‌ی نسل هفتم اینتل Core i5 یا Core i7 را خواهند داشت.

سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت با قیمت پایه‌ی ۹۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد و به‌طور پیش‌فرض به ویندوز ۱۰ اس مجهز شده است. این محصول را می‌توان رقیب قدرتمندی برای کروم‌بوک‌هایی دانست که توسط برندهای مختلف به بازار عرضه شده‌اند. البته سرفیس لپ تاپ در مقایسه با کروم بوک‌های فعلی، قیمت بالاتری دارد؛ اما به مشخصات سخت‌افزاری بهتری نیز مجهز شده است.

کامپیوترهای شخصی جدید و ارزان‌قیمت

اگر تصور می‌کنید دانش‌آموزان و دانشجویان بودجه‌ی لازم برای خرید محصولی نظیر سرفیس لپ‌‌تاپ ۹۹۹ دلاری ندارند؛ بد نیست بدانید مایکروسافت در این بخش نیز راه حل ویژه‌ای دارد. مایکروسافت اعلام کرده است که در قالب همکاری با شرکای تجاری خود نظیر دل، اچ‌پی، سامسونگ و شرکت‌های دیگر، قصد دارد کامپیوترهای شخصی جدیدی با تمرکز بر نیازهای حوزه‌ی آموزش و با قیمت پایه‌ی ۱۸۹ دلار به بازار عرضه کند.

این کامپیوترها به ویندوز ۱۰ اس مایکروسافت مجهز خواهند شد. علاوه بر این، اشتراک رایگان بازی Minecraft: Education Edition در کنار نسخه‌ی دانش‌آموزشی آفیس ۳۶۵ نیز پیش روی کاربر قرار خواهد گرفت. مایکروسافت اعلام کرده است که ویندوز ۱۰ اس را به‌عنوان به‌روزرسانی رایگان در اختیار مدارسی قرار خواهد داد که در حال حاضر از نسخه‌ی قانونی ویندوز ۱۰ پرو روی سیستم‌های خود استفاده می‌کنند.

آینده اکوسیستم کروم

پرسش مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا کامپیوترهای ۱۸۹ دلاری مجهز به ویندوز ۱۰ اس می‌توانند بازار کامپیوترهای توسعه‌یافته برای حوزه‌ی آموزش را تغییر دهند یا خیر؟! این در حالی است که بازار یادشده، تا به اینجای کار استقبال مناسبی از کروم‌بوک‌ و سیستم‌عامل کروم شرکت گوگل داشته است.

کروم بوک

آنچه مشخص است، توسعه‌دهندگان باید نرم‌افزارهای دسکتاپ خود را برای هماهنگی با محیط ویندوز ۱۰ اس بهینه‌سازی کنند و از همین رو به نظر می‌رسد کمی زمان نیاز است تا شاهد ایجاد تغییر در بازار کامپیوترهای توسعه‌یافته برای حوزه‌ی آموزش باشیم. از طرف دیگر، با رونمایی از محصولات جدید مایکروسافت، گوگل خطر جدی‌تری احساس خواهد کرد و بیش از پیش بر کروم بوک‌ و همچنین سیستم‌عامل کروم سرمایه‌گذاری و تمرکز خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات