۵ راه برای انگیزه دادن به تیم کاری

یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ساختار مشارکت و همکاری بین گروهی به‌سرعت در حال تغییر است. با ترکیب شیوه‌های نوین پاداش‌دهی، انگیزه‌ی کار کارمندانتان را افزایش دهید.
تبلیغات

لازمه سلامت و رفاه شرکت، باانگیزه نگه‌داشتن تیم کاری است. شما نمی‌توانید بدون همراهی یک تیم خوب کسب‌وکارتان را پیش ببرید. برای همین ضروری است راه‌های جدید و خلاقانه‌ای بیابید تا بتوانید هرروز به تیم خود انگیزه بدهید.

شما باید کارمندانتان را به سمت هدفی مشترک هدایت کنید که نسبت به آن شور و اشتیاق دارند. برای این منظور، باید با آن‌ها صادق و شفاف باشید تا حس کنند جایگاهی ارزشمند دارند. ساده‌ترین راه این است که به آن‌ها بگویید کارشان را خوب انجام می‌دهند.

اما گاهی تیم کاری شما به چیزی بیشتر از حمایت لفظی نیاز دارد. در این مقاله ما پنج راه را برای باانگیزه نگه‌داشتن تیم کاری به شما نشان می‌دهیم که کمک می‌کنند محیط کاری پرانرژی و شادی داشته باشید.

۱- فعالیت‌های سازنده را در برنامه‌ی خود قرار دهید

برای انگیزه بخشیدن به تیمتان، باید پیشنهادی بالاتر از حقوق و دستمزد و تعطیلات رسمی داشته باشید. شما باید اطمینان داشته باشید کارمندانتان به‌عنوان یک تیم برای یک هدف مشترک تلاش می‌کنند و برای رسیدن به این منظور هیچ روشی بهتر از فعالیت‌های تیم-ساز نیست. فعالیت‌های تیم- ساز مزایای زیادی دارند:

  • کارمندان را از دفتر کارشان بیرون می‌آورند تا کاری انجام دهند که به آن‌ها هیجان و انرژی می‌دهد
  • آن‌ها را در فعالیت‌های اجتماعی یا امور خیریه شرکت می‌دهند
  • اجازه می‌دهند کارمندان در یک فضای خصوصی‌تر با هم بیشتر آشنا شوند

فعالیت‌های تیم سازی شما، کارمندانتان را به هم نزدیک‌تر می‌کند و همچنین:

  • به آن‌ها کمک می‌کند مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند
  • آن‌ها را از منطقه‌ی سکون و رکود بیرون می‌کشد
  • ارزش‌های تیم را بسط می‌دهد
  • توانایی آن‌ها را در حل مشکلات بیشتر می‌کند
  • به آن‌ها کمک می‌کند آزادانه‌تر رفتار کنند و اوقات خوبی داشته باشند
  • به آن‌ها فرصت می‌دهد روی مهارت‌های رهبری خود کار کنند

۲- از آن‌ها حمایت کنید

بدون حمایت شما، تیمتان پیشرفت نمی‌کند و به موفقیت نمی‌رسد. شما باید ابزارهایی در اختیار اعضای تیم قرار دهید تا با استفاده از آن‌ها بتوانند به اهدافی که شما تعیین کرده‌اید برسند. حمایت شما از کارمندانتان می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظهور کند. مثلاً درحالی‌که برخی از اعضای تیم برای پیشبرد یک پروژه به اطلاعات خاص آن نیاز دارند، ممکن است عده‌ای به آموزش‌های پیشرفته‌تر هم احتیاج داشته باشند.

سیستم حمایتی شما باید بین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت به تعادل برسد. برای مثال شما ممکن است به این نتیجه برسید که برگزاری جلسات منظم در بلندمدت بهره‌وری شرکت را افزایش می‌دهد؛ از طرف دیگر حتماً باکسانی که سررسید کارشان نزدیک است در فواصل کوتاه‌تری در تماس باشید تا مطمئن شوید آن‌ها تمام امکانات مورد نیاز کارشان را در اختیار دارند.

۳- اجازه بدهید کارمندانتان از راه دور و در ساعاتی انعطاف‌پذیر کار خود را انجام دهند

ما در عصری زندگی می‌کنیم که محبوبیت دورکاری در حال افزایش است. مطالعات نشان می‌دهند که اثرات مثبت دورکاری کارمندان می‌تواند:

  • بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهد
  • کارایی آن‌ها را بهبود دهد
  • سطح استرس آن‌ها را پایین‌تر بیاورد
  • روحیه آن‌ها را تقویت کند
  • تعامل آن‌ها را افزایش دهد و آن‌ها را به کارشان متعهدتر کند
  • نرخ جایگزینی کارمندانتان را پایین ‌آورد
  • هزینه‌های کلی شما را کاهش ‌دهد
  • اثرات محیط زیستی مثبتی داشته باشد

وقتی اجازه می‌دهید کارمندانتان بر مبنای دورکاری ساعت کاری منعطفی داشته باشند، در پدیده‌ای جهانی شرکت می‌کنید که بسیاری معتقدند مبنای متد کاری در آینده است؛ به‌ویژه برای کارمندان جوان که اگر محیط کارشان سرگرم‌کننده، انعطاف‌پذیر و رضایت‌بخش باشد، نگرش مثبت‌تری به رئیس و شرکت خود خواهند داشت.

tennis

۴- برای استراحت کارمندانتان فضایی سرگرم‌کننده مهیا کنید

سالن یا فضای استراحت کارمندان جایی است که آن‌ها به ذهنشان آرامش می‌دهند، قهوه می‌خورند و کمی استراحت می‌کنند. این مکان باید فضایی سرگرم‌کننده و بانشاط باشد، در غیر این صورت آن‌ها جایی ندارند که در زمان‌های کار سخت و سنگین، به آن پناه ببرند و بالطبع، انگیزه‌ی کارمندانتان کاهش می‌یابد و کیفیت کار آن‌ها افت می‌کند.

شما باید فضایی تدارک ببینید که در آن کارمندانتان بتوانند به آرامش برسند و برای لحظاتی که از کار دور هستند، ذهنشان را دوباره سامان دهند و از استرس‌های کاری دور شوند. می‌توانید در اتاق استراحت امکاناتی فراهم کنید که کارمندانتان بتوانند در گروه‌های دونفره یا بیشتر به بازی‌هایی بپردازند که کمی نیاز به فعالیت فیزیکی هم دارد. مثل میز تنیس.

چنین فضایی باعث می‌شود:

  • روحیه و حال و هوای کارمندانتان بهتر شود
  • کارمندانتان جایی داشته باشند که در هنگام چالش‌های کاری به آن پناه ببرند
  • سلامت عمومی کارمندانتان بهتر شود
  • بتوانید تیم مفیدتری در کنار خود داشته باشید

اتاق یا سالن استراحت تنها جایی است که کارمندان بعد از هشت یا نه ساعت کار می‌توانند در آن تجدید روحیه کنند و خود را بازیابند.

۵- قدردانی خود را نشان دهید

هنگامی‌که شرکت به یک نقطه‌ی عطف مثبت می‌رسد، بهتر است موضوع را به کارمندانتان اطلاع دهید و پیروزی را با هم جشن بگیرید. نه‌تنها در زمان موفقیت و پیروزی، بلکه در هر فرصتی به کارمندانتان نشان دهید که ارزش شخصی آن‌ها را میدانید و موقعیت‌هایی مثل روزهای تولد، پیوند ازدواج و ترفیع گرفتنشان را با آن‌ها جشن بگیرید.

برای کارمندانتان، حتی حرکت‌های کوچک شما هم حائز اهمیت است. تشکر کردن از آن‌ها یا تأیید اینکه کارشان را خوب انجام داده‌اند، بیش از آنکه فکر کنید مثبت واقع می‌شود و باعث می‌شود آن‌ها برای تلاش خود انگیزه پیدا کنند و اخلاق و تعهد کاری آن‌ها کارآمدتر شود. برای نشان دادن قدردانی نسبت به تیم خود، می‌توانید گاهی پس از اتمام روز کاری آن‌ها را به یک قهوه مهمان کنید یا در فرصت مطلوب، برای شام‌ دسته‌جمعی برنامه‌ریزی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات