ساخت ماهی رباتیک برای پایش کیفیت آب

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران ماهی رباتیکی ساخته‌اند که می‌تواند با شنا کردن در آب، محیط اطراف خود را پایش کند. این ربات ماهی با استفاده از سنسورهای خود آلودگی‌ها را شناسایی و دلیل آن را ارزیابی می‌کند.
تبلیغات

دانشمندان با ساخت ربات‌ ماهی روشی تازه را برای پایش آب‌های آزاد پیدا کرده‌اند. این ربات با گردش در آب‌، هم‌زمان کیفیت آب را اندازه‌گیری و میزان pH آب را به‌طور مرتب گزارش می‌کند. دریا یکی از منابع اصلی تأمین غذای‌ انسان‌ به‌حساب می‌آید و به کمک این ربات می‌توان از سلامت محیط پرورش این منبع غذایی اطمینان حاصل کرد.

تیم تحقیقاتی متشکل از پژوهشگران دانشگاه مادرید و فلورانس با ساخت ربات‌ ماهی پلی‌کربنات‌ لاتکسی خود امید زیادی به استفاده گسترده از آن در زمینه‌های مختلف دارند. یکی از این زمینه‌ها استفاده در مزارع پرورش ماهی است که این ربات می‌تواند نقش مهمی در ایجاد تعادل در اکوسیستم‌ آن بازی کند. جیوانا ماراتزا، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی و استاد گروه شیمی تجزیه می‌گوید:

ما با الهام از طبیعت موفق به ساخت ربات ماهی شدیم که مثل یک موجود آبزی داخل آب شنا و مسیر خود را تعیین می‌کند. شیوه‌ی مسیریابی این ربات بر اساس پیام‌های شیمیایی است که از محیط خود دریافت می‌کند. تجمع یون‌های هیدروژن در محیط توسط سنسور‌های چندگانه‌ی الکتروشیمیایی شناسایی و در مرحله‌ی بعد با ایجاد سیگنال‌های الکترونیکی به ماهی دستور تغییر جهت داده می‌شود.

به‌طور کلی این ماهی قابلیت شناسایی مناطقی از دریا با سطح بالای اسیدی یا تمرکز بالای آلودگی دارد. همچنین می‌تواند مسیر خود را بر اساس سطح کیفیت آب تعیین کند تا به بررسی دقیق‌تر محیط بپردازد.

شاید استفاده از یک ربات به شکل ماهی در مزرعه‌ی پرورش ماهی ایده‌ی جالبی به نظر نرسد؛ اما اعضای گروه دلیل خوبی برای آن ارائه می‌کنند. آناتومی ماهی منجر به حرکت راحت‌تر آن درون آب می‌شود و این حرکت باعث ایجاد موج‌‌های مزاحم در اطراف ماهی نمی‌شود. همچنین ماهی‌ها با حرکت قسمت‌ انتهایی خود به ناظران بیرونی پیام‌های گوناگون می‌فرستند که می‌توان از آن برای ربات الگوبرداری کرد. بنابراین علاوه بر اینکه از مزیت‌های آن می‌توان در ربات استفاده کرد، می‌توان به مطالعه‌ی دقیق‌تر رفتار ماهی‌ها در آب نیز پرداخت. پروژه‌ی ربات ماهی فعلا در مراحل تحقیقاتی و آزمایشگاهی خود به سر می‌برد. ماراتزا اضافه می‌کند:

ما باید تحقیقات خود را روی ماهی رباتیک ادامه دهیم. مطمئنا در ادامه‌ی راه نیاز به جذب سرمایه از طریق مؤسسات و کارآفرینان پیدا خواهیم کرد.

نتایج این تحقیق علمی در نشریه‌ی Sensors and Actuators B: Chemical به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات