تب کریمه کنگو چه افرادی را در معرض خطر قرار می‌دهد

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
چه افرادی باید مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشند؟ این بیماری شدید و سخت چه کسانی را بیشتر تهدید می‌کند؟
تبلیغات

این روزها «داغی» تب کریمه کنگو به رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی رسیده است. این بیماری‌ از سال ۷۸ در ایران مشاهده شده؛ ولی این روزها با مشاهده‌ی چند نمونه‌ی مشکوک و یک نمونه‌ی اثبات‌شده، حاشیه‌ها و آگاهی‌هایش به اوج رسیده است. این موضوع پس از دفن بااحتیاط و شرایط یک بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو به موضوعی حساس برای هم‌وطنانمان تبدیل شده است.

عباس عباسی، مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی، به تشریح ابعاد مختلف تب کریمه‌ کنگو و افراد در معرض خطر این بیماری پرداخته است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: «تب خون‌ریزی دهنده‌ی کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک میان انسان و دام است که از طریق گزیدن کنه، ترشحات و خون دام آلوده، لاشه‌های دام ذبح‌شده و له کردن کنه‌ی آلوده به این بیماری، به انسان‌ها منتقل می‌شود».

به گفته‌ی عباس عباسی، دام‌های اهلی شامل گوسفند، گاو، بز، شتر و شترمرغ بیشتر در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند. تشخیص این بیماری در دام‌های زنده و بازرسی‌های بعد از کشتار بسیار دشوار است. با توجه به حساسیت ویروس نسبت به pH اسیدی، بهترین و مهم‌ترین راه جلوگیری از سرایت تب کریمه کنگو به انسان، نگهداری گوشت دام ذبح‌شده دست‌ کم به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه، قبل از مصرف آن است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در مورد انسان‌هایی که در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند، گفت: «چوپان‌ها، قصاب‌ها، دامداران، کارگران کشتارگاه‌های دامی، کشتار کننده‌های غیر مجاز دام و پرستاران جزو افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.»

عباسی در مورد پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو توضیح داد که مبارزه با انگل‌های خارجی (کنه‌ها) از طریق سم‌پاشی، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد کردن لاشه‌ی دام به مدت ۲۴ ساعت در یخچال با درجه‌ی صفر تا ۴ درجه، برخورد نداشتن افراد با ترشحات دام بیمار، خودداری از کشتار غیر مجاز در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه، تهیه‌ی گوشت از محل‌های مجاز و دارای مهر و برچسب دامپزشکی و همچنین افزایش مراقبت‌های قرنطینه‌ای در مبادی ورودی دام به کشور از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا و توسعه‌ی بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو هستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور به مردم توصیه کرد که گوشت مصرفی خود را تنها از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند. همچنین افراد قبل از خرید گوشت، به مهر و برچسب دامپزشکی درج‌شده بر لاشه دقت کنند.

او تأکید کرد که بهتر است مردم پس از خرید گوشت، آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال منزل نگهداری و سپس مصرف کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات