۷ خرداد، پرتاب اولین کاوشگر مریخ توسط اتحاد جماهیر شوروی

یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۶ سال پیش در چنین روزی، کاوشگر Mars 3 به مریخ پرتاب شد و چند ماه بعد به‌عنوان اولین کاوشگر با موفقیت روی این سیاره فرود آمد.
تبلیغات

۲۸ می سال ۱۹۷۱ روزی بود که اتحاد جماهیر شوروی یکی دیگر از کاوشگرهای خود با نام Mars 3 را به فضا پرتاب کرد. این کاوشگر در تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۷۱ روی مریخ فرود آمد و لقب اولین فضاپیمایی که با موفقیت به این سیاره رسیده است، از آن خود کرد.

فضاپیمایی که با موفقیت به مریخ رسیده بود، پس از ارسال ۲۰ ثانیه ویدیو به مدارگرد Mars 3 از رادار خارج شد. تصاویر ارسال‌شده تا آگوست ۱۹۷۲ به زمین مخابره شدند. این تصاویر اندازه‌گیری‌هایی از دمای سطح سیاره و ترکیب اتمسفری مریخ را به همراه داشتند.

اولین فضاپیمای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۰ و با نام Mars پرتاب شد که نتوانست به مدار زمین برسد. ۴ پرتاب بعدی از جمله Mars 1 نیز با موفقیت همراه نبودند. تا آن زمان، ایالات متحده‌ی آمریکا نیز فضاپیماهای زیادی را برای رسیدن به مریخ امتحان کرده بود. اولین فضاپیمای آمریکا، Mariner 3 بود که پس از پرتاب با مشکل باز شدن صفحه‌های خورشیدی روبه‌رو شد و شکست خورد. پرتاب‌های بعدی آمریکایی‌های با نام‌های Mariner 4ا، Mariner 6 و Mariner 7 با موفقیت به مریخ رسیدند و تصاویری از سطح این سیاره مخابره کردند.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در علم هوافضا می‌توان به پرتاب اولین میمون‌ها به فضا اشاره کرد. دو میمون با نام‌های «اَبل» و «بیکر» در سال ۱۹۵۹ با موشک Jupiter AM-18 به جو زمین فرستاده شدند. در زمان سفر، دمای بدن،‌ فشار خون و امواج طبیعی این میمون‌ها اندازه‌گیری می‌شد.

دیگر رویدادهای مهم ۷ خرداد (۲۸ می)

۱۹۲۸ - ادغام شرکت‌های دوج و کرایسلر 

۱۹۳۶ - انتشار تحقیقات آلن تورینگ در مورد قدرت پردازشی ماشین‌های تورینگ

۱۹۵۹ - دیدار اعضای دولت و تعدادی از متخصصین کامپیوتر در پنتاگون برای تأسیس زبان برنامه‌نویسی COBOL

۱۹۹۱ - ثبت پتنت داروی ضد سرطان تاکسول

۱۹۹۸ - اولین آزمایش عمومی هسته‌ای در پاکستان

۲۰۰۳ - تولد اولین اسب شبیه‌سازی شده

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات