ذنی‌مکس از سامسونگ شکایت می‌کند

سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی بازی‌سازی ذنی‌مکس از سامسونگ به دلیل نقض قانون کپی‌رایت در هدست گیر وی‌آر شکایت کرده است.
تبلیغات

شرکت ZeniMax اوایل امسال از آکیولس به دلیل نقض قانون کپی‌رایت شکایت کرد و توانست ۵۰۰ میلیون دلار از این شرکت غرامت بگیرد. این موضوع باعث شده است که ذنی‌مکس از سامسونگ نیز به دلیل نقض قانون کپی‌رایت در هدست گیر وی‌آر شکایت کند. این شرکت ادعا می‌کند که سامسونگ از تکنولوژی اولیه‌ی آکیولس که به‌طور غیرقانونی توسط جان کارمک، مدیر ارشد تکنولوژی آکیولس، استفاده شده بود، بهره برده است.

کارمک که شرکت نرم‌افزاری خود را با نام id Software در سال ۲۰۰۹ به ذنی‌مکس فروخته بود، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی هدست گیر وی‌آر سامسونگ به شمار می‌رود. گرچه سامسونگ هدست گیر وی‌آر را عرضه کرده، روی آن عبارت «نیرو گرفته از آکیولس» حک شده است و بهینه‌سازی نرم‌افزاری آن عمدتا حاصل کار جان کارمک بوده است. طبق ادعای ذنی‌مکس، موفقیت جان کارمک در آکیولس به خاطر نرم‌افزارهایی بوده که او در ذنی‌مکس توسعه داده است.

ذنی‌مکس مدعی است که جان کارمک مخفیانه یکی از کارمندان آکیولس را با نام مت هوپر به شرکت id Software آورده تا با همکاری او، «نقشه حمله‌ای» برای واقعیت مجازی موبایل تدارک ببینند و سپس آکیولس تکنولوژی به‌دست‌آمده را به سامسونگ بفروشد. همچنین در شکایت ذنی‌مکس آمده است که هدست گیر وی‌آر از برخی کدهای به‌کاررفته در آکیولس ریفت استفاده می‌‌کند.

استدلال ذنی‌مکس این است که سامسونگ در زمان توسعه‌ی گیر وی‌آر از شکایت این شرکت علیه آکیولس آگاه بوده؛ اما بدون توجه به این شکایت، به توسعه‌ی گیر وی‌آر ادامه داده است و در عین حال، برای استفاده از پتنت‌های ذنی‌مکس از این شرکت اجازه نگرفته است. در پایان شکایت ذنی‌مکس، مدیران آکیولس به نقض کپی‌رایت و زیر پا گذاشتن پیمان‌نامه‌ی عدم افشا متهم شده‌اند.

این شکایت رسما سامسونگ را به نقض کپی‌رایت شرکت ذنی‌مکس متهم کرده است و اتهامات دیگری همچون دزدیدن اسرار تجاری، رقابت ناسالم و کسب ثروت از راه‌های غیرقانونی متوجه سامسونگ می‌کند. این پرونده از پرونده قبلی آکیولس تأثیر خواهد پذیرفت؛ اما در پرونده‌ی آکیولس، هیئت‌ منصفه اتهام دزدیدن اسرار تجاری را رد کرد.

جان کارمک نیز در حال حاضر از ذنی‌مکس شکایت کرده است تا آخرین قسط پول خود از فروش شرکتش را دریافت کند. ذنی‌مکس به دلیل شکایتی که از جان کارمک داشته، از پرداخت آخرین قسط خودداری کرده است. البته جنگ حقوقی ذنی‌مکس و آکیولس ادامه دارد و آکیولس می‌خواهد در دادگاه استیناف حکم را به چالش بکشد و ذنی‌مکس قصد دارد استفاده از نرم‌افزار آکیولس را با حکم دادگاه متوقف کند. ذنی‌مکس می‌خواهد از سامسونگ غرامت دریافت کند و ممکن است قصد داشته باشد استفاده از کدهای آکیولس را در هدست گیر وی‌آر متوقف کند. سامسونگ به سؤالات در این زمینه پاسخی نداد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات