ترس‌ هایی که تجارت شما را به خطر می‌اندازند

جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ترس می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین عادات کارآفرینان باشد. برخی ترس‌ها با وجود عادی بودن بسیار کشنده هستند.
تبلیغات

رهبران و کارآفرینان شانس بالایی برای درگیر شدن با ترس و دلهره دارند. ترس‌های عمومی از استعفای کارمندان، از دست دادن کسب و کار، از دست دادن مشتریان و غیره از انواع ترس هستند که ذهن هر مدیری را به خود مشغول می‌کنند.

ترس، ریشه در عدم توانایی ما برای کنترل نتایج دارد. از طرفی، نامشخص بودن نتایج کارها امری معمول در دنیای کسب و کار است. شما هیچ‌گاه صد درصد مطمئن نمی‌شوید که نتیجه‌ی تصمیمتان چه خواهد شد. هرچقدر برای اتفاقات آماده باشید، همیشه عاملی وجود خواهد داشت که خلاف پیش‌بینی‌های شما عمل کند.

اگرچه برخی افراد از این ترس‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند، اما اکثر فعالان کسب و کار از آن به‌عنوان عاملی مزاحم یاد می‌کنند. باور اشتباهی که وجود دارد، این است که ترس باعث افزایش کارایی می‌شود. در حالی که این‌طور نیست و ترس می‌تواند نتایج بسیار مضری در زندگی نیز داشته باشد. اگرچه آماده بودن برای تمام اتفاقات ناگوار یک خصوصیت بسیار مفید برای کارآفرینان است؛ اما این مورد نباید با نگرانی‌های دائمی اشتباه گرفته شود.

ترس دائمی، خسارت‌های زیاد فیزیکی، احساسی و روحی را به دنبال خواهد داشت. این نوع از ترس سطح استرس و نگرانی را بالا می‌برد، خواب فرد را به هم می‌ریزد و  توانایی‌های تفکر، تصمیم‌گیری و انجام دادن کارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صرف‌نظر از نوع کسب و کاری که در آن هستید، سه نوع ترس وجود دارد که به‌صورت عمومی بین مدیران و کارآفرینان رواج دارد.

۱- ترس از استعفای کارمندان

استعفای کارمندان بااستعداد، یکی از خطرات بزرگ در کمین شرکت‌ها است. پیدا کردن استعدادهای جدید و وفق دادن آن‌ها با فرهنگ شرکت بسیار دشوار است. اما هیچ کارمندی به یک‌باره تصمیم به استعفا نمی‌دهد و قبل از آن، نشانه‌های نگرانی در کارها و رفتار او دیده می‌شود. شما به‌عنوان رهبر تیم باید مراقب این نشانه‌ها باشید و با برنامه‌های منظم از راضی بودن کارمندان اطمینان حاصل کنید. برنامه‌های هفتگی و ماهانه برای ابراز نظرها و انتقادات، جلسات منظم با تیم‌های مدیریتی و درخواست گزارش‌های نیروی انسانی، از برنامه‌هایی هستند که تا حدودی می‌توانند در این زمینه مفید باشند.

اما با انجام برنامه‌های بالا نیز هنوز احتمال ترک کردن شرکت از طرف کارمندان وجود دارد. به‌جز عوامل کاری، دلایل مختلف دیگری می‌تواند باعث استعفای کارمندان شود. شما باید با این مسئله کنار بیایید و به‌جای ناراحتی و ترس زیاد از این مورد، به یاد داشته باشید که یک تیم خوب دارید. تیم شما می‌توانند تا زمان پیدا شدن نیروی جدید، جای خالی کارمند قبلی را پر کنند. علاوه بر آن، استخدام نیروی جدید می‌تواند استعداد و توانایی‌های جدیدی به شرکت شما اضافه کند.

۲- ترس از دست دادن کسب و کار

هرچقدر شرکت شما بزرگ باشد و از سوددهی آن مطمئن باشید، همیشه ترس از دست دادن شرکت و کسب و کار همراه شما خواهد بود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا با درآمدهای میلیونی، یک‌شبه از بین رفته‌اند و همین دلیل و آمارها می‌توانند ترسی دائمی و کشنده را به شما تزریق کنند.

تجارت مانند یک ترن هوایی شهر بازی است. فراز و فرود، سود و زیان، موفقیت و شکست همیشه با هم در کنار شما خواهند بود. برای کنار آمدن با این عدم قطعیت، همیشه استراتژی مشخص خود را حفظ کنید و افراد مفید برای اجرای آن را بیابید. همیشه به‌روز باشید، گزارش‌ها را به‌طور منظم پیگیری کنید و از کارمندان و حتی مشتریان، بازخورد بگیرید. به دنبال نشانه‌های شکست باشید تا برای جبران آن‌ها زمان داشته باشید.

راه‌هایی برای بردن آبرو در محل کار

۳- ترس از این‌که مسیر را اشتباه طی می‌کنید

این ترس بر خلاف ترس‌های دیگر در صورتی که درست مدیریت شود، مفید خواهد بود. نگرانی از این‌که مسیر را اشتباه می‌روید، بهتر از این است که به‌اشتباه تصور  کنید عملکرد خوبی دارید. برای کنار آمدن با این نگرانی و رسیدن به قطعیت تنها یک راه دارید: سؤال کنید.

از کارمندان، مدیران رده پایین و حتی مشتریان بخواهید که نظرشان را در مورد کار شما بگویند. به‌عنوان مدیر مسئولیت تصمیم‌های خود را قبول کنید و صدای کارمندان را بشنوید.

نظر شما چیست؟ آیا این موارد مهم‌ترین ترس‌های یک مدیر هستند؟ آیا می‌توان به‌راحتی با آن‌ها مقابله کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات