AMD با گنجاندن تبلیغات در درایور کارت گرافیک خشم کاربران را برانگیخت

سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نصب نرم‌افزار تبلیغاتی از طریق آخرین به‌روزرسانی درایور گرافیکی رادئون، اعتراض گسترده‌ی کاربران کارت‌های گرافیک AMD را در پی داشت.
تبلیغات

پس از انتشار جدیدترین درایور گرافیکی رادئون با نام Crimson ReLive 17.4.4، بسیاری از کاربران متوجه پدیدار شدن آیکونی روی دسکتاپ سیستم خود با نام Quake Champions شدند. نصب بدون اجازه‌ی آگهی‌افزار روی کامپیوتر کاربران برای AMD بسیار گران تمام شد؛ به‌طوری‌که ظرف مدت کوتاهی خبرهای مربوط به این اقدام در فروم‌های تخصصی، ردیت و توییتر، آماج حملات کاربران خشمگین قرار گرفت.

اعتراض توییتری کاربران amd

اعتراض توییتری کاربران AMD به قرار دادن تبلیغات در درایور کارت گرافیک

خوشبختانه AMD به‌سرعت به موج نارضایتی کاربران پاسخ داد و ظرف کمتر از یک روز، نرم‌افزار تبلیغاتی را از درایور کارت گرافیک خود حذف و با انتشار بیانیه‌ای از کاربران خود عذرخواهی کرد. در بیانیه‌ی AMD آمده است:

ما از همکاری با بتسدا بسیار خوشحالیم و قصد داشتیم ثبت نام بتای Quake Champions را برای کاربران خود آسان‌تر کنیم. [به همین منظور] نصب کننده‌ی درایور گرافیکی ما یک میان‌بر روی دسکتاپ گیمرها قرار می‌داد که آن‌ها را به سایت بتسدا منتقل می‌کرد. ما با به‌روزرسانی نسخه‌ی 17.4.4 درایور کارت‌های گرافیک رادئون، نصب این میان‌بر روی کامپیوتر کاربران را غیرفعال کردیم و بابت ایجاد هرگونه ناراحتی عذرخواهی می‌کنیم.

قرار دادن تبلیغات در پنجره‌ی نصب نرم‌افزار، موضوع جدیدی نیست و سازندگان کارت‌های گرافیک به‌صورت سنتی همواره قسمتی از پنجره‌ی نصب درایور خود را به نمایش جدیدترین بازی‌ها اختصاص می‌داده‌اند. همین حالا در قسمت تنظیمات نرم‌افزار Radeon، ای‌ام‌دی قسمتی را برای نمایش تبلیغات اختصاص داده است. اما نصب هرگونه نرم‌افزار جداگانه روی سیستم کاربران برای تبلیغات، موضوعی کاملا متفاوت است.

تری میکدون، مدیر بخش استراتژی نرم‌افزاری AMD با انتشار توییتی اعلام کرد که شرکت متبوعش بابت قرار دادن لینک Quake Champions در درایور گرافیکی خود، هیچ‌گونه پولی از بتسدا دریافت نکرده است. او همچنین در توییت دیگری با بیان اینکه «AMD صدای اعتراض کاربران خود را شنیده است»، از آن‌ها عذرخواهی کرد.

درایور گرافیکی انویدیا

نمایش تبلیغات هنگام نصب درایور گرافیکی انویدیا

آگهی‌افزار نصب‌شده از طریق درایور رادئون، تنها میان‌بری برای ثبت نام نسخه‌ی بتای یک بازی بود و امکان حذف آن از روی سیستم به‌راحتی وجود داشت؛ اما نکته اینجا است که حتی سطح‌پایین‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین نرم‌افزارها نیز برای نصب انواع آگهی‌افزار و نرم‌افزارهای غیر ضروری روی سیستم، هنگام فرآیند نصب از کاربر اجازه می‌گیرند.

حتی اگر در اختیار گذاشتن کد بتای یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال از سوی AMD را به عنوان «لطف» در حق کاربر تلقی کنیم؛ باز هم بهتر بود که این توفیق، اجباری نبود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات