امتناع میشلن از افزایش عمق عاج تایرها و چشم‌پوشی از سود ۶ میلیارد دلاری

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی تایر میشلن از سود هنگفت چند میلیارد دلاری صرف نظر کرده و به جای افزایش هزینه‌های رانندگان، سعی در بهبود کیفیت آزمایش‌هایش داشته است.
تبلیغات

کمپانی میشلن، غول فرانسوی تایرسازی دنیا به‌تازگی درخواست‌های مطرح‌شده از سوی برخی واحدهای صنعت تایرسازی را در رابطه با افزایش دادن عمق عاج رویه‌ی تایرها در اروپا از مقدار ۱.۶ میلی‌متر به ۳ میلی‌متر را رد کرده است. آنها استناد کرده‌اند که هیچ ارتباط مستقیمی میان مینیمم عمق عاج تایر با اندازه‌ی ۱.۶ میلی‌متر و افزایش نرخ تصادفات رانندگی وجود ندارد.

میشلن از یک مطالعه‌ی مستقل انجام‌شده توسط  Ernst & Young استفاده کرده است. در این مطالعه‌ی آنها پی برده بودند که دادن یک الزام قانونی برای وجود عمق عاج ۳ میلی‌متری در تایر خودروها باعث خواهد شد که رانندگان و صاحبان خودروی اروپایی، هزینه‌ی اضافی و غیرضروری ۶.۹ میلیارد دلاری را به خاطر خرید تایرها و همچنین مصرف سوخت اضافه متحمل شوند. این گزارش همچنین نشان می‌داد که تنها در اروپا، ما شاهد مصرف بیش از ۱۲۸ میلیون تایر اضافی خواهیم بود که این امر در ادامه می‌تواند منجر به تولید حدود ۹ میلیون تن گاز کربن دی‌اکسید بیشتر از میزان فعلی شود.

میشلن به جای اقدام پیشنهادی از طرف آن نهادها، در تلاش است که قوانین مرتبط با آزمایش‌های روی تایرها را مورد بازنگری و واسازی قرار دهد تا با این کار بتوانند نحوه‌ی عملکرد ترمزها در سطوح مرطوب و خیس را در تایرهایی با عمق عاج ۱.۶ میلی‌متر منعکس کنند.

این غول صنعت تایرسازی دنیا مدعی شده است که آزمایش‌های داخلی انجام شده در این مجموعه نشان داده‌اند که در جاده‌های خیس، برخی از تایرهای کهنه نیز می‌توانند دارای عملکردی به خوبی تایرهای نو باشند.

میشلن همچنین اذعان کرده است با وجود اینکه عمق عاج تایر به عنوان یک عامل موثر در ترمز روی سطوح خیس محسوب می‌شود، ولی همگان باید توجه داشته باشند، آن چیزی که در حالت کلی دارای اهمیت است، عملکرد کلی تایر در تمامی شرایط و در همه‌ی چرخه‌های عمر مفید آن است.

برپایه‌ی گزارش‌های میشلن، عملکرد تایر تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد؛ عواملی از قبیل طراحی محفظه‌های اصلی، مواد مورد استفاده، ترکیبات لاستیک، طراحی عاج و شکل شیارهای روی لاستیک همه و همه به سهم خود در چگونگی عملکرد تایر و عمر مفید آن و در نهایت روی عمق عاج قانونی مقررشده برای آن نقش دارند.

میشلن همچنین اقداماتی در رابطه‌ با برچسب‌گذاری تایرها و انجام تنظیماتی روی آنها را انجام داده تا وجود استانداردهای مینیمم را برای عملکرد یک تایر در اروپا تضمین کند. یکی از شرایط در نظر گرفته‌شده برای این استانداردها هم شرایط ترمز روی سطوح خیس است. با این حال، آزمایش‌های اختصاصی انجام‌شده در داخل مجموعه‌ی میشلن نشان دادند با وجود اینکه تمامی‌ تایرهای نو نیاز به کمترین مقدار از تنظیمات داشتند؛ اما توانایی‌های ترمز در شرایط سطح خیس در بعضی از آنها با فرسوده‌تر شدن تایر، به‌سرعت تحلیل رفته بودند. برخی از برندها نتوانستند استانداردهای مینیمم مقررشده توسط قوانین اروپایی را به دست آورند و در نتیجه پایین‌تر از این استاندارد قرار گرفتند. این در حالی بود که برندهای معتبر که طبیعتا برند میشلن هم یکی از آنها به شمار می‌رفت، توانستند به مقبولیت خود و عملکرد خودشان در زمینه‌ی معیارها و ضوابط مرتبط با ترمز در سطوح خیس، حتی با داشتن عاج‌های فرسوده نیز در محدوده‌ای بهتر از استاندارد مینیمم ادامه دهند.

کمپانی با وجود وسوسه‌ی سهیم شدن در سود هنگفت و اضافه بر سازمان ۶ میلیارد دلاری در ازای فروش‌های هر ساله، به جای تن دادن به این وسوسه سعی کرده است که فرایند تست‌های فعلی را مورد بازنگری قرار دهد تا به این ترتیب، زمینه‌ی مقایسه و آزمایش عملکرد تایرها، نه‌تنها هنگامی که در حالت نو و کم‌کارکرد قرار دارند را فراهم کند؛ بلکه عملکرد و کیفیت آنها را حتی در مواقعی که فرسوده شده‌اند و به انتهای عمر قانونی‌شان نزدیکند را نیز مورد بررسی و آزمایش قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات