۵ فناوری ماندگار که در سال جدید معرفی شدند

سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در این مقاله به ۵ فناوری نوآورانه‌ای می‌پردازیم که در مناسبت‌هایی همچون مراسم رونمایی از گلکسی اس 8 یا MWC معرفی شده‌اند.
تبلیغات

هرساله نوآوری‌های بسیار زیادی در حوزه‌ی فناوری صورت می‌گیرد. این فناوری‌های نوآورانه برای اولین بار بیشتر در مراسم معارفه‌ی شرکت‌های مختلف، همانند مراسم رونمایی سامسونگ از گلکسی اس 8 یا نمایشگاه‌هایی مثل MWC ،CES و IFA پرده‌برداری می‌شوند. زومیت را همراهی کنید تا به ۵ فناوری نوآورانه‌ای  اشاره کنیم که در سال جدید میلادی معرفی شده‌اند و با ماندگاری خود آینده‌ی کاربران را دگرگون خواهند کرد.

۱. نسبت تصویر ۱۸ به ۹

نباید در مورد نسبت تصویر ۱۸ به ۹ تعجب کنید. شرکت ال‌جی برای اولین بار در نمایشگاه MWC و طی مراسم معارفه‌ی گوشی هوشمند جی ۶ از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ یونیویزیوم که خود شرکت آن را فول‌ویژن می‌نامد، رونمایی کرد. نسبت تصویر فول‌ویژن در گوشی هوشمند ال‌جی جی ۶ استفاده شده است. شرکت ال‌جی در نمایشگاه MWC عقاید مثبت خود را درباره‌ی ماندگاری این نسبت تصویر در صفحات نمایش‌ کوچک و بزرگ آینده بازگو کرد.

الجی جی 6

به دنبال آن، شرکت سامسونگ هم گوشی هوشمند گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس مجهز به نمایشگر Infinity Display خود را تقریبا با همین نسبت تصویر (۱۸.۵ به ۹) در مراسم برگزارشده در روز نهم فروردین معرفی کرد. حتی طبق شایعات، شرکت اپل هم قرار است آیفون 8 ویژه‌ی تولد ۱۰ سالگی گوشی‌های هوشمند خود را با نسبت تصویر ۱۸ به ۹۹ معرفی کند. هدف از استاندارد یونیویزیوم، ترکیب فرمت اچ‌دی ۱.۷۸:۱ (۱۶:۹) با استاندارد ۲.۲۰:۱ فیلم‌های سینمایی (معروف به فرمت ۷۰ میلی‌متری) و ارائه‌ی میانگینی از هردو است.

گلکسی اس 8/Galaxy S8

استاندارد یونیویزیوم حسی بیشتر از یک چشم‌انداز استانداردسازی شده به تماشاگر منتقل می‌کند. شرکت ال‌جی با گوشی هوشمند جدید خود نشان داد که حتی با وجود بهره‌مندی از نسبت تصویر ۱۸ به ۹، باز هم می‌توان طراحی بدنه‌ی گوشی هوشمند را بدون تغییر و کوچک باقی گذاشت. به‌واقع گوشی هوشمند ال‌جی جی 6 دقیقا شبیه به گوشی‌هایی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ است که ناهنجاری نوارهای لبه‌ی بالایی و پایینی آن کوچک‌تر شده.

شرکت‌های بزرگ و نوآور دیگری هم در آینده‌ای نزدیک، اقدام به استفاده از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ یا موارد نزدیک به آن در گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های خود خواهند کرد. به دلیل کاهش لبه‌های ناهنجار گوشی هوشمند و عدم تغییر عجیب و غریب در طراحی آن، می‌توان بدون نگرانی به استقبال نسبت تصویر ۱۸ به ۹ رفت و از پایان یافتن عمر نسبت تصویر ۱۶ به ۹ ابراز خوشحالی کرد.

۲. کاهش حاشیه‌های ناهنجار گوشی

وقتی صحبت از حاشیه‌های ناهنجار گوشی هوشمند می‌شود، بی‌اختیار به یاد گوشی‌های شرکت سونی می‌افتیم. به نظر می‌رسد غیر از سونی که عاشق لبه‌های ناهنجار عظیم در بخش بالایی و پایینی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند خود است، بیشتر شرکت‌های نام‌آشنای سازنده‌ی گوشی هوشمند به کاهش ضخامت این حاشیه‌های ناهنجار کمر همت بسته‌اند.

اکسپریا XA1 اولترا
مقاله‌های مرتبط:

شرکت ال‌جی با کاهش حاشیه‌های گوشی جی ۶ در بخش جلویی دستگاه، کار بسیار بزرگی انجام داد و شرکت سامسونگ نیز با معرفی گلکسی اس 8 زیبای خود، به شکوفایی هرچه بیشتر این نوع طراحی در آینده، کمک فراوانی کرد. گوشی هوشمند P10 شرکت هواوی هم حاشیه‌های جانبی بسیار باریکی دارد و حتی شرکت سونی هم حاشیه‌های کناری گوشی هوشمند اکسپریا XA1 را به حداقل رسانده است. در حالی که دلایل مثبت و منفی زیادی مانند لمس تصادفی نمایشگر یا عدم وجود اسکنر اثر انگشت در جلوی گوشی در مورد لبه‌های بخش بالایی و پایینی صفحه نمایش وجود دارد؛ اما نمی‌توان چشم‌انداز وسیع این نوع طراحی را انکار کرد. با توجه به کاهش لبه‌های ناهنجار در گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ و ال‌جی، دنبال شدن چنین طراحی نوآورانه‌ای به‌وسیله‌ی شرکت‌های سازنده‌ی دیگر دور از انتظار نخواهد بود.

۳. صفحه نمایش HDR

صفحه‌نمایش‌ اچ‌دی‌آر از دیگر موارد بسیار مهم رونمایی شده در سال جاری محسوب می‌شود. شرکت سامسونگ از این نوع صفحه نمایش در تبلت گلکسی تب اس 3 و گوشی‌های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس استفاده کرده است. همان‌طور که اطلاع دارید، به‌تازگی دیسپلی‌میت بالاترین رتبه‌ی نمایشگر (+A) را به صفحه نمایش گلکسی اس ۸ اعطا کرده است. نمایشگر این گوشی به‌خوبی محتوای HDR را نمایش می‌دهد و اولین گوشی هوشمندی است که از UHD Alliance به‌عنوان «دستگاه قابل حمل ممتاز برای پخش ویدیوی HDR» تأییدیه دریافت کرده است. گوشی هوشمند ال‌جی جی ۶ هم مجهز به صفحه نمایشی است که از محتوای اچ‌دی‌آر پشتیبانی می‌کند. شرکت سونی هم برای اولین بار در دنیا، گوشی هوشمند اکسپریا XZ پریمیوم را به یک صفحه نمایش 4K اچ‌دی‌آر مجهز کرده است. با  توجه به این موارد، هیچ دلیلی برای عدم استفاده از چنین نمایشگر باشکوهی در پرچم‌داران آینده وجود ندارد.

گلکسی تب اس 3 سامسونگ

فناوری اچ‌دی‌آر برای یک مدت موج عظیمی در حوزه‌ی تلویزیون‌های هوشمند به پا کرد؛ بنابراین استفاده از صفحه نمایش محدوده‌ی دینامیکی حد بالا (HDR) در گوشی‌های هوشمند طبیعی است. مزایای چنین نمایشگری برای محتوای اچ‌دی‌آر کاملا آشکار است و با توجه به اعلام حمایت نت‌فلیکس برای استریم محتوای اچ‌دی‌آر درگوشی‌های هوشمند،‌ به وجود آمدن هرچه بیشتر محتوای اچ‌دی‌آر و معرفی تعداد بیشتری از دستگاه‌های مجهز به صفحه نمایش اچ‌دی‌آر کاملا قابل پیش‌بینی است.

۴. ژست‌های لمسی اسکنر اثر انگشت

ژست‌های لمسی در اسکنر اثر انگشت بسیار سرگرم‌کننده هستند و به‌طور شگفت‌انگیزی حس بصری جالبی به کاربر القا می‌کنند. گوشی‌های ساخت شرکت میزو چندین سال است که از ژست‌های لمسی در اسکنر اثر انگشت بهره می‌برند. شرکت هواوی هم در گوشی هوشمند میت S که چندین سال پیش معرفی شد، از ژست‌های لمسی ویژه‌ای برای مرور کردن رابط کاربری اصلی گوشی و پایین کشیدن بخش اعلان استفاده می‌کند. این موارد هم‌اکنون در گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل هم دیده می‌شوند.

ژست لمسی موتورولا

با توجه به معرفی گوشی‌های مجهز به حسگر اثر انگشت دارای ژست لمسی از سوی شرکت هواوی و موتورولا در نمایشگاه MWC، ممکن است در نهایت حرکات  لمسی در اسکنر اثر انگشت تبدیل به یک فناوری نوآورانه‌ی ماندگار شود؛ اما موارد یادشده دلیل برتری این فناوری محسوب نمی‌شود.

۵. شارژ سریع اختصاصی

همانند لبه‌های ناهنجار گوشی‌ها، به نظر می‌رسد روزگار شارژ بی‌سیم هم به همان سرعت جایگزینی استاندارد شارژ سریع رو به پایان است. بیشتر سازندگان گوشی هوشمند از استاندارد شارژ سریع کوالکام استفاده کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد از چندین ماه قبل از کنگره‌ی جهانی موبایل، روند کاملا جدیدی به‌وسیله‌ی سازنده‌ها اتخاذ شده است.

روند یادشده، همان فناوری شارژ سریع اختصاصی است. تماشای نمونه‌ی نمایشی فرآیند شارژ باتری به معنای واقعی کلمه، کاملا به‌اندازه‌ی تماشای آداپتور شارژر خسته‌کننده است. اما اتفاقی که در قالب یک فناوری جدید و اختصاصی شارژ سریع در این نمونه‌ی نمایشی می‌افتد، جذاب خواهد بود. بدیهی است که موفقیت در راهکار شارژ سریع اختصاصی هر شرکت، نقطه‌ی عطفی برای فروش بیشتر دستگاه‌های هوشمند آن شرکت خواهد بود.

در سال‌های اخیر شاهد تعداد زیادی از شرکت‌های سازنده‌ای بوده‌ایم که از فناوری شارژ سریع اختصاصی خود رونمایی کرده‌اند؛ اما بسیاری از آن‌ها مبتنی بر تراشه‌های ساخت کوالکام بوده است. هرچند، در طول یک سال گذشته تاکنون، استفاده از چنین فناوری اختصاصی به یک استاندارد بدل شده و به‌طور فزاینده‌ای رشد داشته است. به‌عنوان نمونه می‌توان به فناوری سوپر شارژ در گوشی هوشمند میت 9 هواوی و فناوری VOOC بیست واتی شرکت اوپو اشاره کرد. فناوری VOOC در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷ معرفی شده است.

سوپر ام شارژ میزو

اکنون به نظر می‌رسد فناوری شارژ سریع اختصاصی به‌آرامی در حال تبدیل شدن به یک قاعده‌ی جدید است. در نمایشگاه MWC 2017 شرکت میزو از شارژر ۵۵ واتی موسوم به سوپر ام‌شارژ رونمایی کرد که قادر به شارژ کامل یک گوشی هوشمند در مدت ۲۰ دقیقه است. با توجه به این‌که ایمنی باتری همیشه اهمیت خاصی دارد و زمان شارژ آن تاکنون روبه کاهش بوده است؛ در سال جدید شاهد باتری‌هایی خواهیم بود که هر دو فاکتور مهم را رعایت کرده باشند.

فناوری‌های نوآورانه‌ی معرفی‌شده در این مقاله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات