هلیکوپتر فیسبوک؛ راهی برای ارائه‌ی اینترنت در شرایط اضطراری

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با پروژه‌ی Tether-tenna آشنا شوید؛ راه حل فیسبوک برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت در شرایط بحرانی.
تبلیغات

فیسبوک در حال ساخت یک هلیکوپتر کوچک است که در شرایط اضطراری، امکان دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کند. فیسبوک در کنفرانس F8 اعلام کرد که این هلیکوپتر با نام Tether-tenna، در زمان بحران و در شرایط اضطراری؛ زیرساخت‌های فوری برنامه‌ریزی‌شده را فراهم می‌کند. یکی از مدیران ارشد بخش ارتباطات فیسبوک به نام یائل مگوایر در این کنفرانس اظهار داشت:

با اتمام این پروژه، در شرایط اضطراری، Tether-tenna می‌تواند فورا به منطقه مورد نظر اعزام شود و برای چند ماه دسترسی به اینترنت را فراهم آورد... این هلیکوپتر در شرایطی کاربرد دارد که شبکه‌های مخابراتی منطقه مورد نظر مختل شوند؛ اما خطوط فیبری در آن منطقه هنوز قابل استفاده باشند.
tether-tenna

در این شرایط هلیکوپتر به یک خط فیبری و نیروی برق متصل می‌شود و سپس برای ارسال سیگنال مورد نظر، چند صد متر بالا می‌رود. مگوایر در ادامه به سایز این هلیکوپتر که اندازه‌ی یک ماشین فولکس قورباغه‌ای است، اشاره کرد و گفت:

این پروژه در حال حاضر در مراحل اولیه‌ی تولید قرار دارد و کارهای زیادی باید انجام شود تا فعالیت بدون وقفه و اتوماتیک این دستگاه را برای چند ماه تضمین کند. اما تا بدین جای کار پیشرفت هیجان‌انگیز و خوبی داشتیم. در تست‌های اولیه، Tether-tenna توانست به مدت ۲۴ ساعت و بدون وقفه کار کند؛ اما امیدوارم در آینده این مدت‌زمان به چند ماه افزایش یابد. 
tether-tenna

اما فیسبوک باید راه چاره‌ای برای موانع متعدد پیش رو بیابد؛ مقاومت در برابر بادهای شدید و رعد و برق و موارد ایمنی متعدد به دلیل استفاده از کابل‌های فشار  قوی، چند نمونه از مشکلاتی سازندگان این هلیکوپتر هستند. 

Tether-tenna یکی از پروژه‌هایی است که فیسبوک برای ارائه‌ی دسترسی دائمی به اینترنت در سرتاسر جهان، آن را دنبال می‌کند. پروژه‌ی Terragraph با هدف تقویت سیگنال در محیط‌های شهری متراکم و پروژه‎ی Aquila با هدف ارائه‌ی اینترنت توسط هواپیماهای بدون سرنشین، از دیگر ابتکارات فیسبوک هستند که در  این کنفرانس درباره آن‌ها صحبت شد.  

نظر شما درباره‌ی این هلیکوپتر چیست؟ آیا این پروژه می‌تواند در آینده عملی شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات