انویدیا آینده‌ واقعیت مجازی را در تجربه‌ی چندکاربره می‌بیند

سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
واقعیت مجازی در حال حاضر تجربه‌ای «تک‌نفره و شخصی» است؛ اما انویدیا عقیده دارد این تکنولوژی در آینده به تجربه‌ای «چندنفره و جمعی» تبدیل خواهد شد.
تبلیغات

عوامل زیادی از جمله نیاز به قدرت سخت‌افزاری بسیار بالا، باعث شده‌اند واقعیت مجازی (VR) به تجربه‌ای انفرادی و تک‌کاربره تبدیل شود. با توجه به اینکه سیستم‌های واقعیت مجازی باید دو تصویر با رزولوشن و فریم‌ریت بالا را به‌صورت هم‌زمان تولید کنند، فراهم‌ کردن تجربه‌ای لذت‌بخش و فراگیر حتی برای یک نفر، نیازمند استفاده از منابع سخت‌افزاری قوی و گران‌قیمت است؛ به‌طوری‌که اکثریت مطلق کامپیوترهای امروزی از پس پردازش محتوای باکیفیت واقعیت مجازی برنمی‌آیند.

انویدیا که به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی این صنعت نوظهور مطرح است، با کارت‌های گرافیک جی‌فورس و کوادرو جدید خود که به‌صورت اختصاصی برای پشتیبانی از واقعیت مجازی بهینه شده‌اند، قصد دارد تجربه‌ی یک دنیای مجازی واحد را برای چند کاربر به‌صورت هم‌زمان میسر کند.

سیستم واقعیت مجازی چند کاربره انویدیا
مقاله‌های مرتبط:

    طرح مفهومی انویدیا از یک «سیستم چندکاربره‌ی واقعیت مجازی» که هفته‌ی گذشته در کنفرانس جهانی GPU به نمایش درآمد، از چند کارت گرافیک Quadro P6000 استفاده می‌کند. این سیستم چهار ماشین مجازی روی یک کامپیوتر ایجاد می‌کند و با استفاده از هدست‌های کلاس تجاری وایو اچ‌تی‌سی، چهار نفر را به‌صورت هم‌زمان وارد یک دنیای مجازی یکسان می‌کند.

    به گفته‌ی انویدیا، کاربرد چنین سیستمی در ایجاد پارک‌های تفریحی مجازی، بازی‌های ویدئویی و آموزش نظامی-پزشکی است. باوجود قدرت بالای سخت‌افزاری، سیستم پیشنهادی انویدیا نسبتا کم‌مصرف است و با توجه به اینکه از لحاظ ابعاد تنها اندکی از کامپیوترهای دسکتاپ بزرگ‌تر است، در نوع خود بسیار کوچک محسوب می‌شود.

    با توجه به قیمت ۵ تا ۷ هزار دلاری کارت‌های Quadro P6000، واضح است که سیستم پیشنهادی انویدیا برای کاربران عادی و مصارف خانگی در نظر گرفته نشده است. شرکت‌های MonsterVR و Cavrnus از جمله اولین مشتریان سیستم واقعیت مجازی انویدیا هستند و قرار است از آن برای مصارف مهندسی و صنایع دفاعی استفاده کنند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات