درمان موفقیت‌آمیز مالاریا با استفاده از پوست خرچنگ

سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کیتین ماده‌ای است که در پوسته‌ی سخت‌پوستان وجود دارد. اکنون به نظر می‌رسد این ماده کاربرد بسیار جالبی پیدا کرده باشد.
تبلیغات

کیتین ماده‌ای ارزان و فراوان است که به‌طور طبیعی در پوسته‌ی سخت‌پوستان تشکیل می‌شود. در حال حاضر پیشنهاد شده است که از این ماده در پانسمان زخم، تولید مواد دارویی ارزان‌تر و حتی ترانزیستورهای مبتنی بر پروتون استفاده شود. اکنون پژوهشگران دانشگاه ملی تایوان دریافته‌اند که ترکیب کیتین با نقره می‌تواند برای کشتن پشه‌های ناقل مالاریا استفاده شود. البته قسمت جالب‌تر این یافته این است که این ترکیب در کشتن لارو پشه‌های مالاریا هم بسیار مؤثر است.

پروفسور ژیانگ شیو هوانگ، سرپرست این تیم پژوهشی است. آن‌ها با خشک کردن پوسته خرچنگ‌ در معرض حرارت و سپس خرد کردن آن‌، کراتین و دیگر مواد معدنی را از آن‌ استخراج کردند. این مواد با نیترات نقره ترکیب شد و محلولی از نانوذرات نقره غنی‌شده با کیتین به دست آمد.

این محلول به ۶ مخزن آب در انستیتوی ملی بیماری‌های واگیردار هند اضافه شد و مشاهده شد که این نانوذرات حتی در غلظت‌های بسیار کم خود، به نحو مؤثری لارو و شفیره پشه‌ها را کشتند.

هانگ معتقد است که مکانیزم عمل این مواد بدین صورت است که آن‌ها از کوتیکول بیرونی حشرات می‌گذرند و به سلول‌های درونی آن‌ها می‌رسند. در آنجا است که در روندهای فیزیولوژیک که بخشی از چرخه‌ی زندگی پشه است، اختلال ایجاد می‌شود.

این محلول مزایای جانبی دیگری هم دارد. باید اشاره کنیم که ماده‌ی فوق، رشد باکتری‌های خطرناکی چون باسیلوس سوبتیلیس، اشرشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه و پروتئوس ولگاریس را مهار می‌کند.

مقاله‌‌ی مرتبط با این پژوهش در ژورنال هیدروبیولوژیکا منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات