همکاری تویوتا، هوندا و نیسان برای توسعه زیرساخت سوخت هیدروژنی در ژاپن

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
غول‌های خودروسازی ژاپنی تصمیم گرفته‌اند با سایر شرکت‌های بزرگ این کشور برای توسعه ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی همکاری کنند.
تبلیغات

یازده کمپانی مختلف ژاپنی که برندهای معروف خودروسازی تویوتا، نیسان و هوندا نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد، برنامه‌ریزی کرده‌اند تا به‌منظور بهبود زیرساخت‌های مربوط به هیدروژن‌ و پیل‌های سوختی در این کشور با یکدیگر همکاری کنند. شرکت‌های مشارکت‌کننده به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌ی کسب دانش لازم برای ساخت ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی در سراسر کشور ژاپن به امضا رسانده‌اند. علاوه بر شرکت‌های معروف خودروسازی که از آن‌ها نام بردیم، برندهایی فعال در سایر زمینه‌های مرتبط شامل شرکت‌های توکیو گاز، توهو گاز، بانک توسعه‌ی ژاپن و کمپانی نفت و انرژی JXTG Nippon نیز در این همکاری‌ها حضور خواهند داشت.

خواسته‌ی دولت ژاپن این است که ایستگاه‌های سوختی هیدروژن در این کشور افزایش یابند. آن‌ها می‌خواهند شمار این ایستگاه‌ها تا سال ۲۰۲۰  از تعداد ۹۰ ایستگاه در مقطع فعلی، به ۱۶۰ ایستگاه برسد. علاوه بر افزایش ایستگاه‌ها، دولت ژاپن همچنین در نظر دارد که شمار وسایل نقلیه‌ی متکی بر سوخت هیدروژنی را نیز تا پایان دهه‌ی جاری میلادی به ۴۰ هزار دستگاه در خیابان‌های این کشور برساند.

یکی از دلایلی که فرایند توسعه‌ و به‌کارگیری خودروهای با سوخت هیدروژنی تا به امروز در ژاپن، این‌چنین کند بوده، مربوط به محدود بودن زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از آن‌ است. برای نمونه‌ می‌توانیم به فروش تنها ۲۴۵ دستگاه هوندا کلاریتی و ۱۰۳۴ دستگاه تویوتا میرای در ژاپن، از سال ۲۰۱۶ اشاره کنیم که طبیعتا برای این شرکت‌ها مقادیر اندکی به‌ شمار می‌روند.

آنچه مسلم است، بیشتر کشورها در حال تلاش برای توسعه‌ی خودروهای پاک هستند و ژاپن هم از این قاعده مستثنا نیست. از سویی دیگر، ژاپن در زمره‌ی کشورهای نفتی و تولیدکننده‌ی سوخت‌های فسیلی قرار ندارد و این کشور توسعه‌یافته به سبب موقعیت خاص خود، تصمیم دارد وابستگی به سوخت‌های فسیلی را تا حد امکان کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات