پروژه‌ نئون: مایکروسافت سیستم طراحی فلوئنت را برای ویندوز 10 معرفی کرد

پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت از زبان طراحی جدید خود موسوم به سیستم طراحی Fluent رونمایی کرد.
تبلیغات

در ماه نوامبر اطلاعاتی در مورد برنامه‌های مایکروسافت برای نوسازی زبان طراحی خود در قالب به‌روزرسانی بزرگ رداستون ۳ منتشر شد. در طول ماه‌های اخیر جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌های این کمپانی منتشر شد و طی هفته‌های اخیر، مایکروسافت نسخه‌‌‌های پیش‌نمایش برخی از اپلیکیشن‌های خود را که از المان‌هایی از جلوه‌های بصری زبان طراحی جدید بهره‌مند بودند، منتشر کرد.

تا کنون از تمام این اقدامات با عنوان پروژه‌ی نئون یاد می‌شد که در حقیقت نام کدی است که مایکروسافت در جریان توسعه‌ی داخلی زبان طراحی جدید خود برای آن به کار می‌برد؛ اما امروز مایکروسافت در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود به‌صورت رسمی این زبان طراحی را با نام Fluent Design System معرفی کرد.

زبان طراحی فلوئنت مایکروسافت

مایکروسافت تعدادی از المان‌های زبان طراحی Fluent Design System را در قالب به‌روزرسانی Creators پاییز برای ویندوز ۱۰ به این سیستم عامل خواهد آورد. بسیاری از این تغییرات شامل موارد کوچکی مانند افکت بلور هستند که در حقیقت نوعی از طراحی به‌کار رفته در ویندوز ویستا است. سیستم طراحی Fluent برای آن خلق شده است تا جانشینی حقیقی برای طراحی متروی مایکروسافت باشد. این زبان طراحی در تمام سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مایکروسافت در تمام پلتفرم‌های ویندوز، iOS و اندروید به‌کار خواهد رفت.

زبان طراحی فلوئنت مایکروسافت

مایکروسافت در نظر دارد تا این المان‌ها و تغییرات جزئی در طراحی را به تدریج اضافه کند. برخی از این تغییرات هم‌اکنون نیز در به‌روزرسانی‌های جدید تعدادی از اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ وجود دارند و تغییرات بیشتر نیز در قالب به‌روزرسانی Fall Creators و به‌روزرسانی‌های آینده به خود ویندوز نیز راه پیدا خواهند کرد. آرون وودمن، یکی از مدیران مایکروسافت با اشاره به اینکه تغییرات یادشده در زبان طراحی به تدریج به ویندوز و محصولات دیگر اضافه خواهد شد، می‌گوید:

اعمال این تغییرات در زبان طراحی مایکروسافت همانند سفری طولانی خواهد بود.
زبان طراحی فلوئنت مایکروسافت

جو بلفیور، از مدیران دیگر مایکروسافت نیز امشب در روز دوم کنفرانس توسعه‌دهندگان Build 2017 تعدادی از تغییرات سیستم طراحی فلوئنت را به نمایش گذاشت. او در کنفرانس اعلام کرد:

شما طراحی فلوئنت را در ویندوز شل، اپلیکیشن‌های ما و در سراسر دستگاه‌ها مشاهده خواهید کرد.

مایکروسافت در زبان طراحی فلوئنت تمرکز خود را روی پنج پارامتر نور، حرکت، متریال، عمق و مقیاس معطوف کرده است؛ بنابراین به موجب تغییرات جزئی در زبان طراحی مایکروسافت، حین تعامل با ویندوز، حرکت را حس خواهید کرد.

زبان طراحی فلوئنت مایکروسافت

دمویی دیگر نیز در کنفرانس توسعه‌‌دهندگان مایکروسافت نمایش داده شد که نشان می‌داد این کمپانی چگونه تجربه‌ی قلم را به سرتاسر ویندوز می‌آورد و به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های PDF را حاشیه‌نویسی کنید و در سراسر ویندوز قادر به نوشتن باشید. در حال حاضر مشخص نیست که چه زمانی این تجربه‌ی نوشتاری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت؛ اما مایکروسافت تغییرات یادشده در زبان طراحی خود را طی ماه‌های آینده منتشر خواهد کرد.

زبان طراحی فلوئنت مایکروسافت

در پایان می‌توانید ویدیوی معرفی زبان طراحی جدید مایکروسافت را تماشا کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات