سرعت بالای دوربین a9 سونی باعث کاهش دامنه دینامیک آن شده است

جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌ نظر می‌رسد سونی برای دست‌یابی به سرعت بالا در a9، عملکرد دامنه‌ی دینامیک دوربین را قربانی کرده باشد.
تبلیغات

وب‌سایت DP Review با انجام آزمایش‌های تخصصی متوجه شده است که رسیدن به سرعت بالای ۲۰ فریم بر ثانیه در دوربین a9 سونی، بدون هزینه نبوده است.

ریشی سانیال برای آزمایش دامنه‌ی دینامیک (Dynamic Range) دوربین بدون آینه‌ی جدید سونی، تصاویر متعددی در سرعت‌های شاتر و تنظیمات نوردهی یکسان و ISO-های متفاوت به ثبت رسانده است. او سپس با یکسان کردن روشنایی فایل‌های RAW به‌دست‌آمده، سطح کف نویز سنسور و در نتیجه دامنه‌ی دینامیک واقعی دوربین a9 سونی را به دست آورده است. سانیال خلاصه‌ی نتایج به‌دست‌آمده را این‌گونه توضیح می‌دهد:

به‌وضوح مشخص است که a9 سونی ISO-invariant نیست. این یعنی دوربین هنگام خوانش تصاویر، مقدار قابل توجهی نویز به آن‌ها اضافه می‌کند که باعث ایجاد سایه‌های دارای نویز و محدود شدن طیف دینامیک در ISO-های پایین می‌شود.…این عملکرد به‌طور معمول از سنسورهای ساخت سونی انتظار نمی‌رود. احتمال آن وجود دارد که سرعت خوانش بالا باعث افزایش نویز شده باشد. به بیان دیگر، به‌ نظر می‌رسد سنسور دوربین برای دست‌یابی به سرعت بالا بهینه شده باشد و این امر به قیمت کاهش دامنه‌ی دینامیک در ایزوهای پایین تمام شده باشد.
نمونه تصویر دوربین a9 سونی

دی‌پی ریویو در انتها توصیه می‌کند هنگام استفاده از a9، در ایزوهای پایین‌تر از ۶۴۰ عکس‌برداری نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات