چه انتظاری از کنفرانس آموزشی مایکروسافت داریم

سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
امروز ساعت ۱۹ کنفرانس آموزشی مایکروسافت برگزار می‌شود. معرفی نسخه‌ی جدیدی از ویندوز 10 و تمرکز بر آموزش برای رقابت با کروم‌بوک‌ احتمالا از مهم‌ترین  اتفاقات این کنفرانس خواهند بود.
تبلیغات

مایکروسافت میزبان رویداد ویژه‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شهر نیویورک است. این غول نرم‌افزاری سرفیس‌هایش را در این شهر معرفی کرده است، اما این رویداد کمی متفاوت خواهد بود؛ چرا که خبری از معرفی سرفیس بوک 2 یا سرفیس پرو 5 نیست و به‌جای آن، مایکروسافت روی مقوله‌ی آموزش تمرکز خواهد کرد. مایکروسافت آماده‌ی نشان دادن این موضوع است که چگونه می‌خواهد با کروم‌بوک‌ رقابت کند. 

نسخه‌ی جدیدی از ویندوز 10

انتظار می‌رود مایکروسافت از نسخه‌ی جدید ویندوز 10 که برای رقابت با سیستم عامل کروم طراحی شده است، رونمایی کند. اولین بار اوایل سال ۲۰۱۷ اطلاعاتی درباره‌ی ویندوز 10 کلاد منتشر شد؛ بر اساس اخبار فاش شده، این سیستم‌عامل فقط از برنامه‌های ویندوز استور پشتیبانی می‌کند. تصاویری جدید مشخصات سخت‌افزاری دستگاهی را نشان می‌دهند که در حال اجرای این نسخه‌ی جدید ویندوز است. آغاز کار این نسخه با نام ویندوز 10 کلاد یا ویندوز 10 اس خواهد بود.

یکی از ویژگی‌های این نسخه‌ی جدید از ویندوز 10 و سخت‌افزار آن، عمر باتری خواهد بود. درحالی‌که انتظار می‌رود این سیستم‌عامل مشابه یک نسخه‌ی معمولی ویندوز 10 باشد، مایکروسافت در‌صدد است با محدود کردن نرم‌افزار به برنامه‌های ویندوز استور، طول عمر باتری را افزایش دهد. همچنین Microsoft در حال کار روی یک ویژگی است که در آپدیت بعدی ویندوز 10 در ماه سپتامبر منتشر خواهد شد و کار آن کاهش فعالیت‌های پس‌زمینه و در نتیجه بهبود عملکرد باتری خواهد بود. هر نسخه‌ای از ویندوز 10 برای رقابت با سیستم عامل کروم باید ویژگی‌هایی مشابه آن داشته باشد. استفاده از سیستم عامل کروم در مقوله‌ی آموزشی کاربرد بسیاری دارد؛ زیرا استفاده و مدیریت آن ساده و دسترسی و استفاده از آن برای دانش آموزان سریع است. ویندوز 10 کلاد یا ویندوز 10 اس باید بوت سریعی داشته باشد و با کمترین زحمت و به‌سادگی از قابلیت چندکاربره پشتیبانی کند. مایکروسافت باید نشان دهد که یک رقیب جدی برای سیستم عامل کروم ساخته است، نه یک سیستم عامل با چند تغییر جزئی نسبت به ویندوز 10. 

ویندوز 10 کلود

رقیبی برای کروم‌بوک

انتظار می‌رود مایکروسافت در کنار این نسخه‌ی جدید از ویندوز، حداقل یک دستگاه معرفی کند. شایعات حاکی از آن بودند که احتمال معرفی سرفیس پرو 5 در این رویداد وجود دارد؛ اما منابع نزدیک به مایکروسافت اعلام کرده‌اند که این شرکت برای معرفی دستگاهی شبیه سرفیس پرو یا سرفیس بوک در این کنفرانس، برنامه‌ای ندارد.

کروم‌بوک

در عوض پاسخ مایکروسافت به کروم‌بوک‌ و کروم‌بوک پیکسل، محصولاتی است که امروز معرفی می‌شود. مایکروسافت قصد دارد با تمرکز بر آموزش، تعادلی بین قیمت واقعی و عملکرد در دستگاهی ایجاد کند تا بتواند کروم‌بوک را از میان بردارد. مایکروسافت این نسخه‌ی جدید ویندوز 10 را برای رقابت با کروم‌بوک‌ ساخته است؛ اما این موضوع به آن معنی نیست که تنها مایکروسافت این سیستم عامل را روی دستگاه جدیدی مورد استفاده قرار می‌دهد. انتظار می‌رود شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت از این تلاش حمایت کند و سیاست‌ قیمت‌گذاری نیز باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند با کروم‌بوک‌ در بازار واقعی به رقابت پردازد.

تمرکز بر آموزش

در کنفرانس معرفی سرفیس استودیو، مایکروسافت از یک موضوع جالب استفاده کرد. در رویداد پیش رو این شرکت بر آموزش تمرکز خواهد کرد و در این رویداد احتمالا جو بلفیوره به صحنه بازخواهد گشت. بلفیوره یک سال از مایکروسافت دور بود و اخیرا به تیم توییتر پیوسته است. بر اساس گزارش وب‌سایت مشیبل، بلفیوره روی ویژگی‌های آموزشی ویندوز کار می‌کند و احتمالا برای معرفی این نسخه از ویندوز روی صحنه حاضر خواهد شد.

مبجث آموزش مایکروسافت تنها ویندوز 10 و سخت‌افزار سرفیس نیست. این شرکت دارای طیفی از ابزار مانند 3D Paint،Minecraft، آفیس و OneNote است که در میان دانش‌آموزان و دانشجویان کاربرد زیادی دارند و مشاهده اینکه این شرکت تمام این تلاش‌ خود را بر آموزش متمرکز کرده، جالب و درخور توجه است. مایکروسافت به تولید دستگاه‌هایی با صفحات بزرگ توجه زیادی کرده است؛ بنابراین معرفی مواردی شبیه تکنولوژی وایت برد یا سرفیس هاب برای محیط‌های آموزشی دور از انتظار نخواهد بود. 

آینده‌ی مایکروسافت آفیس 

آفیس یکی از مهم‌ترین محصولات آموزشی مایکروسافت است و طی سال‌ها محیط‌های آموزشی و مشاغل زیادی متکی به مجموعه‌ی آفیس شدند؛ اما برنامه‌های جایگزین‌ اخیر مانند Google Docs نشان دادند که بسیاری از افراد نیازی به این برنامه‌های دسکتاپ ندارند. مایکروسافت با راه‌اندازی نسخه‌ی تحت وب آفیس جواب گوگل را داد؛ اما هیچ‌گاه در تبلیغ و معرفی این سرویس‌ها و حتی حین فعال‌سازی اشتراک‌های آفیس 365 تلاش قابل ملاحظه‌ای انجام نداد. 

مایکروسافت سرفیس

کنفرانس آموزشی مایکروسافت بدون شک شامل آفیس نیز خواهد بود و انتظار می‌رود یک نسخه‌ی کامل آفیس وارد ویندوز استور شود. در این رویداد، این شرکت می‌تواند سرنخ‌هایی از شکل و شمایل مجموعه‌ی آفیس در آینده نیز در اختیار کاربران قرار دهد. اخیرا مایکروسافت نسخه‌های موبایل آفیس را در ویندوز استور از دسترس خارج کرده است. این برنامه‌ها، آیتم‌های عمومی ویندوز استور هستند و انتظار می‌رفت نمایانگر آینده‌ی آفیس و نشان‌دهنده‌ی قدرت برنامه‌های ویندوز 10 باشند. اگر مایکروسافت قصد رها کردن آن‌ها را دارد، اکنون زمان مناسبی است که نشان دهد بعد از این برنامه‌ها قرار است چه چیزی جای آن‌ها را پر کند! 

هیچ سرفیس بوک 2، سرفیس پرو 5 یا سرفیس فونی ‌در کار نیست

از جایی که این کنفرانس قرار است شامل معرفی برنامه‌های آموزشی باشد، انتظار معرفی نسخه‌های جدید دستگاه‌های مایکروسافت نداشته باشید. این رویداد آغازی بر سرفیس فون نخواهد بود و سرفیس پرو 5 در این رویداد معرفی نخواهد شد. مایکروسافت می‌تواند با تغییر چند گزینه، جان تازه‌ای به خط تولید سرفیس ببخشد؛ اما نباید انتظار تغییرات بزرگ و مهمی در محصولات سرفیس بوک و سرفیس پرو در رویداد امروز داشته باشیم. موضوع اصلی این رویداد پاسخ مایکروسافت به کروم‌بوک‌ خواهد بود. 

نظر شما چیست؟ آیا مایکروسافت در این رویداد از محصولات جدیدی رونمایی خواهد کرد یا تنها بر مقوله‌ی آموزش تمرکز خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات