پیاده‌روی؛ عادتی که زندگی استیو جابز را متحول کرد

افراد موفق، عادت‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از سایر افراد متمایز می‌سازد. برخی از این عادت‌ها در عین حال که بسیار ساده و پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسند، در زندگی فرد تأثیر فوق‌العاده‌ای دارند.

تبلیغات

استیو جابز یکی از موفق‌ترین افراد در حوزه‌ی تکنولوژی بوده است. اکنون نام او و محصولات اپل در جهان کاملا شناخته‌شده هستند. استیو جابز عادت‌ها و ویژگی‌های خاصی داشت که بدون شک در زندگی شخصی و کاری او بسیار تأثیرگذار بودند. یکی بارزترین ویژگی‌های او عادت به پیاده‌روی بود. او به پیاده‌روی‌های طولانی بسیار علاقه‌مند بود و حتی سعی می‌کرد در حال پیاده‌روی، جلسات و گفتگوهای کاری خود را برگزار کند.

استیو جابز

البته پیاده‌روی روزانه عادت افراد مشهور بسیاری بوده‌ است؛ مشاهیری مانند ارسطو، زیگموند فروید، چارلز دیکنز، چارلز داروین و بتهوون از جمله افرادی بودند که به‌طور روزانه پیاده‌روی می‌کردند. اگرچه امروزه ثابت شده است که پیاده‌روی برای حفظ سلامتی عمومی بدن کاملا مفید است؛ ولی به نظر می‌رسد که بر سایر جنبه‌های زندگی نیز تأثیرگذار است. به‌طور مثال فردی را در نظر بگیرید که شغل او نویسندگی است و روی کتابی کار می‌کند یا فردی را تصور کنید که در حوزه‌ی تکنولوژی فعالیت می‌کند. اگر این فرد تمام طول روز در اتاق کارش و پشت میزش بنشیند، بعید به نظر می‌رسد که ایده‌ای نو به ذهنش خطور کند یا پیشرفتی در کارش حاصل شود. به‌طور حتم زمانی که جسم انسان در حال تلاش و تکاپو است، ذهن او نیز به خلاقیت و نوآوری وادار می‌شود و ایده‌های بکر و الهام‌بخش که در گوشه‌ای از ذهن پنهان مانده‌اند، ناگهان نمایان می‌شوند. به نظر می‌رسد که این اصل در مورد زندگی استیو جابز کاملا صدق می‌کند؛ زیرا او باور داشت که پیاده‌روی‌ طولانی باعث افزایش خلاقیت و کارایی او می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پیاده‌روی فواید بسیاری دارد که در ادامه به چهار مورد از آن اشاره خواهد شد.

پیاده‌روی خلاقیت فرد را افزایش می‌دهد

شما هم مثل اکثر افراد، زمانی که تحرک و فعالیت بدنی دارید احتمالا ایده‌های عالی به ذهنتان خطور می‌کند و موفقیت‌های تازه‌ای در زندگی کسب خواهید کرد. شاید در ابتدا فکر کنید که هنگام فعالیت بدنی فقط یک حس درونی باعث می‌شود که شما خلاقیت بیشتری داشته باشید. اگرچه تحقیقات زیادی در این زمینه صورت نگرفته است تا درستی این ادعا را ثابت کند؛ ولی نتیجه مطالعاتی که در دانشگاه استنفورد انجام شده است، نشان می‌دهد وقتی افراد پیاده‌روی می‌کنند خلاقیت آن‌ها به‌طور متوسط ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. اگر احساس می‌کنید که ذهنتان خسته است و پشت میز کارتان گرفتار شده‌اید و هیچ ایده‌ی بکر و تازه‌ای به ذهنتان نمی‌رسد، بهتر است که از منزل خارج شوید و پیاده‌روی کنید و افکار آشفته را از ذهن دور کنید. قدم زدن در طبیعت نیز بسیار تأثیرگذار است و کمک می‌کند تا خلاقیت شما تقویت شود.

پیاده‌روی باعث سلامتی و تناسب اندام می‌شود

اکثر افراد زمانی که تصمیم می‌گیرند به سلامتی خود توجه بیشتری داشته باشند، اغلب از خودشان می‌پرسند که برای کاهش وزن و بهبود وضعیت سلامتی‌ چه باید بکنند. ساده‌ترین جواب این است که باید پیاده‌روی کنند و تا جایی که امکان دارد، فعالیت بدنی و تحرک داشته باشند. همان‌طور که تکنولوژی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند،ما نیز به انسان‌هایی تبدیل می‌شویم که روزبه‌روز به این تکنولوژی‌ها وابسته‌تر می‌شوند؛ در نتیجه این زندگی ساکن و بی‌تحرک مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند که چاقی مفرط و کاهش کارایی فرد از عمده‌ترین این مشکلات است. ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند در بهبود سلامت جسمانی بسیار نقش دارد و احتمال مرگ زودرس را کاهش می‌دهد و همچنین ثابت شده است که فعالیت بدنی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته‌های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 تمرکز و کارایی فرد را افزایش می‌دهد

پیاده روی

استیو جابز در هنگام پیاده‌روی، گفتگوهای کاری خود را انجام می‌داد؛ زیرا پیاده‌روی را به‌عنوان راهی برای تمرکز ذهنی می‌دانست و عواملی را که باعث حواس‌پرتی او می‌شد، کاهش می‌داد.

به‌طور کلی به غیر از فوایدی که پیاده‌روی برای حفظ سلامتی دارد، انجام مذاکرات کاری در حین پیاده‌روی باعث می‌شود فرد تمرکز بیشتری بر صحبت‌های همکارانش داشته باشد و مجبور نباشد در دفتر کار مدام به صفحه‌ی مانیتور چشم بدوزد یا اینکه خود را با تلفن همراه مشغول کند. به‌طور خلاصه، با این روش عواملی که باعث حواس‌پرتی و دور شدن از بحث اصلی می‌شوند، کاهش می‌یابند.

پیاده‌روی باعث می‌شود تمرکز فرد افزایش پیدا کند و کمک می‌کند ارتباطات عصبی جدیدی بین سلول‌های مغز ایجاد شود که در نتیجه ذهن قوی‌تر و سالم‌تر خواهد بود. این بدان معنا است که توانایی‌ها و همچنین کارایی و بهره‌وری فرد افزایش می‌یابد. هر روز صبح ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به شما کمک می‌کند بر کارهای روزانه خود تمرکز بیشتری داشته باشید.

پیاده‌روی باعث آرامش و تقویت روحیه می‌شود

پیاده روی

برخی از افراد مستعد افسردگی هستند یا اینکه در مواجهه با مشکلات خیلی زود مضطرب و نگران می‌شوند. دانشمندان علوم شناختی این حالت روحی را این‌گونه توصیف می‌کنند:

افکار بیمارگونه درباره مشکلات و مسائل ناگواری که در زندگی وجود دارد به فرد هجوم می‌آورند؛ به‌طوری که او نمی‌تواند این افکار منفی و ناخوشایند را متوقف کند و مدام این افکار را در ذهن مرور می‌کند. برای خلاص شدن از چنین حالات روحی که تمام زندگی‌ انسان را دستخوش تغییر می‌کند، پیاده‌روی ساده‌ترین راه است؛ مخصوصا پیاده‌روی در طبیعت کمک می‌کند تا بتوان با افکار منفی مقابله کرد.    

امروزه اکثر افراد حتی اگر به شغلشان علاقه‌مند باشند، باز هم فشار کاری و فشار روحی بسیار زیادی متحمل می‌شوند. دانستن این موضوع که استرس و فشار روانی، بخش بزرگ و اجتناب‌ناپذیری از زندگی روزمره را تشکیل می‌دهد، یک گام مهم برای حل مشکل این است؛ به همین دلیل است که پیاده‌روی را باید در برنامه روزانه‌ی خود بگنجانید تا بتوانید میزان استرس خود را کاهش دهید.

۳۰ دقیقه پیاده‌روی به شما کمک می‌کند روحیه و خُلق بهتری داشته باشید و همچنین افسردگی را از خودتان دور کنید. گاهی اوقات به خودتان استراحت بدهید، به تنهایی و با کنار گذاشتن تمام مشغله‌های زندگی پیاده‌روی کنید. سعی کنید تمام نگرانی‌ها، مسئولیت‌ها و وظایف خود را از ذهنتان دور کنید و با آرامش خاطر قدم بزنید.

منبع inc

مقاله های مرتبط

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده