نیسان R32 GTR اسکای‌ لاین؛ کلاسیک جذاب

جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به‌حق می‌توان نیسان R32 GTR اسکای‌لاین را خودرویی شایسته قلمداد کرد؛ خودرویی که در پیست مسابقه، جاده‌ها و حتی اولین بازی‌های پلی‌استیشن درخشید.
تبلیغات

اهمیتی ندارد که اسکای‌لاین GTR در اصل توسط خودروساز ژاپنی Prince که در دهه‌ی ۶۰ به نیسان پیوست، ساخته شده است. نیسان نام اسکای‌لاین را برای این مدل حفظ کرد و به‌حق می‌توان این عمل را ستود.

تاریخ تمامی پلاک‌های اسکای‌لاین به اواخر دهه‌ی ۵۰ بازمی‌گردد، اما اسکای‌لاین R32 GTR متعلق به سال ۱۹۸۹ بود و تمرکز نیسان بر این مدل معطوف است. اگرچه نمونه‌های فراوانی از مدل GTR در آن سال‌ها خودنمایی کردند (نیسان GTR اولیه مدل سال ۱۹۶۹ و نیسان R31 GTS-R)؛ اما R32 شاهکاری متفاوت در جاده و دنیای موتوراسپرت محسوب می‌شود.

جزئیات بیشتر از قهرمان پلی‌استیشن

نیسان R32 GTR اسکای لاین

R32 ترکیب کاملی از قطعات موتوری، با هماهنگی کامل با یکدیگر بود. قصد ما بزرگنمایی از این مدل نیست، بلکه GTR واقعاً دارای قطعات بسیار خاصی بود. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۲.۶ لیتری این مدل به‌منظور تولید حداکثر قدرت ۵۰۰ اسب بخار طراحی شده بود؛ قدرتی که نیسان انتظار استفاده از آن در مسابقات را می‌کشید. توربو شارژر دوقلو و ۶ دریچه‌ی گاز مجزا به پیشرانه‌ی GTR امکان دستیابی به قدرت ۲۸۰ اسب بخار و برتری نسبت به تمامی خودروسازان ژاپنی در آن زمان می‌داد. در واقع، قدرت نمونه‌های خیابانی این مدل چیزی بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ اسب بخار بود.

این همه قدرت به کجا می‌رود؟

نیسان R32 GTR اسکای لاین

این قدرت بالا از یک طریق یک سیستم چهارچرخ محرک شگفت‌انگیز به جاده منتقل می‌شد. این سیستم توانایی پخش رقمی بین صفر تا ۵۰ درصد از این قدرت ۳۰۰ اسب بخاری به محور جلو را داشت. بله درست حدس زدید؛ R32 GTR در شرایط مطلوب یک خودروی محرک عقب بود. GTR به‌منظور دستیابی به این قابلیت از یک سیستم تمام‌محرک الکترومکانیکی (شبیه پورشه 959) برای جداسازی انتقال نیرو به محورها، به‌جای سیستم‌های اتصال روغنی، استفاده می‌کرد. این سیستم همواره قدرت جداگانه‌ای به هر اکسل می‌فرستاد.

سیستم تعلیق

نیسان R32 GTR اسکای لاین

آیا می‌دانید که افراد به چه میزان نسبت به سیستم فرمان پذیری چهارچرخ در خودروهای فراری F12tdf و پورشه 911 علاقه نشان دادند؟ R32 GTR این سیستم را در سال ۱۹۸۹ داشت. قبل از اینکه بگویید «هوندا و مزدا هم این سیستم را داشتند»، اجازه بدهید روشن‌تر بیان کنیم؛ آن‌ها از این سیستم برای حرکت در پیچ‌های تند استفاده می‌کردند؛ اما GTR از این سیستم برای تغییر در مرکز ثقل خودرو در هنگام پیچیدن بهره می‌برد.

GTR دارای یک سیستم تعلیق بسیار پیچیده بود. شما در قسمت جلو شاهد یک سیستم فنربندی دو جناقی بودید؛ اما یک رابط سوم هم به جناق بالایی به‌منظور بهبود کنترل زاویه‌ی کَمبر و انحراف تایر نصب شده بود. سیستم تعلیق عقب نیز با مجموعه‌ای از قطعات پیچیده، یک سیستم چند شاخه را تشکیل می‌داد.

گودزیلا وارد می‌شود

نیسان R32 GTR اسکای لاین

GTR موفق به ثبت یک رکورد مسابقه‌ای تاریخی در مسابقات ژاپن و استرالیا و همچنین پیست نوربرگ‌رینگ شد. اگرچه امروزه خودروها می‌توانند یک دور از پیست نوربرگ‌رینگ را در مدت‌زمان زیر ۷ دقیقه طی کنند، اما GTR توانست در آن زمان با طی کردن یک دور از پیست در مدت ۸:۲۲:۳۸ دقیقه، همگان را شگفت‌زده کند. موفقیت GTR به حدی بود که استرالیایی‌ها نام گودزیلا، هیولایی از ژاپن را برای این خودرو برگزیدند.

متأسفانه، بعدها مقررات و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حضور R32 GTR در مسابقات وضع شد و پس از اینکه این محدودیت‌ها هم نتوانست مانع پیروزی‌های پی‌درپی GTR شود، قوانین به‌کلی تغییر کرد و این خودرو برای همیشه از مسابقات استرالیا کنار گذاشته شد.

شگفت‌انگیز

نیسان R32 GTR اسکای لاین

حتماً همه شما با این واژه موافق هستید. متأسفانه، به لطف خصلت‌های انسانی برای تغییرات در همه‌چیز، یافتن یک نمونه‌ی کاملاً استاندارد و بدون تغییر از R32 GTR تقریباً غیرممکن است.

آیا این مدل یک نمونه‌ی کاملاً استاندارد است؟

نیسان R32 GTR اسکای لاین

خوشبختانه بله. ما به دنبال این مدل رفتیم و آن را یافتیم. این R32 GTR خاص، ۲۸ سال پیش ساخته شده و بدون هیچ تغییری در بدنه، پیشرانه و تعلیق، دست‌نخورده باقی‌مانده است. در واقع، تنها بخشی که کاملاً استاندارد نیست، اگزوز بیرون زده‌ی آن از عقب است که توسط Nismo، بخش موتور اسپرت نیسان، ساخته شده است.

شاید سؤالی که برای شما در ذهن به وجود آید، قیمت این مدل است. قیمت پیشنهادی برای این مدل در یک حراجی چیزی در حدود ۲۸ تا ۳۶ هزار پوند اعلام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات