ورود گوگل به دنیای خودرو با اندروید و گوگل اسیستنت

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل قصد دارد سیستم‌عامل محبوب اندروید را وارد دنیای خودرو کند و سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی خودروها را توسط دستیار هوشمندش متحول سازد.
تبلیغات

در حال حاضر اغلب گوشی‌های هوشمند، در سراسر دنیا از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. اما این از نظر گوگل کافی نیست. بنابراین، این شرکت تصمیم گرفته است با مشارکت آئودی و ولوو، سیستم عامل اندروید را برای خودروها نیز فراهم کند. آن‌ها می‌خواهند با ورود هرچه بیشتر تکنولوژی به دنیای خودرو، جای پای خود را محکم و این بازار را فتح کنند.

روز دوشنبه پیش از کنفرانس توسعه‌دهندگان موبایل گوگل I/O، گوگل تصمیم گرفت نسل جدید نرم‌افزارش برای خودروها را نیز معرفی کند.

یک نسخه اندروید برای سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو

این نسخه از محبوب‌ترین اپلیکیشن‎های گوگل مانند نقشه گوگل و اسپاتیفای پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه این نرم‌افزار ویژگی‌هایی برای کنترل عملکردهای رفاهی داخل خودرو نیز خواهد داشت. مثلا وضعیت صندلی‌ها و دمای داخل اتاق از طریق این سیستم قابل تنظیم هستند. اما مهم‌ترین ویژگی این سیستم، آمدن گوگل اسیستنت برای اولین بار به آن است. این دستیار دیجیتال، از کنترل‌های صوتی گوگل برای جستجو، پرسیدن مسیرها و برقراری تماس تلفنی در حین رانندگی پشتیبانی خواهد کرد.

google company

این نرم‌افزار جدید روی آئودی Q8 و Vovo V90 تست خواهد شد. پاتریک برادی مدیر ارشد بخش اندروید گوگل می‌گوید این سیستم علاوه بر تمامی مدل‌های ولوو و آئودی به‌تدریج راهش را به سایر خودروها نیز باز خواهد کرد. باید یادآوری کنیم که نسخه پیش‌نمایش این سیستم اخیرا روی یک کرایسلر معرفی شده بود.

این اولین تلاش گوگل در زمینه ارائه نرم‌افزار برای خودروها نیست؛ چرا که آن‌ها در سال ۲۰۱۴ نیز از اندروید اتو رونمایی کرده بودند. اندروید اتو به کاربران اجازه می‌دهد محتوی نمایش داده‌شده توسط گوشی هوشمندشان را روی نمایشگر خودروی‌شان انتقال دهند. برادی می‌گوید اندروید اتو هم‌اکنون روی ۳۰۰ مدل خودرو اجرا می‌شود.

اما سیستم جدید عمیق‌تر است؛ چرا که جایگزین نرم‌افزار کنونی خودروها می‌شود. کاربر برای استفاده از آن نیازی به اتصال گوشی هوشمند به خودرو ندارد. این سیستم همچنین ویژگی‌های بیشتری مانند نقشه‌های سه‌بعدی و عکس‌های ماهواره‌ای خواهد داشت. ویژگی‌هایی که اندروید اتو از آن‌ها بی‌بهره بود. برادی تأکید کرد در آینده باید اپلیکیشین‌ها و کنترل‌های داخل خودرو با هم تلفیق شوند. او همچنین گفت:

خودروها به کجا می‌روند؟ همه چیز در حال جمع شدن در صفحه نمایش مرکزی آن‌ها است.

سایر شرکت‌های نرم‌افزاری نیز محصولاتی مشابه را معرفی کرده‌اند. بخش QNX شرکت بلک‌بری در حال حاضر نرم‌افزار حدود ۵۰ میلیون خودروی در حال تردد در سراسر دنیا را تأمین می‌کند. این خودرو‌ها شامل مدل‌های مختلف فورد و مرسدس بنز می‌شوند. سامسونگ نیز با خرید هارمن به قیمت ۸ میلیارد دلار سعی دارد به تأمین‌کننده اصلی سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی خودروها تبدیل شود. برخی شرکت‌ها مانند تویوتا نیز برای واگذار نکردن رقابت به غول‌های تکنولوژی مانند گوگل، سیستم‌های نرم‌افزاری خودشان را توسعه داده‌اند.

اپل نیز با کارپلی سعی دارد تجربه‌ای مشابه اندروید اتو به کاربرانش عرض کند. البته طبق گزارش اخیر بلومبرگ، آن‌ها هم‌زمان روی سیستم عاملی برای خودروی خودران خود نیز کار می‌کنند. برادی همچنین تأکید می‌کند که اپل کارپلی را می‌توان در خودروهایی که به سیستم عامل اندروید گوگل مجهز شده‌اند هم اجرا کرد.

گوگل سعی می‌کند برای گرفتن سهم بیشتر از بازار در حال رشد نرم‌افزار خودروها با شرکت‌های مختلف خودروسازی برای استفاده از دستیار هوشمندش قرارداد ببندد. رقبای اصلی گوگل در این بازار اپل و آمازون هستند. در این راستا برادی روی حفظ اطلاعات محرمانه کاربران تأکید کرده است. بر اساس گفته‌های او، گوگل هیچ‌گونه اطلاعات مربوط به ردیابی خودرو شما را ذخیره و بررسی نمی‌کند.

google assistant

بلومبرگ می‌نویسد نمونه آزمایشی سیستم اطلاعات و سرگرمی مبتنی بر اندروید را روی ولوو مشاهده کرده است. این نسخه از نرم‌افزار سه بخش مهم دارد: صفحه اول، پنل اصلی است که برای مدیریت پخش موسیقی، برقراری تماس و مسیریابی به کار می‌رود. صفحه دوم شامل عملکردهای اصلی خودرو می‌شود و صفحه‌ی سوم لیست تمامی اپلیکیشن‌های نصب‌شده را نشان می‌دهد. برای دسترسی به دستیار دیجیتال گوگل نیز دستورات صوتی و کلیدی روی فرمان تعبیه شده‌اند.

زمان ورود خودروهایی با سیستم عامل جدید گوگل به بازار هنوز مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد، کار گوگل برای طراحی آن هنوز به اتمام نرسیده است. مثلا منوی آبشاری تنظیمات در پیش‌نمایش، هنوز فعال نبود.

هر کدام از شرکای گوگل می‌توانند نرم‌افزارها و ابزارهای پیش‌فرض خودشان را روی سیستم عامل جدید گوگل نصب کنند. همچنین قابلیت شخصی‌سازی کنترل‌ها و رابط کاربری نیز در اختیار آن‌ها گذاشته شده است. البته بر اساس گفته‌های برادی، گوگل هنوز اپلیکیشن‌های خودش را نیز روی آن نصب نکرده است. پیش‌بینی می‌شود به‌تدریج این سیستم عامل به نشانگرهای داشبورد خودرو و همچنین نمایشگرهای صندلی عقب نیز کشیده شود.

Android car

متخصصان گوگل تأکید می‌کنند که موارد ایمنی را در طراحی نرم‌افزار جدیدشان رعایت کرده‌اند. برای مثال امکان پخش فیلم‌های یوتیوب در حین رانندگی وجود نخواهد داشت؛ چرا که خطر تصادف را افزایش می‌دهد.

ورود اکوسیستم اندروید به دنیای خودروها این امکان را به گوگل می‌دهد که توسط هوش مصنوعی و دستیار هوشمند‌ش، جنبه‌های مختلف زندگی کاربران را تسخیر کند. مثلا تصور کنید، کاربر از طریق گوگل اسیستنت در خودرو دستور روشن کردن چراغ‌های خانه را بدهد. البته درصورتی‌که خانه هوشمند مورد نظر با سیستم گوگل همخوانی داشته باشد.

درنهایت گوگل تأکید می‌کند که به‌طور موازی در حال کار بر روی آوردن گوگل اسیستنت به اندروید اتو نیز هست. چون اپل با کارپلی در حال حاضر این امکان را دارد. کاربران با سیری، دستیار هوشمند اپل، می‌توانند مسیریابی کنند و پیام‌های متنی بفرستند. البته به گفته گوگل، اپل امکان کنترل عملکردهای خودرو مانند تنظیم دما را ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات