مایکروسافت از برتری سرفیس پرو 2017 نسبت به مک‌ بوک‌ اپل می‌گوید

سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یوسف مهدی، از مدیران ارشد بخش ویندوز و دستگاه‌ها در مایکروسافت، از دلایل برتری نسل جدید سرفیس پرو نسبت به مک‌بوک‌ اپل می‌گوید.
تبلیغات

مایکروسافت در جریان کنفرانس شانگهای بالاخره جانشین تبلت هیبریدی محبوب سرفیس پرو 4 را با نام ساده‌ی Surface Pro معرفی کرد. یوسف مهدی طی مصاحبه‌ای با بیزینس اینسایدر از دلایل به‌ کار نبردن نام سرفیس پرو 5، عدم استفاده از نام تبلت برای اشاره به دستگاه جدید و چگونگی رقابت آن با مک‌بوک‌های اپل گفته است.

چرا نام دستگاه جدید «سرفیس پرو 5» نیست؟

مهدی عقیده دارد بهبودهای سرفیس پرو جدید نسبت به نسل قبل به‌اندازه‌ای زیاد است که مایکروسافت به‌راحتی می‌توانست آن را با یک شماره بالاتر معرفی کند؛ اما برند «سرفیس پرو» به‌قدری شناخته شده است که کاربران خودشان متوجه خواهند شد مدل جدید نسبت به مدل قدیمی بسیار بهتر است و در نتیجه نیازی به اختصاص شماره به آن نیست.

این تصمیم مایکروسافت را می‌توان با حرکت مشابه اپل در توقف استفاده از عدد برای نام‌گذاری آیپد مقایسه کرد.

چرا مایکروسافت برای اشاره به سرفیس پرو دیگر از نام «تبلت» استفاده نمی‌کند؟

سرفیس پرو 2017

مایکروسافت طی سالیان گذشته همواره در کمپین‌های تبلیغاتی خود از عبارت مشهور «تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ‌ شما شود» (The tablet that can replace your laptop) استفاده می‌کرد. با افول هرچه بیشتر بازار تبلت‌ طی یک سال گذشته و اوج گرفتن دوباره‌ی لپ‌تاپ‌، به نظر می‌رسد شعار قدیمی مایکروسافت جذابیت خود را از دست داده باشد. با توجه به همین نکته، مایکروسافت سعی دارد سرفیس پرو را یک PC معرفی کند و شعار جدید دستگاه هیبریدی خود را به «همه‌کاره‌ترین لپ‌تاپ دنیا» (The most versatile laptop in the world) تغییر داده است.

سرفیس پرو قرار است با کدام محصولات اپل رقابت کند؟

مقاله‌های مرتبط:

    در زمان معرفی سرفیس پرو 4، مایکروسافت تبلت خود را با مک‌بوک ایر اپل مقایسه می‌کرد؛ اما به‌گفته‌ی مهدی، اکنون مقایسه‌ی ساده‌ی مشخصات سخت‌افزاری با مک‌بوک‌ها دیگر کافی نیست، چرا که کامپیوترهای سرفیس پرو مایکروسافت مزایای بسیار بیشتری نسبت به لپ‌تاپ‌های اپل دارند. مهدی دراین‌باره می‌گوید:

    اپل از صفحات لمسی و استایلوس [در مک‌بوک‌ها] استفاده نمی‌کند و دستگاه‌های آن‌ها ساختار ۲ در ۱ [هیبریدی] ندارند.

    مهدی عقیده دارد طی چند سال گذشته، رنسانسی در طراحی کامپیوترهای شخصی اتفاق افتاده و اپل از آن غافل بوده است. همین انقلاب طراحی در دنیای PC باعث شده است تا بازار فروش کامپیوترهای شخصی دوباره روند صعودی به خود بگیرد و لپ‌تاپ‌های ویندوزی بتوانند سهم بازار اپل را بربایند.

    فلسفه‌ی پشت رنگ‌های جدید

    رنگ بندی سرفیس

    خانواده‌ی سرفیس پرو و قلم‌های Surface Pen از این پس با رنگ‌های مشابه سرفیس لپ‌تاپ عرضه خواهد شد. تایپ‌کاور آلکانترا نیز دیگر نسخه‌ای لوکس و گران‌قیمت محسوب نمی‌شود و از این پس به عنوان مدل پیش‌فرض کیبوردهای سرفیس در نظر گرفته خواهند شد.

    به‌گفته‌ی مهدی، مایکروسافت قصد داشته است با فاصله گرفتن از رنگ‌های سرد و بی‌روح نقره‌ای و مشکی، رنگ‌بندی گرم‌تری در اختیار کاربران قرار بدهد.

    وضعیت صنعت PC از این پس به چه شکل خواهد بود؟

    مهدی می‌گوید هدف مایکروسافت از طراحی و عرضه‌ی خانواده‌ی سرفیس در سال ۲۰۱۲، الهام بخشیدن به سازندگان کامپیوترهای شخصی و بازگرداندن شور و شوق به بازار لپ‌تاپ‌ بوده است.  تلاش مایکروسافت نتیجه‌بخش بود و پس از مدتی کوتاه، دیگر سازندگان کامپیوترهای شخصی نیز به ساخت دستگاه‌هایی با قلم و کی‌بورد جداشدنی روی آوردند.

    به‌نظر می‌رسد استراتژی مایکروسافت برای ارائه‌ی الگو به شرکای سخت‌افزاری، بیش از اندازه موفق بوده است؛ تاجایی که بنا به آخرین گزارش مالی مایکروسافت، درآمد شرکت در بخش سخت‌افزاری در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، ۲۸۵ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. مهدی در این باره می‌گوید:

    مایکروسافت میزان موفقیت شرکای سخت‌افزاری خود در معرفی دستگاه‌های مشابه را دست‌ کم گرفته بود.

    مهدی اما در ادامه اضافه می‌کند که دستگاه‌های تبدیل شونده مانند سرفیس پرو، در حال تجربه‌ی یکی از سریع‌ترین رشدها در بازار پی‌سی هستند و درنتیجه امکان موفقیت برای همه‌ی شرکت‌ها به صورت هم‌زمان و در کنار یکدیگر وجود دارد. به گفته‌ی مهدی، مایکروسافت این بار با معرفی دستگاهی با عمر باتری ۱۳.۵ ساعت، تلاش دارد دیگر سازندگان پی‌سی را به ساخت دستگاه‌هایی با عمر باتری بالا ترغیب کند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات